"Sitä jaksaa paremmin!"-omahoitajuuspäiväkodissa
Salminen, Eija; Tynninen, Kirsi (2009)
Salminen, Eija
Tynninen, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena ja tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten työntekijä kokee omahoitajuuden päiväkodissa.
Tutkimus oli laadullinen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin narratiiveja, teemahaastattelua ja SWOT-analyysia. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tähän tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan päivähoidon ammattilaista yhdestä vantaalaisesta sekä kahdesta vihtiläisestä päiväkodista. Nämä henkilöt työskentelivät alle kolmivuotiaiden lasten ryhmissä. Teoreettinen viitekehys muodostuu omahoitajuudesta, kasvatuskumppanuudesta, kontekstuaalista kasvun mallista ja kiintymyssuhdeteoriasta.
Tutkimuksen mukaan omahoitajuus todettiin erittäin hyväksi työmenetelmäksi. Työ selkeytyi, työmotivaatio lisääntyi, työn kuormittavuus vähentyi ja työhön sitoutuneisuus lisääntyi. Työhön tuli uutta intoa ja sisältöä. Haasteiksi nousi tiedonkulku tiimityössä, mustasukkaisuus ja takertuvuus, työntekijöiden poissaolot sekä lasten ikäjakauma ryhmässä. Kasvatuskumppanuus tiivistyi ja syventyi. Luottamus perheen, lapsen ja työntekijän välillä vahvistui. Omahoitajuuden keskipisteessä on lapsi omana itsenään ja hänen hyvinvointinsa. Työntekijöiden ja vanhempien yhteistyö koettiin tiiviiksi ja yhteisölliseksi, jonka keskiössä lapsi on. Omahoitaja toimi lapsen ensisijaisen kiintymyssuhteen kannattelijana, samalla myös liiallisten varhaisten vuorovaikutusten määrän vähentäjänä. Omahoitajuuden myötä suuri lapsiryhmä oli onnistuttu pienentämään ja äänen määrää vähentämään.
Prosessina opinnäytetyön tekeminen oli mielenkiintoinen ja haasteellinen. Teoriatiedon etsiminen ja tutkiminen vahvisti omaa tietämystämme ja osaamistamme, jota tutkimuksen tekeminen omalta osaltaan vahvisti. Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että tutkimusaineiston yhdistäväksi tekijäksi nousi hyvinvointi, niin työntekijän, lapsen kuin perheen osalta. Tällä opinnäytetyöllä työyhteisöt voivat saada työlleen uutta näkökulmaa ja sen myötä hyvinvointia itselleen ja asiakkailleen. Työyhteisöille, jotka pohtivat omahoitajuuden valitsemista työmenetelmäkseen, sen merkitystä ja sisältöä, tämä työ antaa mielenkiintoista tietoa.
Tutkimus oli laadullinen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin narratiiveja, teemahaastattelua ja SWOT-analyysia. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tähän tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan päivähoidon ammattilaista yhdestä vantaalaisesta sekä kahdesta vihtiläisestä päiväkodista. Nämä henkilöt työskentelivät alle kolmivuotiaiden lasten ryhmissä. Teoreettinen viitekehys muodostuu omahoitajuudesta, kasvatuskumppanuudesta, kontekstuaalista kasvun mallista ja kiintymyssuhdeteoriasta.
Tutkimuksen mukaan omahoitajuus todettiin erittäin hyväksi työmenetelmäksi. Työ selkeytyi, työmotivaatio lisääntyi, työn kuormittavuus vähentyi ja työhön sitoutuneisuus lisääntyi. Työhön tuli uutta intoa ja sisältöä. Haasteiksi nousi tiedonkulku tiimityössä, mustasukkaisuus ja takertuvuus, työntekijöiden poissaolot sekä lasten ikäjakauma ryhmässä. Kasvatuskumppanuus tiivistyi ja syventyi. Luottamus perheen, lapsen ja työntekijän välillä vahvistui. Omahoitajuuden keskipisteessä on lapsi omana itsenään ja hänen hyvinvointinsa. Työntekijöiden ja vanhempien yhteistyö koettiin tiiviiksi ja yhteisölliseksi, jonka keskiössä lapsi on. Omahoitaja toimi lapsen ensisijaisen kiintymyssuhteen kannattelijana, samalla myös liiallisten varhaisten vuorovaikutusten määrän vähentäjänä. Omahoitajuuden myötä suuri lapsiryhmä oli onnistuttu pienentämään ja äänen määrää vähentämään.
Prosessina opinnäytetyön tekeminen oli mielenkiintoinen ja haasteellinen. Teoriatiedon etsiminen ja tutkiminen vahvisti omaa tietämystämme ja osaamistamme, jota tutkimuksen tekeminen omalta osaltaan vahvisti. Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että tutkimusaineiston yhdistäväksi tekijäksi nousi hyvinvointi, niin työntekijän, lapsen kuin perheen osalta. Tällä opinnäytetyöllä työyhteisöt voivat saada työlleen uutta näkökulmaa ja sen myötä hyvinvointia itselleen ja asiakkailleen. Työyhteisöille, jotka pohtivat omahoitajuuden valitsemista työmenetelmäkseen, sen merkitystä ja sisältöä, tämä työ antaa mielenkiintoista tietoa.