"Heittäydy musiikin vietäväksi!" Musiikki arjen iloksi - opas varhaiskasvatuksen musiikkitoimintaan
Koski, Satu; Kukkola, Minna (2011)
Koski, Satu
Kukkola, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714747
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme keskiössä on varhaiskasvatuksen musiikkitoiminta. Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi varhaiskasvattajille arjen musiikkitoiminnan suunnittelun ja toteutuksen tueksi Musiikki arjen iloksi – opas. Opinnäytetyömme tavoitteena on välittää ajatusta, kuinka musiikin käytössä vain mielikuvitus on rajana. Oppaan avulla haluamme tehdä näkyviksi musiikin monipuolisia käyttömahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme on myös korostaa kasvattajan asenteen merkitystä musiikkitoiminnan toteuttamisessa. Ajatuksenamme on, että jokainen varhaiskasvattaja voi tarjota lapsille mielekkäitä kokemuksia musiikin parissa. Kuka tahansa voi musisoida yhdessä lasten kanssa, jos vain uskallusta kokeilla uutta ja halua heittäytyä musiikin vietäväksi löytyy.
Olemme toteuttaneet opinnäytetyömme yhteystyössä erään Vantaan kaupungin päiväkodin kanssa. Musiikki arjen iloksi – opas on luotu yhteistyöpäiväkotimme toiveiden ja tarpeiden pohjalta, joita kartoitimme työelämän yhteistyökumppanin haastattelulla. Tarkoituksena on kehittää juuri kyseisen päiväkodin musiikkitoimintaa. Myös muiden päiväkotien varhaiskasvattajien on mahdollista tutustua oppaaseen ja hyödyntää sitä työssään. Musiikki arjen iloksi – oppaan pohjana ovat yhteistyöpäiväkodissamme keväällä 2011 toteuttamamme kahdeksan toiminnallista musiikkituokiota, joissa testasimme musiikin erilaisia käyttömahdollisuuksia lapsiryhmissä sekä välitimme varhaiskasvattajan heittäytymisen ja innostuksen mallia.
Opinnäytetyössämme käsittelemme musiikin monia käyttömahdollisuuksia päivähoidon arjessa, musiikin merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle sekä varhaiskasvattajan toimintaa musiikkitoiminnan ohjaajana. Millainen kasvattaja herättää lasten innostuksen ja luovuuden? Avaamme opinnäytetyömme raportissa Musiikki arjen iloksi – oppaan työprosessia suunnittelutyöstä arviointivaiheeseen saakka.
Opinnäytetyöprosessimme aikana toteuttamamme arviointi on ollut systemaattista ja jatkuvaa. Arviointikeinoina toiminnallisissa musiikkituokiossa olemme käyttäneet havainnointia, työntekijöiden ja lasten palautteita sekä itse- ja vertaisarviointia. Oppaan työstämisvaiheessa arviointia on toteutettu yhdessä työelämän kanssa väliarvioinnin avulla. Lopullisen arvioinnin oppaasta toteutimme työelämän yhteyshenkilön kanssa suullisena palautekeskusteluna teemahaastattelun periaattein sekä kirjallisena palautekyselynä. Palautekeskustelussa arvioimme myös koko opinnäytetyöprosessiamme yhdessä työelämän edustajan kanssa.
Yhteistyöpäiväkotimme koki aidosti hyötyneensä Musiikki arjen iloksi – oppaasta ja kertoi sen päätyvän aktiiviseen käyttöön työyhteisön keskuudessa. Meille opinnäytetyöntekijöille prosessi on mahdollistanut erinomaisesti ammatillisen kasvun ja kehityksen.
Olemme toteuttaneet opinnäytetyömme yhteystyössä erään Vantaan kaupungin päiväkodin kanssa. Musiikki arjen iloksi – opas on luotu yhteistyöpäiväkotimme toiveiden ja tarpeiden pohjalta, joita kartoitimme työelämän yhteistyökumppanin haastattelulla. Tarkoituksena on kehittää juuri kyseisen päiväkodin musiikkitoimintaa. Myös muiden päiväkotien varhaiskasvattajien on mahdollista tutustua oppaaseen ja hyödyntää sitä työssään. Musiikki arjen iloksi – oppaan pohjana ovat yhteistyöpäiväkodissamme keväällä 2011 toteuttamamme kahdeksan toiminnallista musiikkituokiota, joissa testasimme musiikin erilaisia käyttömahdollisuuksia lapsiryhmissä sekä välitimme varhaiskasvattajan heittäytymisen ja innostuksen mallia.
Opinnäytetyössämme käsittelemme musiikin monia käyttömahdollisuuksia päivähoidon arjessa, musiikin merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle sekä varhaiskasvattajan toimintaa musiikkitoiminnan ohjaajana. Millainen kasvattaja herättää lasten innostuksen ja luovuuden? Avaamme opinnäytetyömme raportissa Musiikki arjen iloksi – oppaan työprosessia suunnittelutyöstä arviointivaiheeseen saakka.
Opinnäytetyöprosessimme aikana toteuttamamme arviointi on ollut systemaattista ja jatkuvaa. Arviointikeinoina toiminnallisissa musiikkituokiossa olemme käyttäneet havainnointia, työntekijöiden ja lasten palautteita sekä itse- ja vertaisarviointia. Oppaan työstämisvaiheessa arviointia on toteutettu yhdessä työelämän kanssa väliarvioinnin avulla. Lopullisen arvioinnin oppaasta toteutimme työelämän yhteyshenkilön kanssa suullisena palautekeskusteluna teemahaastattelun periaattein sekä kirjallisena palautekyselynä. Palautekeskustelussa arvioimme myös koko opinnäytetyöprosessiamme yhdessä työelämän edustajan kanssa.
Yhteistyöpäiväkotimme koki aidosti hyötyneensä Musiikki arjen iloksi – oppaasta ja kertoi sen päätyvän aktiiviseen käyttöön työyhteisön keskuudessa. Meille opinnäytetyöntekijöille prosessi on mahdollistanut erinomaisesti ammatillisen kasvun ja kehityksen.