Leikiten opittu : Opas lasten motorisesti kehittävään liikuntaan kotiympäristössä
Huuskonen, Riikka (2011)
Huuskonen, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda helppokäyttöinen ja selkeä opas Sotkamon kunnan palveluksessa toimiville perhepäivähoitajille. Oppaan avulla he suunnittelevat ja ohjaavat hoitamilleen lapsille motorisia perustaitoja tukevaa liikuntaa. Oppaassa otetaan erityisesti huomioon kotiympäristö sekä käytettävissä olevien välineiden rajallisuus. Toimeksiantaja, Sotkamon kunta, halusi keinon jolla konkreettisesti tukea perhepäivähoitajia lasten motorisesti kehittävän liikunnan suunnittelua.
Liian vähäinen liikunta heikentää jo alle kouluikäisten tervettä kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatuksen liikuntasuosituksen mukaan alle kouluikäisten tulisi liikkua vähintään kaksi tuntia päivässä. Kuitenkin alle puolet lapsista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Suomalaisella päivähoitojärjestelmällä on erinomaiset mahdollisuudet tukea lasten liikettä, mutta esteenä saattaa olla tietämättömyys, kuinka tämä tuki sijoitetaan käytäntöön.
Toimeksiantajan, Sotkamon kunnan, kannalta tavoitteena oli tukea oppaan avulla palveluksessaan olevien perhepäivähoitajien työtä. Perhepäivähoitajien kannalta tavoitteena oli monipuolistaa ja helpottaa työtä lasten liikunnallisessa kasvatuksessa. Opinnäytetyön tekijän kannalta tavoitteena oli oma ammatillinen kasvu, kehitys ja asiantuntijuuden vahvistaminen liikunta-alalla.
Opinnäytetyön tuloksena on opas nimeltään Leikiten opittu – opas motorisesti kehittävään liikuntaan kotiympäristössä. Siinä on kokonaisuudessaan 41 sivua ja 60 leikkiä. Leikit on jaettu ulko- ja sisäleikkeihin, sekä tasapaino-, käsittely- sekä havaintomotorisia- ja liikkumistaitoja kehittäviin leikkeihin. Opas sisältää muistettavia asioita liikuntaleikkien ohjauksesta, lasten kehittymisestä sekä tietoa oppaan rakenteesta.
Liian vähäinen liikunta heikentää jo alle kouluikäisten tervettä kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatuksen liikuntasuosituksen mukaan alle kouluikäisten tulisi liikkua vähintään kaksi tuntia päivässä. Kuitenkin alle puolet lapsista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Suomalaisella päivähoitojärjestelmällä on erinomaiset mahdollisuudet tukea lasten liikettä, mutta esteenä saattaa olla tietämättömyys, kuinka tämä tuki sijoitetaan käytäntöön.
Toimeksiantajan, Sotkamon kunnan, kannalta tavoitteena oli tukea oppaan avulla palveluksessaan olevien perhepäivähoitajien työtä. Perhepäivähoitajien kannalta tavoitteena oli monipuolistaa ja helpottaa työtä lasten liikunnallisessa kasvatuksessa. Opinnäytetyön tekijän kannalta tavoitteena oli oma ammatillinen kasvu, kehitys ja asiantuntijuuden vahvistaminen liikunta-alalla.
Opinnäytetyön tuloksena on opas nimeltään Leikiten opittu – opas motorisesti kehittävään liikuntaan kotiympäristössä. Siinä on kokonaisuudessaan 41 sivua ja 60 leikkiä. Leikit on jaettu ulko- ja sisäleikkeihin, sekä tasapaino-, käsittely- sekä havaintomotorisia- ja liikkumistaitoja kehittäviin leikkeihin. Opas sisältää muistettavia asioita liikuntaleikkien ohjauksesta, lasten kehittymisestä sekä tietoa oppaan rakenteesta.
