Menestyksekkään kampanjoinnin elementit : case: Roosa nauha Suomi
Virolainen, Marianne (2011)
Virolainen, Marianne
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816026
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy kampanjointiin ja menestyksekkään kampanjoinnin elementteihin. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä case-yrityksen Suomen Roosa nauhan kanssa. Kampanjointi on tavoitteiltaan ja kestoltaan rajattu tietyn sanoman välittämä tapahtuma. Kampanjointi on yksi menekinedistämisen tehokkaimmista keinoista, jossa hyödynnetään monia eri elementtejä.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa käsitellään ensin yleisesti kampanjoinnin määritelmää. Kampanjoinnin määritelmän jälkeen käsitellään sekä viestinnän että markkinointiviestinnän keinoja, sillä toimiva kampanjointi sisältää molempia. Osiossa tarkastellaan myös organisaatioiden luonteita ja ominaisuuksia.
Empiirisessä osiossa tarkastellaan Suomen Roosa nauhan sekä Ruotsin Rosa Bandetin ja Tanskan Støt Brysternen kampanjointia. Tutkimus on toteutettu kvalitatii-visena tutkimuksena. Eri maiden kampanjointia vertaillaan ja tuodaan esiin kehitysideoita Suomen kampanjoinnille. Vertailut pohjautuvat jokaisen maan yhteyshenkilöiltä saamiin vastauksiin sekä itsenäiseen tiedon etsintään. Myös neljää markkinointiviestinnän asiantuntijaa haastateltiin teemahaastatteluin toimivan ja menestyksekkään kampanjoinnin elementeistä.
Tulokset osoittavat, että menestyksekäs kampanjointi vaatii monia eri keinoja, muun muassa viestimiä. Suomen Roosa nauhalla on useita hyviä sponsoreita ja yhteistyökumppaneita, joten kampanjoiden laajentaminen ja uusien ideoiden toteuttaminen on mahdollista. Ruotsin ja Tanskan toimivimpia kampanjoinnin keinoja voitaisiin hyödyntää Roosa nauhan tulevissa kampanjoissa.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa käsitellään ensin yleisesti kampanjoinnin määritelmää. Kampanjoinnin määritelmän jälkeen käsitellään sekä viestinnän että markkinointiviestinnän keinoja, sillä toimiva kampanjointi sisältää molempia. Osiossa tarkastellaan myös organisaatioiden luonteita ja ominaisuuksia.
Empiirisessä osiossa tarkastellaan Suomen Roosa nauhan sekä Ruotsin Rosa Bandetin ja Tanskan Støt Brysternen kampanjointia. Tutkimus on toteutettu kvalitatii-visena tutkimuksena. Eri maiden kampanjointia vertaillaan ja tuodaan esiin kehitysideoita Suomen kampanjoinnille. Vertailut pohjautuvat jokaisen maan yhteyshenkilöiltä saamiin vastauksiin sekä itsenäiseen tiedon etsintään. Myös neljää markkinointiviestinnän asiantuntijaa haastateltiin teemahaastatteluin toimivan ja menestyksekkään kampanjoinnin elementeistä.
Tulokset osoittavat, että menestyksekäs kampanjointi vaatii monia eri keinoja, muun muassa viestimiä. Suomen Roosa nauhalla on useita hyviä sponsoreita ja yhteistyökumppaneita, joten kampanjoiden laajentaminen ja uusien ideoiden toteuttaminen on mahdollista. Ruotsin ja Tanskan toimivimpia kampanjoinnin keinoja voitaisiin hyödyntää Roosa nauhan tulevissa kampanjoissa.