Asiantuntijapalvelun hinnoittelu : case: X Oy
Kipahti, Tiina (2011)
Kipahti, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää minkälaiset hinnoittelutavat soveltuvat X Oy:n vakuutusmeklaripalkkion määrittämiseen. Lisäksi selvitetään miten merkittävänä asiakas kokee vakuutusmeklaripalvelun ja kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat X Oy:n tuottamaan asiantuntijapalveluun.
X Oy on vakuutusmeklariyritys. Vakuutusmeklari toimii asiakkaan edunvalvojana asiakkaan ja vakuutusyhtiön välillä vakuutus- ja vahinkoasioissa. Vakuutusmeklaripalvelu on asiantuntijapalvelua, joka on kaikkein aineettominta palvelua. Aineettomuus tekee palvelun hinnoittelusta haastavaa, sillä hinnoittelun on perustuttava asiakkaan kokemaan arvoon vakuutusmeklaripalvelua kohtaan.
Teoriaosassa käsitellään vakuutusmeklari-, asiakas- ja asiantuntijapalvelua sekä asiakkaan kokemaa arvoa (customer value) ja palvelun hinnoittelua. Teoriaosa on laadittu käyttämällä aiheeseen liittyvää laajaa kirjallista materiaalia ja Internet -lähteitä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin survey- eli kyselytutkimuksena Digium -ohjelmiston avulla puolistrukturoidulla kyselylomakkeella.
X Oy on vakuutusmeklariyritys. Vakuutusmeklari toimii asiakkaan edunvalvojana asiakkaan ja vakuutusyhtiön välillä vakuutus- ja vahinkoasioissa. Vakuutusmeklaripalvelu on asiantuntijapalvelua, joka on kaikkein aineettominta palvelua. Aineettomuus tekee palvelun hinnoittelusta haastavaa, sillä hinnoittelun on perustuttava asiakkaan kokemaan arvoon vakuutusmeklaripalvelua kohtaan.
Teoriaosassa käsitellään vakuutusmeklari-, asiakas- ja asiantuntijapalvelua sekä asiakkaan kokemaa arvoa (customer value) ja palvelun hinnoittelua. Teoriaosa on laadittu käyttämällä aiheeseen liittyvää laajaa kirjallista materiaalia ja Internet -lähteitä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin survey- eli kyselytutkimuksena Digium -ohjelmiston avulla puolistrukturoidulla kyselylomakkeella.