Facebookin hyödyntäminen yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa : Case:The Left Shoe Company
Kamara, Nicole; Koivisto, Johanna (2011)
Kamara, Nicole
Koivisto, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216938
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on tullut yhä tärkeämpi osa yritysten markkinointiviestintää. Facebookin myötä yrityksille on avautunut uudenlainen tapa tuoda esille tuotteitaan tai palvelujaan jo ennen kuin asiakas on fyysisesti asioinut myymälässä tai ollut yhteydessä yritykseen. Facebook-markkinointiviestinnässä on muistettava, että sosiaalinen media on kaksisuuntaista ja avointa. Kommunikointi ja keskustelu ovat sosiaalisen median tunnusmerkkejä. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalisen median ja Facebookin tuomia mahdollisuuksia yritykselle.
Tutkimuksen toimeksiantajayrityksenä toimi The Left Shoe Company. Työssä tutkittiin kuinka The Left Shoe Companyn kannattaa lähteä mukaan Facebookiin. Työssä tuotettiin tutkimuksen tuloksena The Left Shoe Companylle vahvasti brändin näköiset ja palvelevat sivustot. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Empiirinen tutkimusosuus koostui monimenetelmätutkimuksesta, joita ovat havainnointi, kartoitus, haastattelut sekä benchmarking. Työssä kartoitettiin mitä kuluttajat ovat keskustelleet sosiaalisessa mediassa yrityksestä sekä pohdittiin keinoja, joilla saavutetaan optimaalisin asiakaskunta liittymään keskusteluun. Benchmarkingissa on käytetty kahta Facebookissa menestynyttä yritystä. Koko opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui kirjallisista lähteistä, internetlähteistä sekä Facebook-sivustoista.
Johtopäätöksenä on, että yrityksen kannattaa ja pitää lähteä mukaan sosiaalisen mediaan ja Facebookiin, sillä siellä ovat yrityksen potentiaaliset asiakkaat. Facebookin avulla voi parantaa myös yrityksen tulosta luomalla monipuolista sisältöä ja osallistaa kuluttajat keskusteluun. Facebook-sivustojen kehittämisellä ja tulosten seurannalla on suuri merkitys sen kasvun kannalta.
Tutkimuksen toimeksiantajayrityksenä toimi The Left Shoe Company. Työssä tutkittiin kuinka The Left Shoe Companyn kannattaa lähteä mukaan Facebookiin. Työssä tuotettiin tutkimuksen tuloksena The Left Shoe Companylle vahvasti brändin näköiset ja palvelevat sivustot. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Empiirinen tutkimusosuus koostui monimenetelmätutkimuksesta, joita ovat havainnointi, kartoitus, haastattelut sekä benchmarking. Työssä kartoitettiin mitä kuluttajat ovat keskustelleet sosiaalisessa mediassa yrityksestä sekä pohdittiin keinoja, joilla saavutetaan optimaalisin asiakaskunta liittymään keskusteluun. Benchmarkingissa on käytetty kahta Facebookissa menestynyttä yritystä. Koko opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui kirjallisista lähteistä, internetlähteistä sekä Facebook-sivustoista.
Johtopäätöksenä on, että yrityksen kannattaa ja pitää lähteä mukaan sosiaalisen mediaan ja Facebookiin, sillä siellä ovat yrityksen potentiaaliset asiakkaat. Facebookin avulla voi parantaa myös yrityksen tulosta luomalla monipuolista sisältöä ja osallistaa kuluttajat keskusteluun. Facebook-sivustojen kehittämisellä ja tulosten seurannalla on suuri merkitys sen kasvun kannalta.