Henkilöstön sitoutuminen : Case: OP-Länsi-Uusimaa
Laurikainen, Merja; Raippalinna, Eetu (2009)
Laurikainen, Merja
Raippalinna, Eetu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906123913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906123913
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Länsi-Uudenmaan Osuuspankin henkilöstön sitoutumiseen. Lisäksi pyrittiin selvittämään perehdyttämisen laatua sekä yleistä motivaatiota. Tutkimuksella etsittiin keinot motivaation nostamiseksi. Esimiesten rooli henkilöstön sitoutumisessa oli yksi tarkastelun kohteista. Tavoitteena oli löytää keinot sitoutumisen vahvistamiseen.
Teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämisestä, motivaatiosta, työilmapiiristä, ura- ja kehittymismahdollisuuksista ja johtamisesta sekä näiden yhteydestä sitoutumiseen. Näitä käsiteltiin eri tutkijoiden ja kirjailijoiden käsityksien pohjalta ja kartoitettiin, mitä kyseiset osa-alueet pitävät sisällään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen, eli laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmää. Tutkimuskohteena oli Länsi-Uudenmaan Osuuspankin koko henkilöstö. Tutkimukseen osallistui 42 työntekijää pankin seitsemästä konttorista. Tutkimus suoritettiin
sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimuksessa selvisi, että sitoutuminen on kohtalaista. Sitä laskivat muun muassa perehdyttämisen pinnallisuus, pankin hierarkkisuus sekä yhteisten toimintalinjojen epäselvyys johtajilla. Tutkimuksesta ilmeni, että johdon kiinnostus henkilöstöstä kumpuaviin kehitysehdotuksiin on vähäistä. Sitoutumista paransi tutkimuksen mukaan hyvä työilmapiiri ja yhteistyön toimivuus. Tulosten perusteella henkilöstö on tyytyväinen pankin nykyiseen toimintaan, vaikka kehittämisehdotuksia tutkimuksessa tuli ilmi.
Tärkeimpinä kehitysehdotuksina pidettiin vierihoidon lisäämistä ja tutor-toiminnan aloittamista. Lisäksi ehdotettiin esimiehen kommunikaation lisäämistä alaisten kanssa, jotta tunne hierarkkisuudesta heikkenisi. Jatkotutkimukseksi esitettiin henkilöstön sitoutumista mittaavan tutkimuksen suorittamista uudelleen reilun vuoden kuluttua. Tutkimuksen pohjana olisi hyvä käyttää tämän opinnäytetyön liitteenä kaksi olevaa kyselylomaketta, jota voisi muokata yksityiskohtaisemmaksi.
Teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämisestä, motivaatiosta, työilmapiiristä, ura- ja kehittymismahdollisuuksista ja johtamisesta sekä näiden yhteydestä sitoutumiseen. Näitä käsiteltiin eri tutkijoiden ja kirjailijoiden käsityksien pohjalta ja kartoitettiin, mitä kyseiset osa-alueet pitävät sisällään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen, eli laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmää. Tutkimuskohteena oli Länsi-Uudenmaan Osuuspankin koko henkilöstö. Tutkimukseen osallistui 42 työntekijää pankin seitsemästä konttorista. Tutkimus suoritettiin
sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimuksessa selvisi, että sitoutuminen on kohtalaista. Sitä laskivat muun muassa perehdyttämisen pinnallisuus, pankin hierarkkisuus sekä yhteisten toimintalinjojen epäselvyys johtajilla. Tutkimuksesta ilmeni, että johdon kiinnostus henkilöstöstä kumpuaviin kehitysehdotuksiin on vähäistä. Sitoutumista paransi tutkimuksen mukaan hyvä työilmapiiri ja yhteistyön toimivuus. Tulosten perusteella henkilöstö on tyytyväinen pankin nykyiseen toimintaan, vaikka kehittämisehdotuksia tutkimuksessa tuli ilmi.
Tärkeimpinä kehitysehdotuksina pidettiin vierihoidon lisäämistä ja tutor-toiminnan aloittamista. Lisäksi ehdotettiin esimiehen kommunikaation lisäämistä alaisten kanssa, jotta tunne hierarkkisuudesta heikkenisi. Jatkotutkimukseksi esitettiin henkilöstön sitoutumista mittaavan tutkimuksen suorittamista uudelleen reilun vuoden kuluttua. Tutkimuksen pohjana olisi hyvä käyttää tämän opinnäytetyön liitteenä kaksi olevaa kyselylomaketta, jota voisi muokata yksityiskohtaisemmaksi.