Design Management -suunnitelman kehittäminen
van Os, Pia (2009)
van Os, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906093845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906093845
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimintakeskeinen kehittämishanke, jonka aiheena on design management –suunnitelman kehittäminen kohdeyritykselle. Design management –suunnitelma on yrityskuvan osa-alueiden hallinnan tueksi tehtävä kirjallinen ohjeisto, jota voidaan käyttää viestinnän ja markkinoinnin tukena. Opinnäytetyön aihe syntyi selkeästä tarpeesta yhtenäistää kohdeyrityksen viestintää ja markkinointimateriaaleja ja siten pyrkiä vahvistamaan yrityskuvaa. Kohdeyritys on helsinkiläinen, yritysasiakkaille käännös- ja kielentarkistuspalveluja tarjoava käännöstoimisto.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, yritysjohdon teemahaastattelusta sekä erillisenä liitteenä olevasta design management –suunnitelmasta. Teoriaosuudessa esitellään design management –ajattelun toiminta-alueiden, viestinnän, tuotteen, toimintaympäristön ja käyttäytymisen yhteisvaikutusta yrityskuvaan sekä design management –prosessia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on juonnettu design management –prosessista, joka koostuu yrityksen nykytilan analyysistä sekä synteesistä, jossa määritellään yrityksen keskeinen sanoma ja yrityskuvatavoitteet, päätyen toteutukseen ja ohjeistoihin.
Kohdeyrityksen lähtötilanteen ja yrityskuvatavoitteiden selvittämiseksi haastateltiin sen omistajia. Prosessimallia hyödynnettiin haastattelukysymysten valinnassa ja kirjallisuuslähteinä käytettiin pääasiassa yrityskuvaa, markkinointia ja viestintää käsittelevää kirjallisuutta. Kehityshankkeen toteutusvaiheessa suunnitteltiin design management –teorioiden ja teemahaastattelun tulosten pohjalta yrityksen eri toiminta-alueiden yhdenmukaistamista tukevia toimenpiteitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt 30-sivuinen design management -suunnitelma koostuu viestintäsuunnitelmasta, graafisista ohjeista sekä palvelukulttuurin ja toimintaympäristön kehitysohjeistuksesta. Tarkoituksena oli hyödyntää myös jo toimivaksi koettuja visuaalisia elementtejä nykyisessä viestinnässä ja yrityksen omistajien yrityskuvatavoitteita, sekä alan kirjallisuuden avulla yhdenmukaistaa design management -ajattelun sisältämien neljän painopisteen ilmiasua toimivaksi kokonaisuudeksi, joista jokaisessa on tunnistettavissa yritykselle ominaiset erityispiirteet.
Design management –suunnitelman tavoitteena on yrityskuvan parantaminen vaikuttamalla yrityksen näkyvyyteen, uskottavuuteen ja siten tulosten parantamiseen. Yrityskuvatavoitteiden tarkoitus on konkretisoitua suunnitelmassa, jota noudattamalla yhdenmukaistetaan yrityksen identiteettiä tukeva visuaalinen ilme viestinnän, tuotteen, toimintaympäristön ja käyttäytymisen välittämien viestien kautta. Kehitettyjen toimintojen ja tunnistettavuuden myötä kohdeyritys erottuu paremmin kilpailijoistaan ja parantaa siten kilpailuetuaan.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, yritysjohdon teemahaastattelusta sekä erillisenä liitteenä olevasta design management –suunnitelmasta. Teoriaosuudessa esitellään design management –ajattelun toiminta-alueiden, viestinnän, tuotteen, toimintaympäristön ja käyttäytymisen yhteisvaikutusta yrityskuvaan sekä design management –prosessia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on juonnettu design management –prosessista, joka koostuu yrityksen nykytilan analyysistä sekä synteesistä, jossa määritellään yrityksen keskeinen sanoma ja yrityskuvatavoitteet, päätyen toteutukseen ja ohjeistoihin.
Kohdeyrityksen lähtötilanteen ja yrityskuvatavoitteiden selvittämiseksi haastateltiin sen omistajia. Prosessimallia hyödynnettiin haastattelukysymysten valinnassa ja kirjallisuuslähteinä käytettiin pääasiassa yrityskuvaa, markkinointia ja viestintää käsittelevää kirjallisuutta. Kehityshankkeen toteutusvaiheessa suunnitteltiin design management –teorioiden ja teemahaastattelun tulosten pohjalta yrityksen eri toiminta-alueiden yhdenmukaistamista tukevia toimenpiteitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt 30-sivuinen design management -suunnitelma koostuu viestintäsuunnitelmasta, graafisista ohjeista sekä palvelukulttuurin ja toimintaympäristön kehitysohjeistuksesta. Tarkoituksena oli hyödyntää myös jo toimivaksi koettuja visuaalisia elementtejä nykyisessä viestinnässä ja yrityksen omistajien yrityskuvatavoitteita, sekä alan kirjallisuuden avulla yhdenmukaistaa design management -ajattelun sisältämien neljän painopisteen ilmiasua toimivaksi kokonaisuudeksi, joista jokaisessa on tunnistettavissa yritykselle ominaiset erityispiirteet.
Design management –suunnitelman tavoitteena on yrityskuvan parantaminen vaikuttamalla yrityksen näkyvyyteen, uskottavuuteen ja siten tulosten parantamiseen. Yrityskuvatavoitteiden tarkoitus on konkretisoitua suunnitelmassa, jota noudattamalla yhdenmukaistetaan yrityksen identiteettiä tukeva visuaalinen ilme viestinnän, tuotteen, toimintaympäristön ja käyttäytymisen välittämien viestien kautta. Kehitettyjen toimintojen ja tunnistettavuuden myötä kohdeyritys erottuu paremmin kilpailijoistaan ja parantaa siten kilpailuetuaan.