Näytä suppeat kuvailutiedot

Apua - Minustako auttaja? : ensiavun opettaminen lukion ensimmäiselle vuosikurssille

Savola, Mirjami; Valkjärvi, Aino; Ovaska, Hannele; Suominen, Tiina (2011)

dc.contributor.authorSavola, Mirjami
dc.contributor.authorValkjärvi, Aino
dc.contributor.authorOvaska, Hannele
dc.contributor.authorSuominen, Tiina
dc.date.accessioned2011-12-07T12:51:21Z
dc.date.available2011-12-07T12:51:21Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2011120617319
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/36556
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö on toiminnallinen projekti. Projektin aiheeksi valittiin ensiavun opettaminen nuorille, koska tilastoja tarkasteltaessa nuoret olivat alttiimpia onnettomuuksille ja tapaturmille verrattaessa iältään vanhempaan väestöön (Hai-konen 2010, 16). Ensiapua haluttiin opettaa juuri nuorille, koska tutkimusten mukaan heillä on huomattavasti alhaisempi turvallisuustietous kuin esimerkiksi 25–30-vuotiailla (Palukka 2006). Projektin tavoitteena oli järjestää ensiapukoulutus Lahden Lyseon lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaista kootulle oppilasryhmälle syksyllä 2011. Tavoitteena oli opettaa nuorille keskeisiä ensiaputaitoja, herättää nuorten kiinnostusta omia ensiapuvalmiuksia kohtaan, kehittää ensiaputilanteissa tarvittavia taitoja, sekä lisätä rohkeutta toimia ensiaputilanteissa. Pitkäaikaisena tavoitteena oli myös terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä vaikuttaminen nuorten liikennekäyttäytymiseen positiivisesti. Projektin tavoitteiden kannalta oli tärkeää selvittää ensiaputilanteisiin joutumisen yleisyys sekä lisäopetuksen tarve. Tämä selvitettiin alkukartoituksen (LIITE 1) avulla. Opetussisältö koottiin SPR:n ensiapuoppaasta, alkukartoituksen vastauksista ja tapaturmatilastoista. Alkukartoitus toteutettiin koko Lahden lyseon lukion opiskelijoiden kesken, ja vastaajia oli yhteensä 185. Ensiapukoulutuksen järjestämiseen saatiin aikaa viiden opetustunnin verran (á 75 min). Ensiapuopetusryhmään osallistui vapaaehtoisesti 11 opiskelijaa. Tunnit pidettiin pääasiassa liikuntatuntien aikana. Opetuksessa hyödynnettiin monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä, kuten teoriaa ja käytännön harjoituksia. Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin palautelomakkeella (LIITE 11) sekä opiskelijoiden ensiaputaitoja kartoittavalla kyselyllä (LIITE 10). Kyselyyn vastattiin ennen ja jälkeen koulutuksen. Oikeinvastausprosentti oli huomattavasti suurempi koulutuksen jälkeen. Opiskelijat antoivat kirjallisesti palautetta projektin onnistumisesta. Positiivisen palautteen ja kyselyn perusteella voitiin päätellä projektin tavoitteiden täyttyneen.fi
dc.description.abstractThis Bachelor’s Thesis is an implementation of the project. Teaching first-aid skills for young people was chosen to be the subject of the project because they are more likely to get involved in accidents when comparing them to elderly people. First aid was specifically wanted to teach to young people because, according to a research (Palukka 2006), they have considerably lower knowledge of safety compared to young adults aged 25-30. The goal was to organize first-aid training to a group of first year students from Lahden lyseon lukio at autumn 2011. The target was to teach them essential skills of first-aid, to arouse young peoples’ interest towards their own first-aid preparedness, to develope skills that you need in emergency situations and to add courage to act in emergency situations. The long term goal was to promote health and well-being and to influence positively to young peoples’ traffic behavior. It was important to resolve how common it is to end up in an emergency situation, and is there any need for further education. This information was gathered from a survey (ATTACHMENT 1). The educational content was gathered from first-aid guide (SPR), from a survey and from accident statistics. The survey was executed among all students in Lahden lyseon lukio and there were 185 respondents. The time that was given to arrange the first-aid training was five lessons (á 75 min). There were 11 voluntiers to participate for the first-aid training group. The training took mainly place while sport lessons. There were versatile teaching methods used during the training for example theory and practical training. Feedback forms (ATTACHMENT 11) and the query, (ATTACHMENT 10) which was made to resolve students´ first-aid skills were used to evaluate how the goals of the project were gained. The query was answered before the education and after it. There were significantly more correct answers after the training. According to the positive feedback and the query the goals of the project were achieved.en
dc.language.isofin
dc.publisherLahden ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleApua - Minustako auttaja? : ensiavun opettaminen lukion ensimmäiselle vuosikurssillefi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/293
dc.organizationLahden ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysaensiapu
dc.subject.ysakoulutus
dc.subject.ysaoppiminen
dc.subject.ysalukiot
dc.subject.ysatoiminnalliset menetelmät
dc.contributor.organizationLahden ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordensiapu
dc.subject.keywordoppiminen
dc.subject.keywordopettaminen
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|
dc.subject.disciplineHoitotyön koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot