Suomalaisten suhtautuminen venäläisiin asiakkaina
Mäkäläinen, Pauliina (2011)
Mäkäläinen, Pauliina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli tutkia suomalaisten suhtautumista Venäjää ja venäläisiä kohtaan kahdesta eri näkökulmasta: kuluttajatutkimuksen ja media-analyysin kautta. Työ rakentuukin kahdesta eri tutkimuksesta. Suomalaiskuluttajille tehtiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin kuluttajien suhtautumista venäläisiin asiakkaisiin Suomessa. Media-analyysissä taas selvitettiin sitä, kirjoitetaanko suomalaisessa lehdissä Venäjästä ja venäläisistä positiiviseen, negatiiviseen vai neutraaliin sävyyn. Median ja kuluttajien suhtautumista venäläisiin tarkasteltiin myös vertailemalla suhtautumista Ruotsia ja ruotsalaisia sekä Viroa ja virolaisia kohtaan.
Työn alussa avataan työssä käytetyt käsitteet ja kerrotaan matkailun kehityksestä sekä venäläisten kasvavasta merkityksestä Suomelle eri tilastoja esittämällä. Teoreettinen osuus käsittelee aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia sekä venäläistä kuluttajakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Empiriaosuudessa on ensimmäisenä kuluttajatutkimus ja sen tulokset, ja tämän jälkeen media-analyysi tuloksineen.
Työn kuluttajatutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja laadittiin kyselylomake. Kuluttajakyselyyn vastasi 231 suomalaiskuluttajaa Lappeenrannassa ja Tampereella. Media-analyysissä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa tutkija itse tulkitsi julkaistujen tekstien sävyä kiinnittäen huomiota sanavalintoihin; adjektiivien ja tunteenilmauksien käyttöön. Analyysiä varten seurattiin kirjoitettuja uutisia ja muuta kirjoittelua mediassa kahden kuukauden ajan loka-marraskuussa 2011.
Kuluttajatutkimuksen tulokset kertovat, että suomalaiset kuluttajat pitävät venäläisiä asiakkaita tärkeinä suomalaisille yrityksille, mutta kokevat venäläisiä töykeinä ja epäkohteliaina kaupoissa. Tutkimustulokset kertovat myös, että suomalainen media kirjoittaa neutraalisti Venäjästä ja venäläisistä. Kirjoittelussa ei käy ilmi asennoituminen Venäjää ja venäläisiä kohtaan erityisen positiivisesti tai negatiivisesti.
Työn alussa avataan työssä käytetyt käsitteet ja kerrotaan matkailun kehityksestä sekä venäläisten kasvavasta merkityksestä Suomelle eri tilastoja esittämällä. Teoreettinen osuus käsittelee aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia sekä venäläistä kuluttajakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Empiriaosuudessa on ensimmäisenä kuluttajatutkimus ja sen tulokset, ja tämän jälkeen media-analyysi tuloksineen.
Työn kuluttajatutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja laadittiin kyselylomake. Kuluttajakyselyyn vastasi 231 suomalaiskuluttajaa Lappeenrannassa ja Tampereella. Media-analyysissä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa tutkija itse tulkitsi julkaistujen tekstien sävyä kiinnittäen huomiota sanavalintoihin; adjektiivien ja tunteenilmauksien käyttöön. Analyysiä varten seurattiin kirjoitettuja uutisia ja muuta kirjoittelua mediassa kahden kuukauden ajan loka-marraskuussa 2011.
Kuluttajatutkimuksen tulokset kertovat, että suomalaiset kuluttajat pitävät venäläisiä asiakkaita tärkeinä suomalaisille yrityksille, mutta kokevat venäläisiä töykeinä ja epäkohteliaina kaupoissa. Tutkimustulokset kertovat myös, että suomalainen media kirjoittaa neutraalisti Venäjästä ja venäläisistä. Kirjoittelussa ei käy ilmi asennoituminen Venäjää ja venäläisiä kohtaan erityisen positiivisesti tai negatiivisesti.