Lasten tanssikasvatus varhaiskasvatuksessa
Ruuska, Hanna (2011)
Ruuska, Hanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517309
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko tanssitunteja hyödyntää osana varhaiskasvatuksen liikunta- ja taidekasvatusta. Tarkoituksena oli tuoda päiväkodin arkeen jotakin uutta, minkä vuoksi opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Opinnäytetyön selvitystehtävinä olivat tanssituntien pitäminen sekä niiden sisältöjen ja tavoitteiden kirjaaminen, teemahaastattelun avulla tiedon kerääminen tanssituntien soveltuvuudesta varhaiskasvatukseen sekä kirjallisuuden avulla tanssikasvatuksen kuvaaminen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pidettiin Raution päiväkodin esikouluryhmälle syksyllä 2010. Tanssitunteja oli kaikkiaan kymmenen, joista jokainen kesti 45 minuuttia. Ryhmässä oli 22 lasta, minkä vuoksi myös ryhmän aikuiset osallistuivat tunneille. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, ja siihen osallistui kaksi päiväkodin työntekijää.
Haastattelusta saadun tiedon mukaan tanssitunteja voi soveltaa hyvin osana päiväkodin liikunta- ja taidekasvatusta. Niin liikunta- kuin taidekasvatuskin ovat isoja kokonaisuuksia varhaiskasvatuksessa, ja niitä toteutetaan jollakin tavalla päivittäin. Tanssitunneilla tehtiin paljon myös sellaisia harjoituksia, joita päiväkodin henkilökunta oli käyttänyt tavallisillakin liikuntatuokioilla. Näin ollen tanssin ei tarvitse olla mitään erikoista, vaan se voi olla täysin arkistakin liikkumista.
Opinnäytetyön myötä syntyi kooste pidetyistä tanssitunneista. Koosteeseen on kirjattu tuntien suunnitelmat ja tavoitteet, tarvittavat välineet sekä musiikkivalinnat. Koosteen tarkoituksena on mahdollistaa tanssituntien pitäminen myös sellaisille henkilöille, joilla ei ole aiempaa tanssitaustaa. Koosteen suunnitelmia voi käyttää sellaisenaan tai muokata niitä kullekin ryhmälle sopivaksi. Kooste palvelee opinnäytetyön tarkoitusta siitä, että tanssikasvatus voisi alkaa elää päiväkodin arjessa osana liikunta- ja taidekasvatusta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pidettiin Raution päiväkodin esikouluryhmälle syksyllä 2010. Tanssitunteja oli kaikkiaan kymmenen, joista jokainen kesti 45 minuuttia. Ryhmässä oli 22 lasta, minkä vuoksi myös ryhmän aikuiset osallistuivat tunneille. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, ja siihen osallistui kaksi päiväkodin työntekijää.
Haastattelusta saadun tiedon mukaan tanssitunteja voi soveltaa hyvin osana päiväkodin liikunta- ja taidekasvatusta. Niin liikunta- kuin taidekasvatuskin ovat isoja kokonaisuuksia varhaiskasvatuksessa, ja niitä toteutetaan jollakin tavalla päivittäin. Tanssitunneilla tehtiin paljon myös sellaisia harjoituksia, joita päiväkodin henkilökunta oli käyttänyt tavallisillakin liikuntatuokioilla. Näin ollen tanssin ei tarvitse olla mitään erikoista, vaan se voi olla täysin arkistakin liikkumista.
Opinnäytetyön myötä syntyi kooste pidetyistä tanssitunneista. Koosteeseen on kirjattu tuntien suunnitelmat ja tavoitteet, tarvittavat välineet sekä musiikkivalinnat. Koosteen tarkoituksena on mahdollistaa tanssituntien pitäminen myös sellaisille henkilöille, joilla ei ole aiempaa tanssitaustaa. Koosteen suunnitelmia voi käyttää sellaisenaan tai muokata niitä kullekin ryhmälle sopivaksi. Kooste palvelee opinnäytetyön tarkoitusta siitä, että tanssikasvatus voisi alkaa elää päiväkodin arjessa osana liikunta- ja taidekasvatusta.