Päiväkotikiusaaminen henkilökunnan näkökulmasta
Kiisseli, Minka; Pekkanen, Minna; Sievola, Minna; Vedenpää, Minna (2011)
Kiisseli, Minka
Pekkanen, Minna
Sievola, Minna
Vedenpää, Minna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120417115
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkotikiusaamista henkilö-kunnan näkökulmasta sekä sitä, esiintyykö Lappeenrannan päiväkodeissa kiusaamista, mitä kiusaaminen on, miten se ilmenee sekä miten siihen puututaan.
Selvitysaineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kyselykaavake sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli kymmenen Lappeenrannan kaupungin alueen päiväkotia. Kysely suunnattiin 3–6-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmien henkilökunnalle. Päiväkodit valikoituvat satunnaisesti Lappeenrannan varhaiskasvatuksen aluejaottelun mukaan (keskusta, itä, länsi, etelä, pohjoinen).
Vastauksista ilmeni, että kiusaamista esiintyi Lappeenrannan kaupungin päiväkodeissa päivittäin. Henkilökunta määritteli kiusaamisen fyysiseksi, psyykkiseksi ja sosiaaliseksi kiusaamiseksi. Havaitessaan kiusaamista henkilökunta keskusteli kiusaamistilanteesta lasten kanssa, ja lapsilta vaadittiin myös anteeksipyyntöä, kiusaamistilanteisiin puututtiin välittömästi sekä tilanteita ja lasten leikkiä seurattiin jatkossa. Tärkeäksi nähtiin myös ennaltaehkäisevien toimintatapojen käyttö, kuten pyrkimys sellaisen ilmapiirin luomiseen, jossa kiusaamien ei ole hyväksyttyä, moraalin ja empatian opettaminen lapsille, lasten ja lasten leikkien havainnointi, sopimukset lasten kanssa ja se, että lapsella on oikeus omiin tunteisiin.
Kiusaamisen ennaltaehkäisy koettiin tärkeänä, ja se pyrittiin huomioimaan päi-vittäisissä toiminnoissa. Lasten kanssa keskusteltiin kiusaamisesta, toimittiin pienryhmissä, opeteltiin empaattisuutta, pyrittiin ennakoimaan tilanteita, harjoi-teltiin sosiaalisia taitoja. Tärkeäksi ennaltaehkäiseväksi toiminnaksi nähtiin myös aikuisten läsnäolo, yhteiset säännöt, aikuisten toimiminen esimerkkinä sekä lasten osallisuus ja pyrkimys avoimuuteen.
Selvitysaineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kyselykaavake sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli kymmenen Lappeenrannan kaupungin alueen päiväkotia. Kysely suunnattiin 3–6-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmien henkilökunnalle. Päiväkodit valikoituvat satunnaisesti Lappeenrannan varhaiskasvatuksen aluejaottelun mukaan (keskusta, itä, länsi, etelä, pohjoinen).
Vastauksista ilmeni, että kiusaamista esiintyi Lappeenrannan kaupungin päiväkodeissa päivittäin. Henkilökunta määritteli kiusaamisen fyysiseksi, psyykkiseksi ja sosiaaliseksi kiusaamiseksi. Havaitessaan kiusaamista henkilökunta keskusteli kiusaamistilanteesta lasten kanssa, ja lapsilta vaadittiin myös anteeksipyyntöä, kiusaamistilanteisiin puututtiin välittömästi sekä tilanteita ja lasten leikkiä seurattiin jatkossa. Tärkeäksi nähtiin myös ennaltaehkäisevien toimintatapojen käyttö, kuten pyrkimys sellaisen ilmapiirin luomiseen, jossa kiusaamien ei ole hyväksyttyä, moraalin ja empatian opettaminen lapsille, lasten ja lasten leikkien havainnointi, sopimukset lasten kanssa ja se, että lapsella on oikeus omiin tunteisiin.
Kiusaamisen ennaltaehkäisy koettiin tärkeänä, ja se pyrittiin huomioimaan päi-vittäisissä toiminnoissa. Lasten kanssa keskusteltiin kiusaamisesta, toimittiin pienryhmissä, opeteltiin empaattisuutta, pyrittiin ennakoimaan tilanteita, harjoi-teltiin sosiaalisia taitoja. Tärkeäksi ennaltaehkäiseväksi toiminnaksi nähtiin myös aikuisten läsnäolo, yhteiset säännöt, aikuisten toimiminen esimerkkinä sekä lasten osallisuus ja pyrkimys avoimuuteen.