Yritysturvallisuuden koulutuskokonaisuudet - case Amiedun TurvallisuusLuotsi®
Maskulin, Sami (2011)
Maskulin, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615671
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia aikuiskoulutuskeskus Amiedun TurvallisuusLuotsi –palveluun liittyen viisi erillistä, mutta laajuudeltaan yhtenäistä koulutuskokonaisuutta yritysturvallisuuden osa-alueista. Koulutuspaketit on laadittu seuraavista osa-alueista: hallinnollinen turvallisuus ja turvallisuusjohtaminen, henkilöstöturvallisuus, fyysinen turvallisuus, tietoturvallisuus, sekä henkilöturvallisuus ja työsuojelu. Koulutuskokonaisuudet ovat yhteensopivia Kansallisen turvallisuusauditointikriteeristön (Katakri) ensimmäisen version kanssa. Laatimiani koulutuskokonaisuuksia käytetään Amiedun TurvallisuusLuotsi –palvelun tilaavissa asiakasyrityksissä tai –organisaatioissa. Koulutustarve selvitetään TurvallisuusLuotsi –prosessin aikana. Lisäksi paketteja käytetään Amiedun sisäisissä koulutuksissa, sekä muissa yhteyksissä, joissa perustasoisille turvallisuuskoulutuksille on tarvetta.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti yhteistyössä aikuiskoulutuskeskus Amiedun Yritysturvallisuuden osaamiskeskuksen kanssa. Työ on toiminnallinen ja se sisältää runsaasti koulutusmateriaalia eri muodoissa. Työ on rajattu kattamaan viisi eri osa-aluetta, joista neljä on yhdenmukaisia Kansallisen turvallisuusauditointikriteeristön ohjeiden ja suositusten kanssa. Viides osa-alue laadittiin tilaajan pyynnöstä tukemaan kokonaisuutta, vaikka sitä ei työn pohjana toimineesta Katakrista löydykään.
Koulutusmateriaalia on opinnäytetyössäni sekä kirjallisessa, että sähköisessä muodossa. Materiaalin ensimmäinen osa koostuu koulutuskorteista, jotka antavat kouluttajalle suuntaviivat kunkin koulutuksen osan toteuttamiseen. Materiaalin toisessa osassa on PowerPoint-esitykset, joita käytetään koulutustilanteessa havainnollistamaan koulutettavia asioita. Lisäksi materiaaleihin sisältyy erilaisia tehtäviä, keskustelunavauksia ja osallistujaa aktivoivia kuvia. Kunkin osa-alueen materiaalit on rakennettu kattamaan noin päivän mittainen koulutus.
Opinnäytetyöni tärkein johtopäätös on se, että turvallisuuskoulutuksella on jatkuvasti enemmän kysyntää. Tämän vuoksi koen, että opinnäytetyö on tehty todelliseen tarpeeseen. Turval-lisuuskulttuurin edistäminen on aina ollut minulle tärkeä asia. Vahvasti asiakaslähtöinen TurvallisuusLuotsi -palvelu ja siihen laaditut koulutuskokonaisuudet tukevat mielestäni tätä tavoitetta erittäin hyvin.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti yhteistyössä aikuiskoulutuskeskus Amiedun Yritysturvallisuuden osaamiskeskuksen kanssa. Työ on toiminnallinen ja se sisältää runsaasti koulutusmateriaalia eri muodoissa. Työ on rajattu kattamaan viisi eri osa-aluetta, joista neljä on yhdenmukaisia Kansallisen turvallisuusauditointikriteeristön ohjeiden ja suositusten kanssa. Viides osa-alue laadittiin tilaajan pyynnöstä tukemaan kokonaisuutta, vaikka sitä ei työn pohjana toimineesta Katakrista löydykään.
Koulutusmateriaalia on opinnäytetyössäni sekä kirjallisessa, että sähköisessä muodossa. Materiaalin ensimmäinen osa koostuu koulutuskorteista, jotka antavat kouluttajalle suuntaviivat kunkin koulutuksen osan toteuttamiseen. Materiaalin toisessa osassa on PowerPoint-esitykset, joita käytetään koulutustilanteessa havainnollistamaan koulutettavia asioita. Lisäksi materiaaleihin sisältyy erilaisia tehtäviä, keskustelunavauksia ja osallistujaa aktivoivia kuvia. Kunkin osa-alueen materiaalit on rakennettu kattamaan noin päivän mittainen koulutus.
Opinnäytetyöni tärkein johtopäätös on se, että turvallisuuskoulutuksella on jatkuvasti enemmän kysyntää. Tämän vuoksi koen, että opinnäytetyö on tehty todelliseen tarpeeseen. Turval-lisuuskulttuurin edistäminen on aina ollut minulle tärkeä asia. Vahvasti asiakaslähtöinen TurvallisuusLuotsi -palvelu ja siihen laaditut koulutuskokonaisuudet tukevat mielestäni tätä tavoitetta erittäin hyvin.