Liikunnan käsikirja varhaiskasvattajille
Alatalo, Kaisa (2011)
Alatalo, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112615685
Tiivistelmä
Liikunnan käsikirja varhaiskasvattajille on työväline Keravan kaupungin päiväkotien työntekijöille. Tavoitteena on lisätä päiväkoteihin liikuntakasvatuksellista kulttuuria sekä synnyttää uusia ideoita käytännöntuokioihin. Käsikirjan tehtävänä on motivoida varhaiskasvattajia ja jatkaa työntekijöiden jo valmiiksi luomaa liikuntakulttuurista kasvatusta. Päätavoitteeni on kannustaa ja tukea työni avulla työntekijöitä liikuntakulttuurin vahvistamisessa ja lisäämisessä. Työni kautta haluan tuoda päiväkotien työntekijöille uusia ideoita liikuntatuokioiden järjestämiseen ja suunnittelemiseen. Liikuntamyönteistä kasvatusilmapiiriä pyrin luomaan kattavalla ja selkeällä käsikirjalla. Varhaiskasvattajat ja muut liikunnan parissa työskentelevät voivat poimia käsikirjasta toiminnalleen sopivia liikkeitä ja tuntisuunnitelmia sekä muokata niitä ryhmälleen sopiviksi.
Päätavoitteen lisäksi käsikirjan tavoitteena on kattava, selkeä ja helppolukuinen teoria, jonka avulla saadaan uusia ideoita liikuntatuokioiden järjestämiseen ja suunnittelemiseen. Mitä enemmän varhaiskasvattajalla on tietoa liikunnan tärkeydestä lapsen elämässä, sitä enemmän se tulee näkymään päiväkotien viikko-ohjelmissa. Kun pohjalla on teoreettista tietoa, antaa se enemmän itsevarmuutta ohjaamiseen, joka taas lisää aikuisen eli ohjaajan onnistumisen kokemuksia ja itsevarmuutta.
Käsikirjan idea syntyi minun ja projektiohjaajani kanssa käydystä keskustelusta lasten ja nuorten liikunnasta. Media on nostanut esiin kysymyksiä nykylasten liikkumattomuudesta ja konsolipeliriippuvuuksista tai useita tunteja päivässä pelaavista lapsista. Liikkumattomuutta muuttamaan ja helpottamaan, halutaan antaa liikunnallinen työkalu päiväkotien työntekijöille heidän toimintaansa varten. Samalla tuetaan heidän aloittamaansa liikuntakasvatuksellista kulttuuriaan. Käsikirjan kautta annetaan myös lisää motivaatiota heidän tärkeän työnsä jatkamiseen. Me aikuiset olemme avain lasten ja nuorten liikkumisen kannustamiseen.
Päätavoitteen lisäksi käsikirjan tavoitteena on kattava, selkeä ja helppolukuinen teoria, jonka avulla saadaan uusia ideoita liikuntatuokioiden järjestämiseen ja suunnittelemiseen. Mitä enemmän varhaiskasvattajalla on tietoa liikunnan tärkeydestä lapsen elämässä, sitä enemmän se tulee näkymään päiväkotien viikko-ohjelmissa. Kun pohjalla on teoreettista tietoa, antaa se enemmän itsevarmuutta ohjaamiseen, joka taas lisää aikuisen eli ohjaajan onnistumisen kokemuksia ja itsevarmuutta.
Käsikirjan idea syntyi minun ja projektiohjaajani kanssa käydystä keskustelusta lasten ja nuorten liikunnasta. Media on nostanut esiin kysymyksiä nykylasten liikkumattomuudesta ja konsolipeliriippuvuuksista tai useita tunteja päivässä pelaavista lapsista. Liikkumattomuutta muuttamaan ja helpottamaan, halutaan antaa liikunnallinen työkalu päiväkotien työntekijöille heidän toimintaansa varten. Samalla tuetaan heidän aloittamaansa liikuntakasvatuksellista kulttuuriaan. Käsikirjan kautta annetaan myös lisää motivaatiota heidän tärkeän työnsä jatkamiseen. Me aikuiset olemme avain lasten ja nuorten liikkumisen kannustamiseen.