Sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjaus
Öhman, Ann-Mari; Hannuksela, Riitta; Hakkarainen, Petra (2011)
Öhman, Ann-Mari
Hannuksela, Riitta
Hakkarainen, Petra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717480
Tiivistelmä
Sydämen vajaatoiminta on parantumaton sairaus, joka vaikuttaa kokonaisvaltaisesti sairastuneen elämään, sitä rajoittavasti. Se aiheuttaa myös suuria kustannuksia yhteiskunnalle. Potilaat kokevat usein masennusta, pelkoa ja fyysisen toimintakyvyn rajoittumista sekä sosiaalista eristyneisyyttä, joilla on vaikutusta myös elämänlaatuun. Lääkehoidon sekä invasiivisten hoitomuotojen lisäksi potilaan omahoidolla on tärkeä asema hyvinvoinnin kannalta. Ohjauksen avulla voidaan edistää potilaan valmiuksia hoitaa itseään, vähentää ahdistusta ja pelkoa ja näin parantaa myös potilaan elämänlaatua sekä vähentää hoitojaksoista johtuvia kustannuksia. Sairaanhoitajat ovat avainasemassa sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjauksen toteuttajina. On kuitenkin ilmennyt, että sairaanhoitajien tiedot sydämen vajaatoiminta potilaan ohjauksesta ovat melko vähäiset.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjausta. Tutkimuskysymyksinä ovat: mitkä ovat sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjauksen sisällöt ja millaisia ohjausmenetelmiä sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjauksessa käytetään. Opinnäytetyö on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoon valittiin kuusitoista tieteellistä artikkelia ja kaksi pro gradu -tutkielmaa, jotka löytyivät systemaattisella hakumenetelmällä eri tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sekä induktiivista että deduktiivista sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjauksen sisällöt koskivat omahoidon tukemista. Omahoidon tukeminen muodostui seuraavista tekijöistä: yhteistyö ohjaussuhteessa, tietoa sairaudesta, tietoa omahoitotehtävästä, tietoa elämäntavoista ja hoidon jatkuvuuden turvaamisesta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sydämen vajaatoimintaa sairastavalle potilaalle annetaan ohjausta yleisimmin suullisesti yksilöohjauksessa ja ohjauksen tukena käytetään kirjallista ohjausmateriaalia. Ryhmäohjausta ohjausmenetelmänä käytettiin suhteessa vähän. Videoita tai tietokoneohjelmia ei käytetä juuri ollenkaan ohjauksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että työn tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjauksen kehittämisessä yksilöllisemmäksi niin ohjauksen sisällön kuin ohjausmenetelmien suhteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjausta. Tutkimuskysymyksinä ovat: mitkä ovat sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjauksen sisällöt ja millaisia ohjausmenetelmiä sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjauksessa käytetään. Opinnäytetyö on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoon valittiin kuusitoista tieteellistä artikkelia ja kaksi pro gradu -tutkielmaa, jotka löytyivät systemaattisella hakumenetelmällä eri tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sekä induktiivista että deduktiivista sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjauksen sisällöt koskivat omahoidon tukemista. Omahoidon tukeminen muodostui seuraavista tekijöistä: yhteistyö ohjaussuhteessa, tietoa sairaudesta, tietoa omahoitotehtävästä, tietoa elämäntavoista ja hoidon jatkuvuuden turvaamisesta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sydämen vajaatoimintaa sairastavalle potilaalle annetaan ohjausta yleisimmin suullisesti yksilöohjauksessa ja ohjauksen tukena käytetään kirjallista ohjausmateriaalia. Ryhmäohjausta ohjausmenetelmänä käytettiin suhteessa vähän. Videoita tai tietokoneohjelmia ei käytetä juuri ollenkaan ohjauksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että työn tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan ohjauksen kehittämisessä yksilöllisemmäksi niin ohjauksen sisällön kuin ohjausmenetelmien suhteen.