Markkinointisuunnitelma: DecoraDora
Purmonen, Maria (2011)
Purmonen, Maria
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817713
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointisuunnitelma mikroyritys DecoraDoralle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa yritykselle tietoa käytettävissä olevista markkinointiviestinnän keinoista sekä havainnollistaa yrityksen nykytilannetta markkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäyteyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa produktina oli markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmassa esitellään yrittäjälle erilaisia toimenpide-ehdotuksia, jotta markkinointi olisi kokonaisuudessaan suunnitelmallisempaa ja samalla kannattavampaa.
Opinnäytetyötä tehdessä yrityksen nykytilaa kartoitettiin lähtökohta-analyysien avulla ja tarkasteltiin yrityksen toimintaa myös markkinoinnin peruskilpailukeinojen kautta. Opinnäytetyö rakennettiin siten, että kustakin aihealueesta kirjoitettiin ensin teoriaa, jonka jälkeen asiaa tarkasteltiin yrityksen näkökulmasta. Tällaisen rakenteen ansiosta yrittäjä näkee suoraan, mihin opinnäytetyössä annetut ehdotukset perustuvat.
Opinnäytetyön perusteella määriteltiin Decoradoran pääkohderyhmäksi hyvätuloiset perheet. Markkinointiviestinnän keinoista yritys voi käyttää monia, joista erityisesti messutoiminta todettiin hyväksi.
Opinnäyteyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa produktina oli markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmassa esitellään yrittäjälle erilaisia toimenpide-ehdotuksia, jotta markkinointi olisi kokonaisuudessaan suunnitelmallisempaa ja samalla kannattavampaa.
Opinnäytetyötä tehdessä yrityksen nykytilaa kartoitettiin lähtökohta-analyysien avulla ja tarkasteltiin yrityksen toimintaa myös markkinoinnin peruskilpailukeinojen kautta. Opinnäytetyö rakennettiin siten, että kustakin aihealueesta kirjoitettiin ensin teoriaa, jonka jälkeen asiaa tarkasteltiin yrityksen näkökulmasta. Tällaisen rakenteen ansiosta yrittäjä näkee suoraan, mihin opinnäytetyössä annetut ehdotukset perustuvat.
Opinnäytetyön perusteella määriteltiin Decoradoran pääkohderyhmäksi hyvätuloiset perheet. Markkinointiviestinnän keinoista yritys voi käyttää monia, joista erityisesti messutoiminta todettiin hyväksi.