Vaatteiden ostokulttuuri - "Mikä saa meidät ostamaan enemmän kuin tarvitsemme?"
Turunen, Hanna (2011)
Turunen, Hanna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817604
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia ostokulttuuria vaatetuksen näkökulmasta. Työn tavoitteena on selvittää, mikä meitä viehättää shoppailussa psykologisella tasolla ja millaisia keinoja markkinoijat käyttävät saadakseen meidät ostamaan mahdollisimman paljon.
Aineisto koostui alan kirjallisista lähteistä sekä omista havainnoista myyjänä muutaman vuoden ajalta. Lisäksi haastattelin tavaratalossa työskentelevää somistajaa ja yhtä pop up –kaupan perustajaa. Visuaalisen markkinoinnin vetovoimaa kuluttajiin havainnollistin valokuvaamalla ympäri Helsinkiä vaatekauppojen esillepanoja.
Prosessin tulokset osoittavat suuntaa-antavasti, että markkinointi ei ole enää pelkästään tuotteiden markkinointia, vaan kuluttajille pyritään myymään elämyksiä tuotteiden rinnalla. Mielikuvilla ja siihen liittyvällä markkinoinnilla on suuri vaikutus vaatteiden ostopäätökseen.
Aineisto koostui alan kirjallisista lähteistä sekä omista havainnoista myyjänä muutaman vuoden ajalta. Lisäksi haastattelin tavaratalossa työskentelevää somistajaa ja yhtä pop up –kaupan perustajaa. Visuaalisen markkinoinnin vetovoimaa kuluttajiin havainnollistin valokuvaamalla ympäri Helsinkiä vaatekauppojen esillepanoja.
Prosessin tulokset osoittavat suuntaa-antavasti, että markkinointi ei ole enää pelkästään tuotteiden markkinointia, vaan kuluttajille pyritään myymään elämyksiä tuotteiden rinnalla. Mielikuvilla ja siihen liittyvällä markkinoinnilla on suuri vaikutus vaatteiden ostopäätökseen.