Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ulkomaalaisten asiakkaiden laskutus Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin terveyspalveluissa

Naakka, Tanja (2011)

 
Avaa tiedosto
Tanja_Naakka.pdf (161.2Kt)
Lataukset: 


Naakka, Tanja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817640
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ulkomaalaisten asiakkaiden laskutusta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin terveyspalveluissa ja siihen liittyviä ongelmia. Laskutuksen tilaa ja siihen liittyviä haasteita tutkittiin käyttäen sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.

Työssä käytiin läpi ulkomaalaisten asiakkaiden hoitotapahtumat vuonna 2010 ja selvitettiin, onko tapahtumia jäänyt laskuttamatta. Erikoissairaanhoidon tapahtumista on jäänyt laskuttamatta 2,24 % ja perusterveydenhuollon tapahtumista 25,00 %. Tuloa näistä on jäänyt saamatta yhteensä noin 11 200,00 €. Suurin yksittäinen laskuttamatta jäänyt ryhmä olivat ulkomailla asuvat suomalaiset.

Koska laskutuksen onnistuminen usein riippuu asiakkaalta saaduista tiedoista ja asiakirjoista, haastateltiin ilmoittautumispisteiden henkilöstöä tästä asiasta. Haastatteluissa kävi ilmi, että potilastietojärjestelmän kotikuntamerkintöihin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa asiointia vaikeuttavat kieliongelmat sekä rutiinin puute ulkomaalaisten asiakkaiden kohtaamisessa.

Tutkimuksen kaksi erillistä osaa tukivat toisiaan. Haastatteluissa tulivat ilmi ne seikat, joiden vuoksi osa hoitotapahtumista jää laskuttamatta. Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin terveyspalveluiden ulkomaalaisten asiakkaiden laskutuksen tila on kuitenkin hyvä, ottaen huomioon, että palveluita antavia yksiköitä on useita ja maantieteellisesti alue on laaja. Jotta tilanne pysyisi tällä tasolla, on ohjeistuksia ja toimintamalleja kehitettävä ulkomaa-laisten asiakkaiden määrän kasvaessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste