Lapsen lepo päiväkodissa : ”Tädit puhuvat hiljaa nukkarissa, silloin on helppo nukahtaa”
Hakoluoto, Reija; Kuittinen, Krista (2011)
Hakoluoto, Reija
Kuittinen, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815912
Tiivistelmä
Uni on elämälle välttämätöntä, vaikka sen perimmäinen merkitys onkin tutkijoille yhä epäselvä. Kun puhutaan lasten uniongelmista, on hyvä pohtia yhteiskunnallista ilmapiiriä. Nykyihmiset ovat kiireisiä ja lepoa väheksytään. Unen vähyydellä on kuitenkin vaikutusta fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen. Lasten uniongelmat vaihtelevat iän mukaan. Tyypillisesti leikki-ikäisen uniongelmat ilmenevät nukahtamisvaikeuksina. Muita ongelmia ovat unirytmin ongelmat, yöheräily, painajaiset, kauhukohtaukset, yökastelu ja kasvukivut. Unentarve on hyvin yksilöllistä. Tuntimäärää paremmin riittävän levon määrästä kertoo se, että lapsi on herätessään hyväntuulinen ja jaksaa hyvin päivän touhut. Vanhempien tehtävänä on huolehtia säännöllisestä elämänrytmistä ja rutiineista sekä tarjota lapselle mahdollisuus riittävään lepoon. Vanhemmat jakavat kasvatusvastuun yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Kasvatuskumppanuus on vanhempien ja henkilökunnan välistä yhteistyötä, jolla taataan lapsen kehityksen, oppimisen ja kasvun tukeminen. Kasvatuskumppanuuteen kuuluu avoin vuorovaikutus ja molemminpuolinen luottamus.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää vanhempien käsityksiä ja kokemuksia päivälevosta sekä sen merkityksestä ja vaikutuksista niin kotona kuin päiväkodissa. Se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kriittisten tapahtumien tekniikalla. Vanhempia pyydettiin kuvaamaan sekä myönteinen että kielteinen tilanne liittyen lapsen päivälepoon ja sen vaikutuksiin. Lisäksi heitä pyydettiin kertomaan mitkä tekijät vaikuttivat kokemuksen syntyyn. Aineisto (n=15) analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkittavassa aineistossa esiintyi toistuvasti tärkeinä asioina hoitajan toiminta, päivittäiset rutiinit sekä päiväkodin henkilökunnan ja lasten vanhempien välinen vuorovaikutus. Muita ilmenneitä asioita olivat päivälevon vaikutus lapsen käytökseen ja toimintaan, lapsen omia kokemuksia levosta päiväkodissa sekä mitkä tekijät olivat vaikuttamassa kokemusten syntyyn. Vanhemmat kokivat päivästä toiseen samanlaisina toistuvien rutiinien sekä aikataulujen olevan tärkeitä levon toteuttamisessa ja tässä on päiväkodin hoitajien toiminnalla suuri rooli. Vanhempien ja henkilökunnan välisellä avoimella vuorovaikutuksella pystytään ehkäisemään kielteisten kokemusten syntymistä.
Toivomme, että työmme avulla päiväkodin henkilökunta saa lisää luottamusta jatkaa jo olemassa olevien positiivisten keinojen toteuttamista lepohetkeen liittyen. Lisäksi toivomme, että päiväkodin henkilökunta ottaisi työssään huomioon kielteisten kokemusten syntyyn vaikuttavat tekijät. Työn kautta toimme ilmi, että sekä päiväkodin henkilökunnan että lasten vanhempien toiminnalla on suuri merkitys lapsen lepohetken, unen ja sitä kautta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin toteutumiseen. Toimitimme valmiin työn yhteistyökumppaninamme olevalle päiväkodille.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää vanhempien käsityksiä ja kokemuksia päivälevosta sekä sen merkityksestä ja vaikutuksista niin kotona kuin päiväkodissa. Se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kriittisten tapahtumien tekniikalla. Vanhempia pyydettiin kuvaamaan sekä myönteinen että kielteinen tilanne liittyen lapsen päivälepoon ja sen vaikutuksiin. Lisäksi heitä pyydettiin kertomaan mitkä tekijät vaikuttivat kokemuksen syntyyn. Aineisto (n=15) analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkittavassa aineistossa esiintyi toistuvasti tärkeinä asioina hoitajan toiminta, päivittäiset rutiinit sekä päiväkodin henkilökunnan ja lasten vanhempien välinen vuorovaikutus. Muita ilmenneitä asioita olivat päivälevon vaikutus lapsen käytökseen ja toimintaan, lapsen omia kokemuksia levosta päiväkodissa sekä mitkä tekijät olivat vaikuttamassa kokemusten syntyyn. Vanhemmat kokivat päivästä toiseen samanlaisina toistuvien rutiinien sekä aikataulujen olevan tärkeitä levon toteuttamisessa ja tässä on päiväkodin hoitajien toiminnalla suuri rooli. Vanhempien ja henkilökunnan välisellä avoimella vuorovaikutuksella pystytään ehkäisemään kielteisten kokemusten syntymistä.
Toivomme, että työmme avulla päiväkodin henkilökunta saa lisää luottamusta jatkaa jo olemassa olevien positiivisten keinojen toteuttamista lepohetkeen liittyen. Lisäksi toivomme, että päiväkodin henkilökunta ottaisi työssään huomioon kielteisten kokemusten syntyyn vaikuttavat tekijät. Työn kautta toimme ilmi, että sekä päiväkodin henkilökunnan että lasten vanhempien toiminnalla on suuri merkitys lapsen lepohetken, unen ja sitä kautta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin toteutumiseen. Toimitimme valmiin työn yhteistyökumppaninamme olevalle päiväkodille.