Ihmisläheisen hoidon toteutuminen tehostetun valvonnan osastolla omaisten kokemana
Kuitunen, Satu (2011)
Kuitunen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264808
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Hyvinkää Laurea
Hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja AMK
Kuitunen Satu
Ihmisläheisen hoidon toteutuminen tehostetun valvonnan osastolla omaisten kokemana
Vuosi 2011 S.38
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää omaisten kokemuksia ihmisläheisen hoidon toteutumisesta tehostetun valvonnan osastolla Hyvinkäällä. Opinnäytetyön kysely perustui Ihmisläheisen hoitomittarin neljään osa-alueeseen, joita ovat 1) tiedon saanti ja hoitoon osallistuminen, 2) yksityisyys ja arvostus, 3) tunne-elämän huomioiminen sekä 4) hoitoyksikön edellytykset ihmisläheiselle hoidolle. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää omaisten kokemuksia näistä osa-alueista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin touko-elokuun aikana vuonna 2010. Kyselyt kerättiin tehostetun valvonnan osastolla vierailleilta omaisilta. 50 kyselylomakkeesta palautui 38% (n=19) touko-elokuun välisenä aikana. Aineisto analysoitiin SPSS tilasto-ohjelmalla.
Tulokset osoittivat omaisten olleen tyytyväisiä hoitoon tehostetun valvonnan osastolla. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi, että vain 50% vastanneista (n=8) omaisista koki, että lääkäreiltä saatu tieto oli riittävää. Hoitajilta saatu tieto puolestaan koettiin riittäväksi. Yksityisyys ja arvostus toteutui omaisten mukaan hyvin. Hengellisten tarpeiden toteutumiseen omaiset eivät osanneet vastata myönteisesti tai kielteisesti. Vastanneista omaisista 78% (n=14) koki, että potilas tunsi olonsa turvalliseksi hoidon aikana. Osaston edellytykset ihmisläheisen hoidon tarjoamiselle koettiin osin puutteellisiksi. Omaisista 32% koki ilmanvaihdon puutteelliseksi ja noin viidennes 21% omaisista koki osaston meluisaksi ja ei viihtyisäksi.
Kyselyn tulosten mukaan tiedon saannin ja hoitoon osallistumisen merkittävin tulos oli tiedon kulun kehittäminen lääkäreiden ja omaisten välillä. Tunne-elämän huomioimisen kohdalla omaiset kokivat eniten epävarmuutta hengellisiin tarpeisiin vastaamisessa. Hengellisiin tarpeisiin vastaamista voitaisiin vahvistaa tarjoamalla useammin keskustelumahdollisuutta sairaalateologin kanssa tai tiedottaa teologin tapaamisen mahdollisuudesta entistä näkyvämmin. Hoitoyksikön edellytykset ihmisläheiselle hoidolle koettiin osin puutteellisiksi. Osaston tilojen uusimisen yhteydessä tulisi kiinnittää huomiota riittävään ilmanvaihtoon, viihtyisyyteen ja melun vähentämiseen. Jatkotutkimuksissa myös kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmillä voitaisiin saada luotettavaa tietoa omaisten kokemuksista tehostetun valvonnan hoidosta Hyvinkäällä.
Avainsanat: Tehohoito, omainen, Ihmisläheinen hoito –mittari
Hyvinkää Laurea
Hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja AMK
Kuitunen Satu
Ihmisläheisen hoidon toteutuminen tehostetun valvonnan osastolla omaisten kokemana
Vuosi 2011 S.38
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää omaisten kokemuksia ihmisläheisen hoidon toteutumisesta tehostetun valvonnan osastolla Hyvinkäällä. Opinnäytetyön kysely perustui Ihmisläheisen hoitomittarin neljään osa-alueeseen, joita ovat 1) tiedon saanti ja hoitoon osallistuminen, 2) yksityisyys ja arvostus, 3) tunne-elämän huomioiminen sekä 4) hoitoyksikön edellytykset ihmisläheiselle hoidolle. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää omaisten kokemuksia näistä osa-alueista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin touko-elokuun aikana vuonna 2010. Kyselyt kerättiin tehostetun valvonnan osastolla vierailleilta omaisilta. 50 kyselylomakkeesta palautui 38% (n=19) touko-elokuun välisenä aikana. Aineisto analysoitiin SPSS tilasto-ohjelmalla.
Tulokset osoittivat omaisten olleen tyytyväisiä hoitoon tehostetun valvonnan osastolla. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi, että vain 50% vastanneista (n=8) omaisista koki, että lääkäreiltä saatu tieto oli riittävää. Hoitajilta saatu tieto puolestaan koettiin riittäväksi. Yksityisyys ja arvostus toteutui omaisten mukaan hyvin. Hengellisten tarpeiden toteutumiseen omaiset eivät osanneet vastata myönteisesti tai kielteisesti. Vastanneista omaisista 78% (n=14) koki, että potilas tunsi olonsa turvalliseksi hoidon aikana. Osaston edellytykset ihmisläheisen hoidon tarjoamiselle koettiin osin puutteellisiksi. Omaisista 32% koki ilmanvaihdon puutteelliseksi ja noin viidennes 21% omaisista koki osaston meluisaksi ja ei viihtyisäksi.
Kyselyn tulosten mukaan tiedon saannin ja hoitoon osallistumisen merkittävin tulos oli tiedon kulun kehittäminen lääkäreiden ja omaisten välillä. Tunne-elämän huomioimisen kohdalla omaiset kokivat eniten epävarmuutta hengellisiin tarpeisiin vastaamisessa. Hengellisiin tarpeisiin vastaamista voitaisiin vahvistaa tarjoamalla useammin keskustelumahdollisuutta sairaalateologin kanssa tai tiedottaa teologin tapaamisen mahdollisuudesta entistä näkyvämmin. Hoitoyksikön edellytykset ihmisläheiselle hoidolle koettiin osin puutteellisiksi. Osaston tilojen uusimisen yhteydessä tulisi kiinnittää huomiota riittävään ilmanvaihtoon, viihtyisyyteen ja melun vähentämiseen. Jatkotutkimuksissa myös kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmillä voitaisiin saada luotettavaa tietoa omaisten kokemuksista tehostetun valvonnan hoidosta Hyvinkäällä.
Avainsanat: Tehohoito, omainen, Ihmisläheinen hoito –mittari