Markkinointiviestintäsuunnitelma Case: MK Kivipiha Oy
Ruohomaa, Sami (2011)
Ruohomaa, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817742
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen MK Kivipiha Oy:lle. Opinnäytetyö toteutettiin projektityönä, jonka lisäksi benchmarkkaus osiossa hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista analyysiä. Lähtökohtana pidettiin suunnitelman realistisuutta ja käytännön toteuttamisen mahdollisuutta. Opinnäytetyö rakentuu kahdesta eri osiosta: teoreettisesta viitekehyksestä sekä empiirisestä osuudesta. Teoriana käytettiin katsausta perinteisen markkinointiviestinnän eri menetelmistä ja palvelujen erityispiirteistä. Lisäksi viitekehys koostui kaksisuuntaisen markkinoinnin hyödyntämisestä sekä uusien digitaalisten medioiden vaikutuksesta markkinointiviestintään. Empiirinen osuus muodostui muun muassa markkinointisuunnitelmasta sekä saavutetuista johtopäätöksistä.
MK Kivipiha Oy on Helsingissä vuonna 2010 perustettu yritys. Kaupparekisteriin yritys on ilmoitettu 26.3.2010. MK Kivipiha suorittaa asiakkailleen viherrakentamista, pihakivetyksiä, laatoituksia sekä kivitöitä. MK Kivipiha on palvelualalla toimiva yritys. Palvelutapahtumien ominaisuuteen kuuluu aina jonkinlaisen vuorovaikutteisen tilanteen syntyminen asiakkaan ja yrityksen välille. Toisin kuin fyysisillä tuotteilla, palvelujen markkinoijan on saatava aikaan positiivinen mielikuva käyttäen hyväksi muita elementtejä, kuten yrityksen fyysisiä puitteita tai henkilöstöä. Huomattava osa markkinoinnin onnistumisesta on kiinni myös tehokkaasta markkinointiviestinnästä ja oikein valituista mediakanavista.
Markkinointi on monella tapaa murrosvaiheessa. Merkittävämpiä muutoksia markkinoinnin kentällä on Internetin käytön yleistyminen. Internet kuuluu uusiin digitaalisiin medioihin, joita kokonaisuudessaan kuvamaan on alettu käyttämään termiä digitaalinen markkinointiviestintä. Digitaalinen markkinointiviestintä on terminä hyödyllinen, sillä kattaa kaiken digitaalisen viestinnän muodot, kuten sähköisen suoramarkkinoinnin, mobiilimarkkinoinnin sekä Internet-markkinoinnin eri muodot.
Opinnäytetyön markkinointiviestintäsuunnitelmassa hyödynnettiin pääasiassa Internetin tarjoamia mahdollisuuksia, kuten sosiaalista mediaa sekä hakukoneoptimointia. Suunnitelman pohjaksi otettiin MK Kivipihan ensimmäisen toimintavuoden markkinointitoimenpiteet. Näiden avulla laadittiin konkreettinen kehitysehdotus lähitulevaisuuden markkinointitoimenpiteistä.
Kohdeyrityksen Internet-sivujen löydettävyyttä tutkittiin hyödyntämällä Google Analytics -ohjelmistoa. Lisäksi suoritettiin sivustojen benchmarkkaus. MK Kivipihan markkinoinnin rungon muodostaa nykyisin verkkosivustot sekä näiden löydettävyyttä tehostava hakukonemarkkinointi. Kehitysehdotuksena näihin toimenpiteisiin on ehdotettu sosiaalisen median hyödyntämistä, avainlipun käyttöönottoa sekä hakukoneoptimoinnin käyttämistä hakukonemainonnan tukena. Kehitysehdotukset ovat realistisia, kustannustehokkaita ja yrityksen budjetointiin sovitettavissa.
MK Kivipiha Oy on Helsingissä vuonna 2010 perustettu yritys. Kaupparekisteriin yritys on ilmoitettu 26.3.2010. MK Kivipiha suorittaa asiakkailleen viherrakentamista, pihakivetyksiä, laatoituksia sekä kivitöitä. MK Kivipiha on palvelualalla toimiva yritys. Palvelutapahtumien ominaisuuteen kuuluu aina jonkinlaisen vuorovaikutteisen tilanteen syntyminen asiakkaan ja yrityksen välille. Toisin kuin fyysisillä tuotteilla, palvelujen markkinoijan on saatava aikaan positiivinen mielikuva käyttäen hyväksi muita elementtejä, kuten yrityksen fyysisiä puitteita tai henkilöstöä. Huomattava osa markkinoinnin onnistumisesta on kiinni myös tehokkaasta markkinointiviestinnästä ja oikein valituista mediakanavista.
Markkinointi on monella tapaa murrosvaiheessa. Merkittävämpiä muutoksia markkinoinnin kentällä on Internetin käytön yleistyminen. Internet kuuluu uusiin digitaalisiin medioihin, joita kokonaisuudessaan kuvamaan on alettu käyttämään termiä digitaalinen markkinointiviestintä. Digitaalinen markkinointiviestintä on terminä hyödyllinen, sillä kattaa kaiken digitaalisen viestinnän muodot, kuten sähköisen suoramarkkinoinnin, mobiilimarkkinoinnin sekä Internet-markkinoinnin eri muodot.
Opinnäytetyön markkinointiviestintäsuunnitelmassa hyödynnettiin pääasiassa Internetin tarjoamia mahdollisuuksia, kuten sosiaalista mediaa sekä hakukoneoptimointia. Suunnitelman pohjaksi otettiin MK Kivipihan ensimmäisen toimintavuoden markkinointitoimenpiteet. Näiden avulla laadittiin konkreettinen kehitysehdotus lähitulevaisuuden markkinointitoimenpiteistä.
Kohdeyrityksen Internet-sivujen löydettävyyttä tutkittiin hyödyntämällä Google Analytics -ohjelmistoa. Lisäksi suoritettiin sivustojen benchmarkkaus. MK Kivipihan markkinoinnin rungon muodostaa nykyisin verkkosivustot sekä näiden löydettävyyttä tehostava hakukonemarkkinointi. Kehitysehdotuksena näihin toimenpiteisiin on ehdotettu sosiaalisen median hyödyntämistä, avainlipun käyttöönottoa sekä hakukoneoptimoinnin käyttämistä hakukonemainonnan tukena. Kehitysehdotukset ovat realistisia, kustannustehokkaita ja yrityksen budjetointiin sovitettavissa.