Toimistotarvikealan myyntiedustajien tyytyväisyys palkkaansa ja palkitsemiseensa
Mattila, Henri (2011)
Mattila, Henri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216902
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mitata toimistotarvikealan myyntiedustajien tyytyväisyyttä omaan palkkaansa ja palkitsemiseensa Tulosten perusteella oli tarkoitus kartoittaa, mitkä palkitsemisen osa-alueet ovat yrityksissä hyvin järjestetty ja mitkä tarvitsevat parannusta.
Työn teoriaosuus käsittelee palkitsemista ja motivaatiota. Palkitsemisessa pääteemoina ovat oikeudenmukainen palkitseminen, strateginen palkitseminen, kokonaispalkitseminen. Lisäksi esitellään erilaisia palkitsemistapoja. Motivaatio osuudessa käsitellään työmotivaatiota, sisäistä ja ulkoista motivaatiota, johtajan vaikutusta motivaatioon sekä palkitsemisen vaikutusta työmotivaatioon.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella kyselyllä, jotka pyrittiin toimittamaan jokaiselle isolle
toimistotarviketukulle. Nämä suuret tukkukauppiaat työllistävät noin 250 henkilöä. Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2010 ja siihen vastasi 60 alan myyntiedustajaa. Johtopäätökset ja kehitysehdotukset tehtiin analysoitujen vastausten perusteella.
Ennakkotietojen perusteella palkitseminen on alalla erittäin sekavaa, koska useimmiten
myyntiedustajat neuvottelevat itse omat palkkansa. Tämän takia työnantajat tarvitsevat tietoa palkitsemisen hyvistä ja huonoista puolista kehittääkseen palkitsemisjärjestelmäänsä.
Tutkimus osoitti, että myyntiedustajien palkka koostuu yleensä kahdesta osasta, kiinteästä kuukausipalkasta sekä provisiosta. Yleisesti ottaen myyntiedustajat olivat tyytyväisiä palkkaansa. Tyytymättömiä oltiin tiettyihin palkitsemisen osa-alueisiin, kuten erikoispalkkioihin sekä työetuihin. Melkein kaikkien vastaajien mielestä henkilökohtainen palkitseminen on paras tapa palkita. Edustajien mielestä paras tapa palkan määrittämiseksi
oli itse neuvoteltu palkka.
Tutkimuksen tulosten perusteella on suositeltavaa, että työnantajat pitävät palkkatasonsa samana kuin ennenkin. Kuitenkin palkitsemisjärjestelmää olisi syytä kehittää mielenkiintoisemmaksi. Samalla järjestelmän olisi pysyttävä ymmärrettävänä ja tasapuolisena kaikille. Työnantajien olisi myös syytä kokeilla rohkeasti erilaisia palkitsemistapoja, vaikka tutkimuksen perusteella niistä ei pidettykään. Asenteet voisivat kuitenkin muuttua, jos
esimerkiksi otettaisiin käyttöön ryhmäprojekteja ja ryhmäkohtaista palkitsemista, ja se osoittautuisi toimivaksi.
Työn teoriaosuus käsittelee palkitsemista ja motivaatiota. Palkitsemisessa pääteemoina ovat oikeudenmukainen palkitseminen, strateginen palkitseminen, kokonaispalkitseminen. Lisäksi esitellään erilaisia palkitsemistapoja. Motivaatio osuudessa käsitellään työmotivaatiota, sisäistä ja ulkoista motivaatiota, johtajan vaikutusta motivaatioon sekä palkitsemisen vaikutusta työmotivaatioon.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella kyselyllä, jotka pyrittiin toimittamaan jokaiselle isolle
toimistotarviketukulle. Nämä suuret tukkukauppiaat työllistävät noin 250 henkilöä. Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2010 ja siihen vastasi 60 alan myyntiedustajaa. Johtopäätökset ja kehitysehdotukset tehtiin analysoitujen vastausten perusteella.
Ennakkotietojen perusteella palkitseminen on alalla erittäin sekavaa, koska useimmiten
myyntiedustajat neuvottelevat itse omat palkkansa. Tämän takia työnantajat tarvitsevat tietoa palkitsemisen hyvistä ja huonoista puolista kehittääkseen palkitsemisjärjestelmäänsä.
Tutkimus osoitti, että myyntiedustajien palkka koostuu yleensä kahdesta osasta, kiinteästä kuukausipalkasta sekä provisiosta. Yleisesti ottaen myyntiedustajat olivat tyytyväisiä palkkaansa. Tyytymättömiä oltiin tiettyihin palkitsemisen osa-alueisiin, kuten erikoispalkkioihin sekä työetuihin. Melkein kaikkien vastaajien mielestä henkilökohtainen palkitseminen on paras tapa palkita. Edustajien mielestä paras tapa palkan määrittämiseksi
oli itse neuvoteltu palkka.
Tutkimuksen tulosten perusteella on suositeltavaa, että työnantajat pitävät palkkatasonsa samana kuin ennenkin. Kuitenkin palkitsemisjärjestelmää olisi syytä kehittää mielenkiintoisemmaksi. Samalla järjestelmän olisi pysyttävä ymmärrettävänä ja tasapuolisena kaikille. Työnantajien olisi myös syytä kokeilla rohkeasti erilaisia palkitsemistapoja, vaikka tutkimuksen perusteella niistä ei pidettykään. Asenteet voisivat kuitenkin muuttua, jos
esimerkiksi otettaisiin käyttöön ryhmäprojekteja ja ryhmäkohtaista palkitsemista, ja se osoittautuisi toimivaksi.