Henkilöstön hyvinvointikyselyn kehittäminen esimiesnäkökulmasta, case yritys ISS Palvelut.
Hussi, Mira (2009)
Hussi, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903011549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903011549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on henkilöstön hyvinvointikyselyn kehittäminen esimiesten näkökulmasta kohdeyrityksessä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä eli työ on projektityö. Projektin tavoitteena oli kartoittaa kehitysehdotuksia ja mielipiteitä liittyen kohdeyrityksen tämänhetkiseen hyvinvointikyselyyn, HEHKU:un. Hyvinvointikyselyä halutaan kehittää nykyaikaisempaan suuntaan, sillä kyselyn malli on pysynyt kohdeyrityksessä vuosia samanlaisena. Projektin kohdeyrityksenä on Suomen johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys ISS Palvelut.
Teoriaosuudessa esitellään kaikki projektin aikana käytetyt termit ja niiden merkitykset suhteessa toisiinsa. Teoriaosuus painottuu henkilöstön hyvinvoinnin tarkasteluun sekä yrityksen että yksilön näkökulmasta. Toteutusosuudessa käydään läpi projektin aikana käytetyt tiedonkeruumenetelmät, projektin työvaiheet, aineiston hankintaan liittyvät vaiheet ja projektin tulokset. Projektin tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teema-haastattelua, jonka avulla kerättiin laadullista tietoa yrityksen järjestämästä henkilöstön hyvinvointikyselystä ja siihen liittyvistä vaiheista. Tiedon tuli perustua haastateltavien omiin mielipiteisiin ja kokemuksiin aikaisemmista hyvinvointikyselyistä. Haastateltaviksi valittiin kohdeyrityksen palveluesimiehet. Heitä oli yhteensä neljä.
Projektin tuloksena saatiin viisi kehitysehdotusta, jotka liittyivät kyselyn järjestämiseen, kyselylomakkeeseen, kyselyn tulosten ymmärrettävyyteen, esimiesten palkitsemiseen ja kannustamiseen sekä kehittämistavoitteiden oikein kohdistamiseen. Tuloksia käytetään hyväksi tulevia henkilöstön hyvinvointikyselyitä suunnitellessa ja ne pyritään ottaa huomioon jo vuoden 2009 hyvinvointikyselyssä.
Projekti tuotti toivottuja tuloksia ja niiden pohjalta aiotaan kehittää tulevia henkilöstön hyvinvointikyselyjä. Saadut tulokset olivat hyvin käyttökelpoisia ja käytännönläheisiä, joten ne ovat myös helposti toteutettavissa.
Teoriaosuudessa esitellään kaikki projektin aikana käytetyt termit ja niiden merkitykset suhteessa toisiinsa. Teoriaosuus painottuu henkilöstön hyvinvoinnin tarkasteluun sekä yrityksen että yksilön näkökulmasta. Toteutusosuudessa käydään läpi projektin aikana käytetyt tiedonkeruumenetelmät, projektin työvaiheet, aineiston hankintaan liittyvät vaiheet ja projektin tulokset. Projektin tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teema-haastattelua, jonka avulla kerättiin laadullista tietoa yrityksen järjestämästä henkilöstön hyvinvointikyselystä ja siihen liittyvistä vaiheista. Tiedon tuli perustua haastateltavien omiin mielipiteisiin ja kokemuksiin aikaisemmista hyvinvointikyselyistä. Haastateltaviksi valittiin kohdeyrityksen palveluesimiehet. Heitä oli yhteensä neljä.
Projektin tuloksena saatiin viisi kehitysehdotusta, jotka liittyivät kyselyn järjestämiseen, kyselylomakkeeseen, kyselyn tulosten ymmärrettävyyteen, esimiesten palkitsemiseen ja kannustamiseen sekä kehittämistavoitteiden oikein kohdistamiseen. Tuloksia käytetään hyväksi tulevia henkilöstön hyvinvointikyselyitä suunnitellessa ja ne pyritään ottaa huomioon jo vuoden 2009 hyvinvointikyselyssä.
Projekti tuotti toivottuja tuloksia ja niiden pohjalta aiotaan kehittää tulevia henkilöstön hyvinvointikyselyjä. Saadut tulokset olivat hyvin käyttökelpoisia ja käytännönläheisiä, joten ne ovat myös helposti toteutettavissa.