Ensiapuopas yläkouluikäisille nuorille
Järvi, Lasse; Kaitokari, Janne; Hiiros, Laura (2009)
Järvi, Lasse
Kaitokari, Janne
Hiiros, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901281229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901281229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on yläkouluikäisten nuorten ensiaputaitojen kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin osana koulut yhteistyökumppaneina –projektia, joka pohjautuu
Terveys 2015-ohjelmaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa ensiapuopas yläkouluikäisille
nuorille.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja ensiapuoppaasta. Teoreettisessa viitekehyksessä
käsitellään terveyden edistämistä, jonka tarkoituksena on yksilön ja yhteisön valintojen
sekä kyvykkyyden kehittymisen ja kasvun tukeminen, kouluterveydenhuollon tehtävää lapsen
ja nuoren hyvinvoinnin turvaamisena sekä nuorten maailmaa. Opinnäytetyön toiminnallisena
osana tuotettiin ensiapuopas, jonka laadinnassa noudatettiin hyvän terveysaineiston laatu-
kriteereitä. Opas koostuu neljän ensiaputilanteen lisäksi hätäkeskuspuhelurungosta sekä
psyykkisen ensiavun ohjeista onnettomuuspaikalla. Oppaaseen valittiin ensiaputilanteiksi
tajuttoman potilaan hoito, kouristelevan potilaan hoito, haavan sitominen sekä painesiteen
tekeminen.
Opas on hyödyllinen ja helppo tiedonhakulähde. Opasta voidaan tulevaisuudessa hyödyntää
yläkouluikäisen nuoren elämässä niin koulumaailmassa kuin vapaa-ajallakin. Tämän lisäksi
opasta voidaan hyödyntää apumateriaalina koulun terveystiedon opettamisessa. Kehittämis-
ehdotuksina on tulevaisuudessa jatkaa ensiapuoppaiden laatimista yläkouluikäisille niin
terveysalan opiskelijoiden kuin terveystiedon opettajienkin toimesta.
Opinnäytetyö toteutettiin osana koulut yhteistyökumppaneina –projektia, joka pohjautuu
Terveys 2015-ohjelmaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa ensiapuopas yläkouluikäisille
nuorille.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja ensiapuoppaasta. Teoreettisessa viitekehyksessä
käsitellään terveyden edistämistä, jonka tarkoituksena on yksilön ja yhteisön valintojen
sekä kyvykkyyden kehittymisen ja kasvun tukeminen, kouluterveydenhuollon tehtävää lapsen
ja nuoren hyvinvoinnin turvaamisena sekä nuorten maailmaa. Opinnäytetyön toiminnallisena
osana tuotettiin ensiapuopas, jonka laadinnassa noudatettiin hyvän terveysaineiston laatu-
kriteereitä. Opas koostuu neljän ensiaputilanteen lisäksi hätäkeskuspuhelurungosta sekä
psyykkisen ensiavun ohjeista onnettomuuspaikalla. Oppaaseen valittiin ensiaputilanteiksi
tajuttoman potilaan hoito, kouristelevan potilaan hoito, haavan sitominen sekä painesiteen
tekeminen.
Opas on hyödyllinen ja helppo tiedonhakulähde. Opasta voidaan tulevaisuudessa hyödyntää
yläkouluikäisen nuoren elämässä niin koulumaailmassa kuin vapaa-ajallakin. Tämän lisäksi
opasta voidaan hyödyntää apumateriaalina koulun terveystiedon opettamisessa. Kehittämis-
ehdotuksina on tulevaisuudessa jatkaa ensiapuoppaiden laatimista yläkouluikäisille niin
terveysalan opiskelijoiden kuin terveystiedon opettajienkin toimesta.