Asiakasarvotutkimus Sokos Helsingin Dior-kanta-asiakkaille
Kuusela, Emilia (2011)
Kuusela, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715696
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kerätä tietoa Sokos Helsingin Dior-kanta-asiakkaiden arvostamista palveluista ja heidän tarpeistaan kosmetiikan kuluttajina. Tutkimusaihetta ehdotti Dior Finland Oy:n maajohtaja Leila Laurinus ja tutkimus suoritettiin Diorin toimeksiantona.
Tutkimus perustuu asiakassuhdehallinnan teoriataustalle. Suhdehallinta painottaa kestävien ja tuottavien asiakassuhteiden luomisen tärkeyttä yrityksen tärkeimpiin asiakasryhmiin. Asiakassuhdehallinnalla voidaan vaikuttaa yrityksen tulevaan kannattavuuteen. Asiakassuhdehallinnan tärkeimpiä osa-alueita ovat brandiuskollisuus, kohdistettu markkinointi ja kanta-asiakkuus. Asiakassuhdehallinnan toteuttamiseen kuuluu myös asiakkaalle arvoa sisältävien palvelutarjoomien luominen ydintuotteen ympärille.
Tutkimuksen aineiston kerääminen toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen lokakuussa 2011. Tutkimuksen kohderyhmä muodostuu Sokos Helsingin Dior-kanta-asiakkaista, joille lähetettiin asiakaskysely postitse. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 25 Dior-kanta-asiakasta. Heidän vastauksensa muodostavat tutkimusaineiston, joka analysoitiin käyttäen Microsoft Excel – ohjelman Pivot taulukointijärjestelmää.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että lisäpalvelut, jotka kasvattavat asiakkaan kokemaa arvoa muodostavat todellakin yritykselle olennaisen kilpailukeinon kosmetiikkamarkkinoilla. Luksuskosmetiikkayritykselle tärkein lisäpalvelu on henkilökohtainen palvelu. Tämän lisäksi kanta-asiakkaille voidaan tuottaa arvoa lisäpalveluilla, joista tärkeimpiä ovat meikkiopastus ja kohdistettu markkinointiviestintä. Uutuustuotteista tiedottaminen ja sen yhteydessä tapahtuva järjestelmällinen näytejakelu kanta-asiakkaille sekä asiakastapahtumien järjestäminen sisältävät myös asiakkaalle merkityksellistä arvoa ja ovat keinoja brandiuskollisuuden syventämiseen.
Tutkimus perustuu asiakassuhdehallinnan teoriataustalle. Suhdehallinta painottaa kestävien ja tuottavien asiakassuhteiden luomisen tärkeyttä yrityksen tärkeimpiin asiakasryhmiin. Asiakassuhdehallinnalla voidaan vaikuttaa yrityksen tulevaan kannattavuuteen. Asiakassuhdehallinnan tärkeimpiä osa-alueita ovat brandiuskollisuus, kohdistettu markkinointi ja kanta-asiakkuus. Asiakassuhdehallinnan toteuttamiseen kuuluu myös asiakkaalle arvoa sisältävien palvelutarjoomien luominen ydintuotteen ympärille.
Tutkimuksen aineiston kerääminen toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen lokakuussa 2011. Tutkimuksen kohderyhmä muodostuu Sokos Helsingin Dior-kanta-asiakkaista, joille lähetettiin asiakaskysely postitse. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 25 Dior-kanta-asiakasta. Heidän vastauksensa muodostavat tutkimusaineiston, joka analysoitiin käyttäen Microsoft Excel – ohjelman Pivot taulukointijärjestelmää.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että lisäpalvelut, jotka kasvattavat asiakkaan kokemaa arvoa muodostavat todellakin yritykselle olennaisen kilpailukeinon kosmetiikkamarkkinoilla. Luksuskosmetiikkayritykselle tärkein lisäpalvelu on henkilökohtainen palvelu. Tämän lisäksi kanta-asiakkaille voidaan tuottaa arvoa lisäpalveluilla, joista tärkeimpiä ovat meikkiopastus ja kohdistettu markkinointiviestintä. Uutuustuotteista tiedottaminen ja sen yhteydessä tapahtuva järjestelmällinen näytejakelu kanta-asiakkaille sekä asiakastapahtumien järjestäminen sisältävät myös asiakkaalle merkityksellistä arvoa ja ovat keinoja brandiuskollisuuden syventämiseen.