"Kymmenen tikkua laudalla" : Perinneleikkeihin pohjautuvien toimintatuokioiden toteutus 4-5-vuotiaiden lasten ryhmässä ja tuokioiden arviointi
Korhonen, Anna-Riikka; Hietanen, Hannele (2011)
Korhonen, Anna-Riikka
Hietanen, Hannele
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515518
Tiivistelmä
Leikkimisen ja leikkien rooli korostuu nykyisessä leikkikulttuurissa entisestään, sillä paljon puhutaan lapsuuden näkökulmasta tapahtuvista muutoksista. Lapsuus on muuttunut paljon päättyneen vuosisadan aikana ja erot lasten ja perheiden välisissä arjen voimavaroissa ovat kasvaneet. Lasten oletetaan kasvavan nopeammin yhteiskunnan aktiivisiksi jäseniksi, koulut-tautuvan ja siirtyvän työelämään. Suorittamisesta ja pärjäämisestä on tullut osa lasten maailmaa. Varhaiskasvatuksen parissa työskentelevien tulee huomioida yhteiskunnalliset muutokset työssään, ja osaltaan pyrkiä antamaan lapsille aikaa olla lapsi. Lapsuus on erityinen elämänvaihe, jonka aikana lapsi saa tietoja ja taitoja kohti aikuisuutta. Tämän vuoksi on tärkeää, että lapselle annetaan aikaa leikkiä ja nauttia lapsuudesta.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut suunnitella, toteuttaa ja arvioida kahdeksan perinneleikkeihin pohjautuvaa tuokiota seitsemän lapsen pienryhmälle. Yhtenä tavoitteena on ollut antaa päiväkodin henkilökunnalle perinneleikkivihko, joka sisältää erilaisten perinneleikkien ohjeita, joita he voivat käyttää arjen työssä. Näin edistetään rikkaan leikkikulttuurin säilymistä päiväkodissa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on ollut antaa tuokioihin osallistuneille lapsille onnistumisen kokemuksia leikin välityksellä.
Opinnäytetyötä ei toteutettu hankkeessa vaan tekijät etsivät yhteistyöpäiväkodin ja ideoivat opinnäytetyön sisällön. Toimintakeskeinen opinnäytetyö toteutettiin Kirkkojärven päiväkodissa 4-5-vuotiaiden lasten pienryhmässä syksyn 2011 aikana. Lapsiryhmälle pidettiin kahdeksan toimintakertaa erilaisissa ympäristöissä, jotka sisälsivät erilaisia perinneleikkejä. Tuokioista antoi palautetta ja arvioi päiväkodin lapsiryhmän lastentarhanopettaja sekä tuokioissa mukana olleet lapset. Lisäksi arvioinnissa ovat mukana tekijöiden omat havainnot ja opinnäytetyöpäiväkirja koko prosessin ajalta.
Rikkaan perinneleikkikulttuurin säilyttäminen päiväkodissa on ollut opinnäytetyön tekijöitä motivoiva tekijä prosessin alusta saakka. Opinnäytetyössä tuodaan esille prosessin eri vaiheet aina aiheen ideoinnista suunnitelman työstämisvaiheeseen ja toiminnallisen osuuden toteutuksesta lopullisen raportin kirjoittamiseen. Opinnäytetyö sisältää myös teoreettisen viitekehyksen, joka on rajattu koskemaan leikkiä, sen historiaa ja merkitystä, perinneleikkejä sekä aikuisen roolia leikeissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut suunnitella, toteuttaa ja arvioida kahdeksan perinneleikkeihin pohjautuvaa tuokiota seitsemän lapsen pienryhmälle. Yhtenä tavoitteena on ollut antaa päiväkodin henkilökunnalle perinneleikkivihko, joka sisältää erilaisten perinneleikkien ohjeita, joita he voivat käyttää arjen työssä. Näin edistetään rikkaan leikkikulttuurin säilymistä päiväkodissa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on ollut antaa tuokioihin osallistuneille lapsille onnistumisen kokemuksia leikin välityksellä.
Opinnäytetyötä ei toteutettu hankkeessa vaan tekijät etsivät yhteistyöpäiväkodin ja ideoivat opinnäytetyön sisällön. Toimintakeskeinen opinnäytetyö toteutettiin Kirkkojärven päiväkodissa 4-5-vuotiaiden lasten pienryhmässä syksyn 2011 aikana. Lapsiryhmälle pidettiin kahdeksan toimintakertaa erilaisissa ympäristöissä, jotka sisälsivät erilaisia perinneleikkejä. Tuokioista antoi palautetta ja arvioi päiväkodin lapsiryhmän lastentarhanopettaja sekä tuokioissa mukana olleet lapset. Lisäksi arvioinnissa ovat mukana tekijöiden omat havainnot ja opinnäytetyöpäiväkirja koko prosessin ajalta.
Rikkaan perinneleikkikulttuurin säilyttäminen päiväkodissa on ollut opinnäytetyön tekijöitä motivoiva tekijä prosessin alusta saakka. Opinnäytetyössä tuodaan esille prosessin eri vaiheet aina aiheen ideoinnista suunnitelman työstämisvaiheeseen ja toiminnallisen osuuden toteutuksesta lopullisen raportin kirjoittamiseen. Opinnäytetyö sisältää myös teoreettisen viitekehyksen, joka on rajattu koskemaan leikkiä, sen historiaa ja merkitystä, perinneleikkejä sekä aikuisen roolia leikeissä.