Musiikin syventäviin opintoihin osallistuvien sosiaalialan opiskelijoiden kokemus kuvionuottimenetelmästä osana ammatillista kehittymistään
Sämpi, Petri (2011)
Sämpi, Petri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715747
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa, ja se oli osa sosiaalialan musiikin syventäviä opintoja. Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja tavoitteena oli tutkia, miten musiikin syventäviin opintoihin osallistuvat opiskelijat kokivat kuvionuottimenetelmän osana ammatillista kehittymistään. Kohderyhmänä oli yhdeksän sosiaalialan opiskelijaa. Ohjasin opiskelijoille soittamista kuvionuottimenetelmää käyttäen. Toteutin toimintakertani tammi – helmikuussa 2010, viitenä eri kertana. Yksi toimintakerta kesti neljä oppituntia. Tutkimusaineistona on tutkimuspäiväkirja sekä osallistujille tehty kysely ennen ja jälkeen toimintakertojen.
Opinnäytetyössäni käsittelen kuvionuottimenetelmää ja sosiaalipedagogiikkaa. Kuvionuoteissa nuotti-informaatio merkitään värien ja muotojen avulla. Samat värit ja muodot löytyvät soittimiin kiinnitetyistä tarroista. Kuvionuottien avulla soittaminen mahdollistuu lähes heti, ilman aikaisempia tietoja tai taitoja. Kuvionuotit mahdollistavat soittamisen myös sellaisille kohderyhmille, joille perinteisen nuottikuvan omaksuminen on mahdotonta tai vaikeaa.
Sosiaalipedagogiikka yhdistää kasvatuksellisen ja yhteiskunnallisen näkökulman. Näin se toimii sosiaalisen kasvatuksen ammatillisena perustana. Sosiaalipedagogiikka on pedagogista työtä, jonka yhtenä osa-alueena ovat luovat toiminnalliset menetelmät, johon kuuluvat musiikki, kuvallinen ilmaisu, liikunta ja draama sekä niiden erilaiset yhdistelmät.
Opinnäytetyöni tuloksista käy ilmi, että kuvionuotit voivat toimia sosiaalipedagogisen työn välineenä. Opiskelijat kokivat, että kuvionuotit ovat matalan kynnyksen toimintaa ja niiden avulla musiikkitoiminnan ohjaaminen mahdollistuu pienelläkin harjoittelumäärällä.
Opinnäytetyössäni käsittelen kuvionuottimenetelmää ja sosiaalipedagogiikkaa. Kuvionuoteissa nuotti-informaatio merkitään värien ja muotojen avulla. Samat värit ja muodot löytyvät soittimiin kiinnitetyistä tarroista. Kuvionuottien avulla soittaminen mahdollistuu lähes heti, ilman aikaisempia tietoja tai taitoja. Kuvionuotit mahdollistavat soittamisen myös sellaisille kohderyhmille, joille perinteisen nuottikuvan omaksuminen on mahdotonta tai vaikeaa.
Sosiaalipedagogiikka yhdistää kasvatuksellisen ja yhteiskunnallisen näkökulman. Näin se toimii sosiaalisen kasvatuksen ammatillisena perustana. Sosiaalipedagogiikka on pedagogista työtä, jonka yhtenä osa-alueena ovat luovat toiminnalliset menetelmät, johon kuuluvat musiikki, kuvallinen ilmaisu, liikunta ja draama sekä niiden erilaiset yhdistelmät.
Opinnäytetyöni tuloksista käy ilmi, että kuvionuotit voivat toimia sosiaalipedagogisen työn välineenä. Opiskelijat kokivat, että kuvionuotit ovat matalan kynnyksen toimintaa ja niiden avulla musiikkitoiminnan ohjaaminen mahdollistuu pienelläkin harjoittelumäärällä.