Intranet henkilöstöjohtamisen välineenä : case: Yritys X
Piiroinen, Taija (2011)
Piiroinen, Taija
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on intranet henkilöstöjohtamisen välineenä. Opinnäytetyö tehtiin erään yrityksen toimeksiantona, ja työssä viitataan kyseiseen yritykseen nimellä Yritys X. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää intranetin haasteita ja mahdollisuuksia johtamisviestinnässä, ja esittää tutkimustulosten perusteella kehitysehdotuksia. Intranettiä käsitellään henkilöstön, viestinnän ja johtamisen näkökulmista keskittyen henkilöstöjohtamiseen.
Teoriaosuudessa määritellään alan kirjallisuutta lähteenä käyttäen tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ja luodaan perusta empirialle. Teoriassa perehdytään viestintään henkilöstöjohtamisen välineenä, josta tarkennetaan verkkojohtamisen ja -viestinnän haasteisiin ja lopulta intranettiin.
Empiirisessä osassa esitellään taustaa laadulliselle tutkimukselle, kuvataan tutkimuksen toteutus, tulokset ja johtopäätökset. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on teoriaa apuna käyttäen selvittää, miten case-yrityksen uusi intranet on otettu vastaan, miten se on kehittynyt vanhaan intranettiin verrattuna ja miten henkilöstöjohtaminen sen kautta toteutuu. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä lomakekyselyä ja teemahaastattelua.
Keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat henkilöstön osittain vastahakoinen suhtautuminen intranetin käyttöön, puutteet osaamisessa ja toiveet intranetin ominaisuuksien ja niiden hyödyntämisen lisäämiseksi. Tulosten ilmentämät asiat ovat yhteydessä toisiinsa: lisäkoulutus ja kiinnostavien ominaisuuksien hyödyntäminen parantaisivat henkilöstön suhtautumista intranettiin. Lisäksi tarvitaan lisää sisäistä markkinointia.
Jatkossa on syytä tutkia, miten suhtautuminen intranettiin on muuttunut kehitystoimenpiteiden jälkeen, ja onko henkilöstöä saatu aktivoitua päivittäisviestintään osallistumiseen intranetissä.
Teoriaosuudessa määritellään alan kirjallisuutta lähteenä käyttäen tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ja luodaan perusta empirialle. Teoriassa perehdytään viestintään henkilöstöjohtamisen välineenä, josta tarkennetaan verkkojohtamisen ja -viestinnän haasteisiin ja lopulta intranettiin.
Empiirisessä osassa esitellään taustaa laadulliselle tutkimukselle, kuvataan tutkimuksen toteutus, tulokset ja johtopäätökset. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on teoriaa apuna käyttäen selvittää, miten case-yrityksen uusi intranet on otettu vastaan, miten se on kehittynyt vanhaan intranettiin verrattuna ja miten henkilöstöjohtaminen sen kautta toteutuu. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä lomakekyselyä ja teemahaastattelua.
Keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat henkilöstön osittain vastahakoinen suhtautuminen intranetin käyttöön, puutteet osaamisessa ja toiveet intranetin ominaisuuksien ja niiden hyödyntämisen lisäämiseksi. Tulosten ilmentämät asiat ovat yhteydessä toisiinsa: lisäkoulutus ja kiinnostavien ominaisuuksien hyödyntäminen parantaisivat henkilöstön suhtautumista intranettiin. Lisäksi tarvitaan lisää sisäistä markkinointia.
Jatkossa on syytä tutkia, miten suhtautuminen intranettiin on muuttunut kehitystoimenpiteiden jälkeen, ja onko henkilöstöä saatu aktivoitua päivittäisviestintään osallistumiseen intranetissä.