Heimoistumisen merkitys helsinkiläisten homoravintoloiden asiakkaille
Syrjänen, Suvi (2011)
Syrjänen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817673
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön toimeksiantaja on Lahden ammattikorkeakoulun matkailun alan TULEVA – tulevaisuuden matkailijat-projekti. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kotimaisten asiakkaiden näkökulmasta heimoistumisen merkitystä homoravintoloissa ja pohtia homoravintoloiden tulevaisuudennäkymiä. Työssä tarkastellaan, kuinka tärkeä merkitys yhteisöllisyydellä eli omalla ”heimolla” on ravintolapalvelujen valinnassa, kuinka paljon yhteisön jäsenten suosittelut vaikuttavat palvelujen valintaan, ja onko palveluilla merkitystä oman identiteetin luomisen ja vahvistamisen kannalta.
Teoriaosassa käsitellään pääasiassa HLBT-matkailua ja -ravintoloita sekä yhteisöllisyyttä. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2011 kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Facebookissa. Vastauksia kertyi 59 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan heimoistumisella on suuri merkitys ravintolapalveluiden valinnassa homoravintoloiden asiakkaille. Useille asiakkailleen homoravintoloilla on merkittävä rooli oman identiteetin luomisessa ja vahvistamisessa, ja yhteisön jäsenten suosittelut vaikuttavat olennaisesti ravintolapalveluiden valintaan. Tutkimuksen mukaan homoravintoloille on kysyntää myös tulevaisuudessa, vaikkakin niiden merkitys tulee hieman muuttumaan.
Teoriaosassa käsitellään pääasiassa HLBT-matkailua ja -ravintoloita sekä yhteisöllisyyttä. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2011 kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Facebookissa. Vastauksia kertyi 59 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan heimoistumisella on suuri merkitys ravintolapalveluiden valinnassa homoravintoloiden asiakkaille. Useille asiakkailleen homoravintoloilla on merkittävä rooli oman identiteetin luomisessa ja vahvistamisessa, ja yhteisön jäsenten suosittelut vaikuttavat olennaisesti ravintolapalveluiden valintaan. Tutkimuksen mukaan homoravintoloille on kysyntää myös tulevaisuudessa, vaikkakin niiden merkitys tulee hieman muuttumaan.