Asiakkaiden odotukset ja kehittämistarpeet mielenterveyspalveluista Hyvinkään Psykiatrian yksikössä
Varinen, Leena; Nokelainen, Anne; Kettunen, Piia (2011)
Varinen, Leena
Nokelainen, Anne
Kettunen, Piia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hyvinkään Psykiatrian yksikön asiakkaiden odotuksia ja kehittämisehdotuksia mielenterveyspalveluista Hyvinkäällä. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka jaettiin 500 asiakkaalle Hyvinkään Psykiatrian yksikön viidessä eri toimipisteessä. Tutkimukseen osallistui 142 vastaajaa. Aineisto käsiteltiin ja tallennettiin Hyvinkään Laurea ammattikorkeakoulussa SPSS- tilastointiohjelmalla ja avoimet kysymykset sisällön analyysilla. Tulokset kuvailtiin frekvenssejä ja prosentteja käyttäen. Tutkimus tehtiin määrällisenä ja tutkimuskysymyksinä olivat: miten tyytyväisiä hyvinkääläiset olivat Hyvinkään Psykiatrian yksikön tarjoamiin mielenterveyspalveluihin ja mitkä ovat asiakkaiden kehittämisehdotukset mielenterveyspalveluiden suhteen.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat Hyvinkään Psykiatrian yksikön tarjoamiin palveluihin pääasiallisesti tyytyväisiä ja palveluita käytettiin laajasti. Suurin osa asiakkaista koki hoidosta olleen hyötyä ja samalla fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten suhteidensa pysyneen samana tai parantuneen hoidon aikana. Pääasiallinen hoitoon tulon syy oli masennus ja toiseksi yleisin syy oli muut mielialavaihtelut. Pääsääntöisesti asiakkaat kokivat tulleensa kuulluksi ja pystyvänsä vaikuttamaan omaan hoitoonsa.
Avoimissa kysymyksissä kehittämisehdotukseksi nousi matalan kynnyksen hoitoon pääsy. Edelleen vertaistukiryhmiä kaivattiin lisää, jolloin asiakkaat saisivat tukea toisistaan. Työntekijöiden oma jaksaminen koulutuksen tai työnohjauksen avulla koettiin tärkeäksi. Lisäksi asiakkaat kuvasivat ja pohtivat avoimissa kysymyksissä hyvän mielenterveyshoidon kriteereitä.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat Hyvinkään Psykiatrian yksikön tarjoamiin palveluihin pääasiallisesti tyytyväisiä ja palveluita käytettiin laajasti. Suurin osa asiakkaista koki hoidosta olleen hyötyä ja samalla fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten suhteidensa pysyneen samana tai parantuneen hoidon aikana. Pääasiallinen hoitoon tulon syy oli masennus ja toiseksi yleisin syy oli muut mielialavaihtelut. Pääsääntöisesti asiakkaat kokivat tulleensa kuulluksi ja pystyvänsä vaikuttamaan omaan hoitoonsa.
Avoimissa kysymyksissä kehittämisehdotukseksi nousi matalan kynnyksen hoitoon pääsy. Edelleen vertaistukiryhmiä kaivattiin lisää, jolloin asiakkaat saisivat tukea toisistaan. Työntekijöiden oma jaksaminen koulutuksen tai työnohjauksen avulla koettiin tärkeäksi. Lisäksi asiakkaat kuvasivat ja pohtivat avoimissa kysymyksissä hyvän mielenterveyshoidon kriteereitä.