Brändin kirkastaminen - esimerkki Aleksanterin teatteri
Lautamo, Jussi (2011)
Lautamo, Jussi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815869
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Leppävaara
Palvelujen tuottaminen ja johtaminen
Lautamo, Jussi
Brändin kirkastaminen – esimerkki Aleksanterin teatteri
Vuosi 2011 Sivumäärä 57
Yrityksen brändi ja sen rakentaminen ovat tänä päivänä asioita, joita menestyvä yritys ei voi jättää huomioimatta. Yrityksen brändin määritteleminen ja sen esiintuominen voivat olla ratkaisevia asioita yrityksen menestyksen kannalta. Brändinsä kautta yritys edustaa itseään markkinoilla ja siten voi erottua kilpailijoistaan positiivisesti. Brändi ei kuitenkaan ole tekijä, joka syntyy itsestään, vaan sen tavoite ja rakentaminen määrittelevät sen onnistumisen.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ajankohtaisesti tuottaa näkemyksiä Aleksanterin teatterin nykyisestä brändistä ja tuoda esiin näkemyksiä sen kirkastamiseen. Tutkimuskysymyksenä on, kuinka Aleksanterin teatterin brändiä voisi tuoda paremmin esille.
Tutkimuskysymykseen vastaaminen on edellyttänyt tietoa Aleksanterin teatterista, kulttuurin käsitteestä ja tämän hetken teatterikentästä. Tutkittavan tahon perustietoja on tuettu teoreettisella viitekehyksellä, jossa on selvitetty brändin eri määritelmiä, tarkoitusta, rakentamista ja hyötyjä. Brändiä tuodaan esiin markkinoinnin ja palvelun kautta, joten viitekehys käsittelee lisäksi kyseisiä ilmiöitä.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivisia menetelmiä, jotka ovat tukeneet teoriaa aivan kuin teoria on puolestaan tukenut toimintaa. Kvalitatiivisia menetelmiä on toteutettu haastattelujen, benchmarkingin ja SWOT-analyysin muodossa. Menetelmien analyysit ja luotettavuuskysymykset ovat tukeneet tuloksia ja johtopäätöksiä kohti kulkemista.
Kehittämistyön tulokset ovat luoneet kuvan Aleksanterin teatterista ja sen brändistä. Haastattelut ja Benchmarking ovat tuoneet tietoa, näkemyksiä ja ehdotuksia, jotka SWOT-analyysi tuo yhteen Aleksanterin teatterin vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien kautta.
Johtopäätökset tuovat yhteen teorian ja menetelmien kautta syntyneet tulokset ja niiden arvioinnin. Johtopäätökset käsittelevät lisäksi tarkoituksen ja tavoitteiden saavuttamista sekä tutkimuskysymykseen vastaamista. Johtopäätöksiä on syntynyt Aleksanterin teatterin visuaalisesta ilmeestä, ohjelmistosta, markkinoinnista, henkilökunnasta, tunnettuudesta ja monesta muusta siltä väliltä. Opinnäytetyö on tuonut ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmia Aleksanterin teatterin brändistä ja kehitysehdotuksia sen esiintuomiseen ja kehittämiseen.
Asiasanat brändi, markkinointi, teatteri
Laurea Leppävaara
Palvelujen tuottaminen ja johtaminen
Lautamo, Jussi
Brändin kirkastaminen – esimerkki Aleksanterin teatteri
Vuosi 2011 Sivumäärä 57
Yrityksen brändi ja sen rakentaminen ovat tänä päivänä asioita, joita menestyvä yritys ei voi jättää huomioimatta. Yrityksen brändin määritteleminen ja sen esiintuominen voivat olla ratkaisevia asioita yrityksen menestyksen kannalta. Brändinsä kautta yritys edustaa itseään markkinoilla ja siten voi erottua kilpailijoistaan positiivisesti. Brändi ei kuitenkaan ole tekijä, joka syntyy itsestään, vaan sen tavoite ja rakentaminen määrittelevät sen onnistumisen.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ajankohtaisesti tuottaa näkemyksiä Aleksanterin teatterin nykyisestä brändistä ja tuoda esiin näkemyksiä sen kirkastamiseen. Tutkimuskysymyksenä on, kuinka Aleksanterin teatterin brändiä voisi tuoda paremmin esille.
Tutkimuskysymykseen vastaaminen on edellyttänyt tietoa Aleksanterin teatterista, kulttuurin käsitteestä ja tämän hetken teatterikentästä. Tutkittavan tahon perustietoja on tuettu teoreettisella viitekehyksellä, jossa on selvitetty brändin eri määritelmiä, tarkoitusta, rakentamista ja hyötyjä. Brändiä tuodaan esiin markkinoinnin ja palvelun kautta, joten viitekehys käsittelee lisäksi kyseisiä ilmiöitä.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivisia menetelmiä, jotka ovat tukeneet teoriaa aivan kuin teoria on puolestaan tukenut toimintaa. Kvalitatiivisia menetelmiä on toteutettu haastattelujen, benchmarkingin ja SWOT-analyysin muodossa. Menetelmien analyysit ja luotettavuuskysymykset ovat tukeneet tuloksia ja johtopäätöksiä kohti kulkemista.
Kehittämistyön tulokset ovat luoneet kuvan Aleksanterin teatterista ja sen brändistä. Haastattelut ja Benchmarking ovat tuoneet tietoa, näkemyksiä ja ehdotuksia, jotka SWOT-analyysi tuo yhteen Aleksanterin teatterin vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien kautta.
Johtopäätökset tuovat yhteen teorian ja menetelmien kautta syntyneet tulokset ja niiden arvioinnin. Johtopäätökset käsittelevät lisäksi tarkoituksen ja tavoitteiden saavuttamista sekä tutkimuskysymykseen vastaamista. Johtopäätöksiä on syntynyt Aleksanterin teatterin visuaalisesta ilmeestä, ohjelmistosta, markkinoinnista, henkilökunnasta, tunnettuudesta ja monesta muusta siltä väliltä. Opinnäytetyö on tuonut ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmia Aleksanterin teatterin brändistä ja kehitysehdotuksia sen esiintuomiseen ja kehittämiseen.
Asiasanat brändi, markkinointi, teatteri