Päihdeopetus terveystiedontunneilla ja sen vaikuttavuus Nurmijärven yhteiskoulussa
Salminen, Paula (2011)
Salminen, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120217000
Tiivistelmä
Päihdeopetus terveystiedontunneilla ja sen vaikuttavuus Nurmijärven yhteiskoulussa
Työn tarkoituksena oli kartoittaa Nurmijärven yhteiskoulussa terveystiedon tuntien opetusta tupakkatuotteiden ja alkoholin osalta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, milloin päihdeopetus on alkanut haastateltavilla. Lisäksi tutkimukseni tarkoitus on selvittää miten kahdeksannes luokkalaiset haluaisivat itse kehittää terveystiedontunteja.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Haastattelumenetelmäni käytin teemahaastattelua, missä käytetään puolistrukturoitua haastattelulomaketta hyödyksi. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tekstiksi. Vastauksien analyysimenetelmänä käytin sisällön analyysiä, jonka avulla pystytään vastauksista noukkimaan oleellinen tieto. Haastatteluihin osallistui seitsemän kahdeksannen luokan oppilasta. Kaikki haastateltavat olivat tyttöjä. Haastateltavat olivat vapaaehtoisia, jotka oli pyytänyt mukaan haastateltaviksi Nurmijärven yhteiskoulun terveydenhoitaja Pirjo Selenius.
Teoriaosuudessa käsittelin nuoren kehitystä, koska se vaikuttaa paljon ajankohtaan, milloin nuorilla kannattaa alkaa puhumaan päihteistä. Lisäksi teoriaosuudessa käsittelin päihteiden haittoja ja nuorten päihteiden käyttöä. Käsittelin myös terveystiedon opetussuunnitelmaa ja opetusmenetelmiä, mitä terveystiedossa voidaan käyttää hyödyksi.
Tulosten mukaan oppilaat olivat tyytyväisiä terveystiedon opetukseen. Suurimmat kehittämisehdotukset tulivat opetuksen opetusmenetelmiin. Opetuksessa käytetään valmiiksi jo erilaisia opetusmenetelmiä, joista oppilaat pitivät. Oppilaat haluaisivat tunneille enemmän toiminnallisuutta, missä itse saisi etsiä tietoa eikä opetus olisi niin opettajalähtöisiä. Opetukseen sisällöstä oppilaat haluaisivat hieman enemmän tietoa nuuskasta.
Asiasanat: terveystiedon opetus, terveystieto, tupakka, alkoholi
Työn tarkoituksena oli kartoittaa Nurmijärven yhteiskoulussa terveystiedon tuntien opetusta tupakkatuotteiden ja alkoholin osalta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, milloin päihdeopetus on alkanut haastateltavilla. Lisäksi tutkimukseni tarkoitus on selvittää miten kahdeksannes luokkalaiset haluaisivat itse kehittää terveystiedontunteja.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Haastattelumenetelmäni käytin teemahaastattelua, missä käytetään puolistrukturoitua haastattelulomaketta hyödyksi. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tekstiksi. Vastauksien analyysimenetelmänä käytin sisällön analyysiä, jonka avulla pystytään vastauksista noukkimaan oleellinen tieto. Haastatteluihin osallistui seitsemän kahdeksannen luokan oppilasta. Kaikki haastateltavat olivat tyttöjä. Haastateltavat olivat vapaaehtoisia, jotka oli pyytänyt mukaan haastateltaviksi Nurmijärven yhteiskoulun terveydenhoitaja Pirjo Selenius.
Teoriaosuudessa käsittelin nuoren kehitystä, koska se vaikuttaa paljon ajankohtaan, milloin nuorilla kannattaa alkaa puhumaan päihteistä. Lisäksi teoriaosuudessa käsittelin päihteiden haittoja ja nuorten päihteiden käyttöä. Käsittelin myös terveystiedon opetussuunnitelmaa ja opetusmenetelmiä, mitä terveystiedossa voidaan käyttää hyödyksi.
Tulosten mukaan oppilaat olivat tyytyväisiä terveystiedon opetukseen. Suurimmat kehittämisehdotukset tulivat opetuksen opetusmenetelmiin. Opetuksessa käytetään valmiiksi jo erilaisia opetusmenetelmiä, joista oppilaat pitivät. Oppilaat haluaisivat tunneille enemmän toiminnallisuutta, missä itse saisi etsiä tietoa eikä opetus olisi niin opettajalähtöisiä. Opetukseen sisällöstä oppilaat haluaisivat hieman enemmän tietoa nuuskasta.
Asiasanat: terveystiedon opetus, terveystieto, tupakka, alkoholi