Turvallisuustapahtuma Puolimatkan alakoulussa keväällä 2011
Uutinen, Marjo-Riitta; Toivanen, Jonna (2011)
Uutinen, Marjo-Riitta
Toivanen, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415449
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää turvallisuustapahtuma Hyvinkään Puolimatkan 1. ja 2. luokkalaisille. Tapahtuman tavoitteena oli tukea koululaisten turvallista käyttäytymistä kouluympäristössä ja koulumatkalla. Opinnäytetyön tilasi Hyvinkään kaupungin koti- ja vapaa-ajan tapaturmatyöryhmä. Teoreettisena pohjana opinnäytetyössämme olivat erilaiset tapaturmateoriat, muun muassa Anderssonin ja Menckelin tapaturmateoria sekä Haddonin matriisi. Turvallisuustapahtuman ohjauksen pedagogisena lähtökohtana käytimme sosiokonstruktivistista oppimiskäsitystä. Turvallisuustapahtumassa käytetyt ensiapuohjeet laadittiin voimassa olevien ohjeistuksien mukaan.
Turvallisuustapahtuma toteutettiin 20.4.2011 Puolimatkan koululla. Tapahtumaan osallistui yhteensä yli 100 alakoululaista. Tapahtuman pituus oli kolme tuntia, jonka aikana oppilaat kiersivät kymmenellä eri rastilla. Tapahtuman sisältönä oli muun muassa koulutapaturmien ensiapu ja liikenneturvallisuus. Turvallisuustapahtuma oli luotu 8-vuotiaan kuvitteellisen koululaisen, Onnin ympärille. Päivän päätteeksi lapsille jaettiin turvallisuuskansiot, jotka sisälsivät yhteistyökumppaneiden lahjoittamia turvallisuuteen liittyviä esitteitä ja tuotteita.
Turvallisuustapahtuma suunnittelua ja toteutusta arvioitiin tapahtuman päätteeksi jaetulla kyselylomakkeella. Kyselylomake perustui kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen. Kyselylomakkeita jaettiin 19 ja niistä palautui 15. Tulosten perusteella tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuttiin hyvin. Vastaajien mielestä tapahtuma oli toimiva kokonaisuus, ja se edisti muun muassa lasten valmiuksia toimia ensiaputilanteissa. Vastaavanlaisten tapahtumien kautta pystytään antamaan lapsille tietoja ja taitoja, joiden avulla he voivat edistää omaa ja muiden turvallisuutta. Koululaiset oppivat myös tunnistamaan vaaratilanteita ja sitä kautta välttämään niitä.
Turvallisuustapahtuma toteutettiin 20.4.2011 Puolimatkan koululla. Tapahtumaan osallistui yhteensä yli 100 alakoululaista. Tapahtuman pituus oli kolme tuntia, jonka aikana oppilaat kiersivät kymmenellä eri rastilla. Tapahtuman sisältönä oli muun muassa koulutapaturmien ensiapu ja liikenneturvallisuus. Turvallisuustapahtuma oli luotu 8-vuotiaan kuvitteellisen koululaisen, Onnin ympärille. Päivän päätteeksi lapsille jaettiin turvallisuuskansiot, jotka sisälsivät yhteistyökumppaneiden lahjoittamia turvallisuuteen liittyviä esitteitä ja tuotteita.
Turvallisuustapahtuma suunnittelua ja toteutusta arvioitiin tapahtuman päätteeksi jaetulla kyselylomakkeella. Kyselylomake perustui kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen. Kyselylomakkeita jaettiin 19 ja niistä palautui 15. Tulosten perusteella tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuttiin hyvin. Vastaajien mielestä tapahtuma oli toimiva kokonaisuus, ja se edisti muun muassa lasten valmiuksia toimia ensiaputilanteissa. Vastaavanlaisten tapahtumien kautta pystytään antamaan lapsille tietoja ja taitoja, joiden avulla he voivat edistää omaa ja muiden turvallisuutta. Koululaiset oppivat myös tunnistamaan vaaratilanteita ja sitä kautta välttämään niitä.