Radiomedian visuaalisen brandiviestinnän integrointi
Roth, Jenna (2011)
Roth, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318211
Tiivistelmä
Radio on mielikuvamedia, jossa äänen avulla vaikutetaan kuuntelijan mielikuviin tarkoituksenmukaisella tavalla. Abstrakteja kuvia vahvistamaan radiomedia tarvitsee myös visuaalista brandiviestintää, kuten graafisen ilmeen, mediamainontaa ja menekinedistämistä. Audiovisuaalisen ilmeen ja kaikkien brandiviestinnän kanavien tulee olla integroituja, jotta markkinointi olisi mahdollisimman tehokasta. Kun brandi integroidaan osaksi jokapäiväistä liiketoimintaa, siitä muodostuu kilpailuetu, joka vaikuttaa positiivisesti aineettoman pääoman muodostumiseen ja tätä kautta yrityksen liiketoiminnan kannattavuuteen.
Imago- ja tunnettuustutkimusta ei ollut aikaisemmin toteutettu Radio NRJ:n Suomen toimipisteessä, minkä myötä tutkimus antoi yritykselle tervetullutta brandi-informaatiota. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota erityisesti Radio NRJ:n brandi-imagon ja -identiteetin yhdenmukaisuuteen, visuaalisen ilmeen tunnettuuteen, brandiviestinnän erottuvuuteen ja näkyvyyteen sekä visuaaliseen integrointiin. Tutkimuksen taustaa kartoitettiin teoreettisella tietopohjalla, joka käsitteli muun muassa mielikuvia, visuaalista ilmettä sekä eri markkinointikeinoja. Valittu teoria auttoi hahmottamaan tutkimusongelmaa ja näkemään brandiviestinnän visuaalisen integroinnin kannalta keskeiset kohdat.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, jolloin saatu aineisto oli muutettavissa tilastollisesti käsiteltävään muotoon. Tämä tutkimustapa palveli tutkittua aihetta, koska näkyvyyttä ja tunnettuutta on yksinkertaisinta mitata suureina. Tutkimuksen otoksesta tuli varsin kattava, sillä verkkokyselynä toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 296 henkilöä.
Selvitettyjen kohtien perusteella Radio NRJ:n visuaalinen brandi-ilme oli hyvin erottuva ja onnistunut. Yrityksen graafinen ilme, johon luettiin kuuluvaksi logo, slogan ja värimaailma, tunnistettiin lähes 90 prosentin varmuudella. Yrityksen visuaalista mainontaa kertoi puolestaan nähneensä yli 98 prosenttia vastanneista. Vastaajien huomion oli kiinnittänyt erityisesti erilaiset mediamainonnan muodot sekä tapahtumamarkkinointi. Brandiviestinnän tutkimisen yhteydessä tutkittiin myös vastaajien käyttämiä lisäpalveluita, joiden käyttöaste oli yli 95 prosenttia.
Kaiken kaikkiaan Radio NRJ:n visuaalinen ilme brandiviestinnästä graafiseen toteutukseen oli integroitua ja tarkoituksenmukaista. Ainoaksi haasteeksi nousi yrityksen brandi-imagon ja –identiteettin eroavaisuus, sillä saatujen tietojen mukaan yritys miellettiin nuorekkaaksi, hauskaksi ja energisesti, vaikka NRJ haluaisi tarjota mielekästä kuunneltavaa myös hieman vanhemmille kohderyhmille.
Imago- ja tunnettuustutkimusta ei ollut aikaisemmin toteutettu Radio NRJ:n Suomen toimipisteessä, minkä myötä tutkimus antoi yritykselle tervetullutta brandi-informaatiota. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota erityisesti Radio NRJ:n brandi-imagon ja -identiteetin yhdenmukaisuuteen, visuaalisen ilmeen tunnettuuteen, brandiviestinnän erottuvuuteen ja näkyvyyteen sekä visuaaliseen integrointiin. Tutkimuksen taustaa kartoitettiin teoreettisella tietopohjalla, joka käsitteli muun muassa mielikuvia, visuaalista ilmettä sekä eri markkinointikeinoja. Valittu teoria auttoi hahmottamaan tutkimusongelmaa ja näkemään brandiviestinnän visuaalisen integroinnin kannalta keskeiset kohdat.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, jolloin saatu aineisto oli muutettavissa tilastollisesti käsiteltävään muotoon. Tämä tutkimustapa palveli tutkittua aihetta, koska näkyvyyttä ja tunnettuutta on yksinkertaisinta mitata suureina. Tutkimuksen otoksesta tuli varsin kattava, sillä verkkokyselynä toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 296 henkilöä.
Selvitettyjen kohtien perusteella Radio NRJ:n visuaalinen brandi-ilme oli hyvin erottuva ja onnistunut. Yrityksen graafinen ilme, johon luettiin kuuluvaksi logo, slogan ja värimaailma, tunnistettiin lähes 90 prosentin varmuudella. Yrityksen visuaalista mainontaa kertoi puolestaan nähneensä yli 98 prosenttia vastanneista. Vastaajien huomion oli kiinnittänyt erityisesti erilaiset mediamainonnan muodot sekä tapahtumamarkkinointi. Brandiviestinnän tutkimisen yhteydessä tutkittiin myös vastaajien käyttämiä lisäpalveluita, joiden käyttöaste oli yli 95 prosenttia.
Kaiken kaikkiaan Radio NRJ:n visuaalinen ilme brandiviestinnästä graafiseen toteutukseen oli integroitua ja tarkoituksenmukaista. Ainoaksi haasteeksi nousi yrityksen brandi-imagon ja –identiteettin eroavaisuus, sillä saatujen tietojen mukaan yritys miellettiin nuorekkaaksi, hauskaksi ja energisesti, vaikka NRJ haluaisi tarjota mielekästä kuunneltavaa myös hieman vanhemmille kohderyhmille.