Markkinointikanavat ja niiden kehittäminen
Temisevä, Petra (2011)
Temisevä, Petra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä erilaisia markkinointikanavia ja selvittää, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon markkinointikanavia valitessa ja miten markkinointikanavien johtamiseen ja ehdottaa uusia markkinointikanavaratkaisuja kohdeyritys Kekkilä Oy:n uuden Koti ja Piha-konseptin Vihervajoille.
Aihe on yrityksessä ajankohtainen sillä uuden liiketoiminnan lanseerauksen myötä myös markkinointikanavaratkaisut tuli uudelleenarvioitavaksi. Perinteisesti multaa ja lannoitteita myyneelle Kekkilälle Koti ja Piha-konsepti tulee avaamaan aivan uudenlaisia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Menetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta, joka perustuu haastatteluun ja nykyisessä markkinointikanavassa suoritettuun havainnointiin sekä näiden pohjalta tehtyihin analyyseihin. Yrityskohtainen tieto pohjautuu työskentelyyn yrityksen tuotehallinta osastolla. Teorialähteenä on käytetty alan kirjallisuutta ja internetiä.
Markkinointikanavalla tarkoitetaan niiden yritysten muodostamaa ketjua, joiden kautta tuotteen myynti tapahtuu. Kanavan toisessa päässä on tuotteen valmistaja ja toisessa päässä lopullinen asiakas. Markkinointikanavan on tarkoitus toimia kustannustehokkaasti, houkuttelevasti ja nopeasti.
Tyytyväinen asiakas on onnistuneen markkinointikanavan tärkein mittari. Jos markkinointikanava ei pysty aidosti tuottamaan asiakkaalle lisäarvoa, silloin se ei palvele tarkoitustaan ja sitä pitää kehittää.
Kekkilällä on pitkät ja perinteiset suhteet jälleenmyyjiinsä, mikä on selkeä kilpailuetu. Koulutuksella ja yhteistyötä syventämällä markkinointikanavaa on kuitenkin mahdollista entisestään parantaa.
Tutkimuksessa ilmeni, että Vihervajat ovat luonteeltaan sellaisia tuotteita, että niille soveltuu nykyistä selektiivisempi markkinointikanava. Nykyisten jälleenmyyjien segmentointi auttaa kehittämään yhteistyötä ja kohdentamaan oikeat toimenpiteet juuri oikeaan kanavaan.
Aihe on yrityksessä ajankohtainen sillä uuden liiketoiminnan lanseerauksen myötä myös markkinointikanavaratkaisut tuli uudelleenarvioitavaksi. Perinteisesti multaa ja lannoitteita myyneelle Kekkilälle Koti ja Piha-konsepti tulee avaamaan aivan uudenlaisia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen. Menetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta, joka perustuu haastatteluun ja nykyisessä markkinointikanavassa suoritettuun havainnointiin sekä näiden pohjalta tehtyihin analyyseihin. Yrityskohtainen tieto pohjautuu työskentelyyn yrityksen tuotehallinta osastolla. Teorialähteenä on käytetty alan kirjallisuutta ja internetiä.
Markkinointikanavalla tarkoitetaan niiden yritysten muodostamaa ketjua, joiden kautta tuotteen myynti tapahtuu. Kanavan toisessa päässä on tuotteen valmistaja ja toisessa päässä lopullinen asiakas. Markkinointikanavan on tarkoitus toimia kustannustehokkaasti, houkuttelevasti ja nopeasti.
Tyytyväinen asiakas on onnistuneen markkinointikanavan tärkein mittari. Jos markkinointikanava ei pysty aidosti tuottamaan asiakkaalle lisäarvoa, silloin se ei palvele tarkoitustaan ja sitä pitää kehittää.
Kekkilällä on pitkät ja perinteiset suhteet jälleenmyyjiinsä, mikä on selkeä kilpailuetu. Koulutuksella ja yhteistyötä syventämällä markkinointikanavaa on kuitenkin mahdollista entisestään parantaa.
Tutkimuksessa ilmeni, että Vihervajat ovat luonteeltaan sellaisia tuotteita, että niille soveltuu nykyistä selektiivisempi markkinointikanava. Nykyisten jälleenmyyjien segmentointi auttaa kehittämään yhteistyötä ja kohdentamaan oikeat toimenpiteet juuri oikeaan kanavaan.