Työntekijöiden sitouttaminen pikaruokaketjussa
Sulankivi, Tanja (2021)
Sulankivi, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082065
Tiivistelmä
Pikaruokaravintolat ovat monelle nuorelle heidän ensimmäinen työpaikkansa. Nuoret työntekijät ja henkilöstön vaihtuvuus luovat haasteita toiminnan kehittämiseen. Tämän kehittämishankkeen tarkoitus oli löytää yhdessä henkilöstön kanssa keinoja työntekijöiden sitouttamiseen ja pysyvyyden lisäämisen alalla, jolla vaihtuvuus on suuri ja keski-ikä alhainen. Tavoite oli strategialähtöinen, sillä tutkittavan pikaruokaketjun strategiaan oli kirjattu yhdeksi tavoitteeksi henkilöstön pysyvyys.
Kyseessä on toimintatutkimus ja tutkimusmenetelminä on käytetty työpajoja, jotka järjestettiin henkilöstölle ja esimiehille. Lisäksi tehtiin Webropol-kysely kohdeyrityksestä lähteneille työntekijöille ja esimiehille.
Tietopohja koostuu työntekijän sitoutumisen merkityksestä yritykselle ja sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tarkasteltaviksi sitoutumiseen vaikuttaviksi kehittämiskohteiksi valittiin työyhteisöviestintä, esimiesviestintä, itseohjautuvuus, vuorovaikutus ja osallistaminen.
Tutkimuksen perusteella kohdeyrityksen pitää huolehtia jatkossa kilpailukykyisen palkan ja -etujen tarjoamisesta sekä panostaa rekrytoinnin onnistumiseen, jotta saadaan riittävän motivoituneita henkilöitä yritykseen. Esimiehiksi pitää valita oikeat henkilöt, sillä esimiehellä on merkittävä vaikutus koko työyhteisön sitoutumiseen. Tutkimuksen perusteella myös työntekijöillä on suuri vastuu omasta oppimisesta ja kehittymisestä, kun tavoitellaan sitoutunutta työyhteisöä. Tämä edellyttää kuitenkin, että organisaatio on luonut työntekijöille mahdollisuuden oppimiseen ja kehittymiseen.
Kyseessä on toimintatutkimus ja tutkimusmenetelminä on käytetty työpajoja, jotka järjestettiin henkilöstölle ja esimiehille. Lisäksi tehtiin Webropol-kysely kohdeyrityksestä lähteneille työntekijöille ja esimiehille.
Tietopohja koostuu työntekijän sitoutumisen merkityksestä yritykselle ja sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tarkasteltaviksi sitoutumiseen vaikuttaviksi kehittämiskohteiksi valittiin työyhteisöviestintä, esimiesviestintä, itseohjautuvuus, vuorovaikutus ja osallistaminen.
Tutkimuksen perusteella kohdeyrityksen pitää huolehtia jatkossa kilpailukykyisen palkan ja -etujen tarjoamisesta sekä panostaa rekrytoinnin onnistumiseen, jotta saadaan riittävän motivoituneita henkilöitä yritykseen. Esimiehiksi pitää valita oikeat henkilöt, sillä esimiehellä on merkittävä vaikutus koko työyhteisön sitoutumiseen. Tutkimuksen perusteella myös työntekijöillä on suuri vastuu omasta oppimisesta ja kehittymisestä, kun tavoitellaan sitoutunutta työyhteisöä. Tämä edellyttää kuitenkin, että organisaatio on luonut työntekijöille mahdollisuuden oppimiseen ja kehittymiseen.