Mielekkyyttä, keskittymiskykyä ja oppia lapsilähtöisellä uimaopetuksella: Leikinomaisuutta ja tarinallisuutta korostava opas Joensuun Uimaseuralle
Lukkarinen, Johanna (2021)
Lukkarinen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Joensuun uimaseuran uimaopettajille, ohjaajille ja seuratyön kehittäjille suunnattu uimaopettajan opas. Opas on suunniteltu varhaistaitoryhmien uinninopetukseen. Varhaistaitoryhmissä harjoittelevat varhaistaito- ja vesitaitomerkkiä tavoittelevat 4-5-vuotiaat lapset. Oppaassa korostuvat lapsilähtöinen opetustapa, leikinomaisuus ja tuntisisältöjen tarinallistaminen.
Uimaopettajan oppaan tavoitteena oli saada uimakoulutoiminnasta lapsille mielekkäämpää, jolloin myös toimintaan keskittyminen on helpompaa ja oppiminen tehokkaampaa. Oppaan avulla pyrittiin myös helpottamaan arkojen lasten veteen totuttautumista.
Opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli kehittää omaa ammattitaitoani vahvistamalla pedagogista ja liikuntadidaktista osaamistani. Tavoitteenani oli oppia hyödyntämään liikunnan mahdollisuuksia lasten kasvun ja kehityksen tukemisessa. Lisäksi tavoitteenani oli tutustua kehittämistyön periaatteisiin ja saada käytännön kokemusta palvelumuotoilusta.
Työ oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin palvelumuotoilun menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyöprosessi eteni Palvelumuotoilu PALON luoman palvelumuotoilun prosessimallin mukaisesti. Työn vaiheet olivat 1. Määrittele, 2. Tutki ja kiteytä, 3. Ideoi, kuvaa ja kokeile sekä 4. Testaa ja toteuta.
Palvelun lähtötilanteen selvittämisen ja kehityskohteiden määrittelyn jälkeen tutustuin ryhmiin havainnoimalla uimakoulutoimintaa ja opettamalla ryhmiä myös itse. Saatuani palvelun nykytilasta selkeän kuvan suunnittelin kohderyhmälle sopivia tuntisisältöjä, jonka jälkeen niitä testattiin yhdessä seuran muiden uimaopettajien kanssa. Testaamista toteutettiin palvelumuotoilusta tuttujen pienien kokeilujen avulla neljän uimakoulukerran ajan. Yksi uimaopettajista ohjasi ryhmiä ja samaan aikaan toinen uimaopettaja havainnoi toimintaa sivusta. Havainnoinnin tavoitteena oli saada tietoa suunnitellun toiminnan hyödyllisyydestä ja toimivuudesta. Havaintojen ja oman pohdintani perusteella luotiin lopullinen versio uimaopettajan oppaasta.
Opinnäytetyöprosessin aikana huomattiin, että uudenlaiset tuntisisällöt olivat lapsille mieluisia ja ne auttoivat heitä keskittymään paremmin toimintaan. Mielekkäiden ja monipuolisten tuntisisältöjen sekä paremman keskittymiskyvyn ansiosta lapset saivat runsaasti toistoja ja harjoitusta. Tämä edesauttoi odotetusti lasten oppimista. Arkojen lasten kannustamiseen kaivattiin kuitenkin vielä lisää konkreettisia toimintatapoja. Jatkokehityksen kannalta tämä voisi olla yksi kehityskohde, johon kannattaisi paneutua lisää. Lisäksi on tärkeää, että toiminnan kehittäminen ei pääty oppaan valmistumiseen, vaan toimintaa tulisi kehittää jatkuvasti uusien oivallusten perusteella. The purpose of this bachelor’s thesis was to produce a teacher’s handbook for Joensuu swimming club’s swimming teachers, instructors, and the innovators within the swimming club. This swimming handbook was designed to be used for teaching early-stage groups in swimming training. In early-stage groups, from four-to-five-year old children practice early-stage and basic water skills. This handbook emphasizes story and play-based learning during the swimming classes.
The objective of this swimming teacher’s handbook was to make swimming school activity more enjoyable for children and to make children concentrate better on the ongoing activity to improves their learning. One of the objectives of the handbook was also to help shy children to become used to water.
The purpose of the thesis process was also to advance the author’s own professional skills by developing the expertise in pedagogy and didactic teaching methods in sports. The author’s objective was to learn how to use the possibilities of exercise as a beneficial aspect in supporting children’s growth and development. In addition, one objective was to learn the development principles and gain more knowledge of product development in practice.
The thesis can be described as a functional development process that was made by using the service design method. The thesis process proceeded according to the service design process model designed by Palvelumuotoilu PALO. The stages of the thesis were to 1. Specify, 2. Research and summarize, 3. Compose, present and pilot and 4. Test and implement.
After studying the baseline of the service and discovering a target for development, there was an observation phase to learn to know the groups by observing the swimming school activity and the teaching groups. After receiving a clear view of the current state of the service, suitable training content was designed for the target group. The new training programme was tested with other teachers of the swimming club and at the same time another swimming teacher observed the activity from the pool side. The objective of the observation was to obtain knowledge of the usefulness and functionality of the planned activities. The final version of the swimming teacher’s handbook was created based on the author’s own deliberations and the observations mentioned above.
It was noted that this kind of a new training programme was pleasant for children and it also helped children to concentrate on the activity better. Testing was conducted based on the service design process during four swimming school sessions. One of the swimming teachers instructed the groups and with the diverse training contents and better concentration, children were able to exercise better and make many repetitions, which improved their learning. Regardless, it was noted that more specific ways were needed in encouraging shy children. In terms of further development, this could be one target for development worth delving more into. It is also important that the development of the swimming training continues even though this thesis process has come to an end. Swimming club activity should also be developed based on the new upcoming ideas in the future.
Uimaopettajan oppaan tavoitteena oli saada uimakoulutoiminnasta lapsille mielekkäämpää, jolloin myös toimintaan keskittyminen on helpompaa ja oppiminen tehokkaampaa. Oppaan avulla pyrittiin myös helpottamaan arkojen lasten veteen totuttautumista.
Opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli kehittää omaa ammattitaitoani vahvistamalla pedagogista ja liikuntadidaktista osaamistani. Tavoitteenani oli oppia hyödyntämään liikunnan mahdollisuuksia lasten kasvun ja kehityksen tukemisessa. Lisäksi tavoitteenani oli tutustua kehittämistyön periaatteisiin ja saada käytännön kokemusta palvelumuotoilusta.
Työ oli toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin palvelumuotoilun menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyöprosessi eteni Palvelumuotoilu PALON luoman palvelumuotoilun prosessimallin mukaisesti. Työn vaiheet olivat 1. Määrittele, 2. Tutki ja kiteytä, 3. Ideoi, kuvaa ja kokeile sekä 4. Testaa ja toteuta.
Palvelun lähtötilanteen selvittämisen ja kehityskohteiden määrittelyn jälkeen tutustuin ryhmiin havainnoimalla uimakoulutoimintaa ja opettamalla ryhmiä myös itse. Saatuani palvelun nykytilasta selkeän kuvan suunnittelin kohderyhmälle sopivia tuntisisältöjä, jonka jälkeen niitä testattiin yhdessä seuran muiden uimaopettajien kanssa. Testaamista toteutettiin palvelumuotoilusta tuttujen pienien kokeilujen avulla neljän uimakoulukerran ajan. Yksi uimaopettajista ohjasi ryhmiä ja samaan aikaan toinen uimaopettaja havainnoi toimintaa sivusta. Havainnoinnin tavoitteena oli saada tietoa suunnitellun toiminnan hyödyllisyydestä ja toimivuudesta. Havaintojen ja oman pohdintani perusteella luotiin lopullinen versio uimaopettajan oppaasta.
Opinnäytetyöprosessin aikana huomattiin, että uudenlaiset tuntisisällöt olivat lapsille mieluisia ja ne auttoivat heitä keskittymään paremmin toimintaan. Mielekkäiden ja monipuolisten tuntisisältöjen sekä paremman keskittymiskyvyn ansiosta lapset saivat runsaasti toistoja ja harjoitusta. Tämä edesauttoi odotetusti lasten oppimista. Arkojen lasten kannustamiseen kaivattiin kuitenkin vielä lisää konkreettisia toimintatapoja. Jatkokehityksen kannalta tämä voisi olla yksi kehityskohde, johon kannattaisi paneutua lisää. Lisäksi on tärkeää, että toiminnan kehittäminen ei pääty oppaan valmistumiseen, vaan toimintaa tulisi kehittää jatkuvasti uusien oivallusten perusteella.
The objective of this swimming teacher’s handbook was to make swimming school activity more enjoyable for children and to make children concentrate better on the ongoing activity to improves their learning. One of the objectives of the handbook was also to help shy children to become used to water.
The purpose of the thesis process was also to advance the author’s own professional skills by developing the expertise in pedagogy and didactic teaching methods in sports. The author’s objective was to learn how to use the possibilities of exercise as a beneficial aspect in supporting children’s growth and development. In addition, one objective was to learn the development principles and gain more knowledge of product development in practice.
The thesis can be described as a functional development process that was made by using the service design method. The thesis process proceeded according to the service design process model designed by Palvelumuotoilu PALO. The stages of the thesis were to 1. Specify, 2. Research and summarize, 3. Compose, present and pilot and 4. Test and implement.
After studying the baseline of the service and discovering a target for development, there was an observation phase to learn to know the groups by observing the swimming school activity and the teaching groups. After receiving a clear view of the current state of the service, suitable training content was designed for the target group. The new training programme was tested with other teachers of the swimming club and at the same time another swimming teacher observed the activity from the pool side. The objective of the observation was to obtain knowledge of the usefulness and functionality of the planned activities. The final version of the swimming teacher’s handbook was created based on the author’s own deliberations and the observations mentioned above.
It was noted that this kind of a new training programme was pleasant for children and it also helped children to concentrate on the activity better. Testing was conducted based on the service design process during four swimming school sessions. One of the swimming teachers instructed the groups and with the diverse training contents and better concentration, children were able to exercise better and make many repetitions, which improved their learning. Regardless, it was noted that more specific ways were needed in encouraging shy children. In terms of further development, this could be one target for development worth delving more into. It is also important that the development of the swimming training continues even though this thesis process has come to an end. Swimming club activity should also be developed based on the new upcoming ideas in the future.