Piensisustuskaupan nykytilanne ja lähitulevaisuus
Peräinen-Honkanen, Katri; Marttila, Anne (2011)
Peräinen-Honkanen, Katri
Marttila, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217974
Tiivistelmä
Tutkintotyön tavoitteena on tarkastella piensisustusalan nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä Päijät-Hämeen alueella vuoteen 2020. Tutkimuksessa tarkastellaan lähemmin kolmea skenaariomahdollisuutta: sähköinen verkkokauppa, käsillä tekeminen ja asiantuntijapalvelu.
Teoriaosio koostuu skenaariotyöskentelyn perusteista ja metodeista. Skenaariolla tarkoitetaan jonkin asian kehityspolkua jolla tulevaisuus liittyy nykyisyyteen. Skenaariolla voidaan kuvata näkemystä tulevaisuudesta ja todennäköisesti toteutuvista asioista. Tässä työssä skenaarion rakentamiseen on sovellettu peste – analyysia, jonka tekijöinä ovat politiikka, talouden kehitys, kuluttajakäyttäytyminen, teknologia ja ympäristö. Skenaariotyöskentelyn etuna mm. se, että organisaatiot pystyvät ajoissa reagoimaan muuttuviin tilanteisiin.
Piensisustusalan nykytilannetta ja tulevaisuutta hahmotetaan alan yrittäjien teemahaastatteluilla. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään verkkokaupan tilannetta nyt ja tulevaisuudessa, fyysisen kaupan ja itse tekemisen merkitystä.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että verkkokauppa tulee kasvamaan ja on tärkeä, lähes välttämätön osa piensisustuskauppaa. Fyysisen kaupan ei uskota tulevaisuudessakaan häviävän, koska asiantuntija palveluita tarvitaan ja ihmisten kaipaamaa elämyksellisyyttä ei voida tarjota samalla tavalla nettikaupasta. Ekologisen ajattelutavan lisääntyminen lisää myös kiinnostusta käsillä tekemistä kohtaan. Tässä työssä on käytetty esimerkkeinä mm. Tone Finnangerin Tilda-tavaramerkkiä.
Teoriaosio koostuu skenaariotyöskentelyn perusteista ja metodeista. Skenaariolla tarkoitetaan jonkin asian kehityspolkua jolla tulevaisuus liittyy nykyisyyteen. Skenaariolla voidaan kuvata näkemystä tulevaisuudesta ja todennäköisesti toteutuvista asioista. Tässä työssä skenaarion rakentamiseen on sovellettu peste – analyysia, jonka tekijöinä ovat politiikka, talouden kehitys, kuluttajakäyttäytyminen, teknologia ja ympäristö. Skenaariotyöskentelyn etuna mm. se, että organisaatiot pystyvät ajoissa reagoimaan muuttuviin tilanteisiin.
Piensisustusalan nykytilannetta ja tulevaisuutta hahmotetaan alan yrittäjien teemahaastatteluilla. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään verkkokaupan tilannetta nyt ja tulevaisuudessa, fyysisen kaupan ja itse tekemisen merkitystä.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että verkkokauppa tulee kasvamaan ja on tärkeä, lähes välttämätön osa piensisustuskauppaa. Fyysisen kaupan ei uskota tulevaisuudessakaan häviävän, koska asiantuntija palveluita tarvitaan ja ihmisten kaipaamaa elämyksellisyyttä ei voida tarjota samalla tavalla nettikaupasta. Ekologisen ajattelutavan lisääntyminen lisää myös kiinnostusta käsillä tekemistä kohtaan. Tässä työssä on käytetty esimerkkeinä mm. Tone Finnangerin Tilda-tavaramerkkiä.