Markkinoinnin kehittäminen Case: Lounaskahvila Tyyni
Savolainen, Tia (2011)
Savolainen, Tia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112816065
Tiivistelmä
Markkinoinnin kehittäminen: Case Lounaskahvila Tyyni
Vuosi 2011 Sivumäärä 41
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittämällä markkinointia parantaa lokakuussa 2010 Järven-päähän perustetun Lounaskahvila Tyynin tunnettuutta ja sen avulla kasvattaa myyntiä ja tulosta. Lounaskahvila Tyyni tarjoaa kahvila- ja tilauspalveluja, mutta sen pääasiallinen toimenkuva on tarjota asiakkailleen terveellistä, kotiruokamaista lounasta buffetista kuutena päivänä viikossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ylläpitää olemassa olevia asiakassuhteita hyvän asiakaspalvelun avulla sekä hankkia uusien lounasasiakkaiden lisäksi erityisesti kahvila- ja tilausasiakkaita. Asiakkaista kerättiin tietoa asiakaskyselyn, haastattelun ja asiakaspalautteiden avulla. Saatujen tietojen pohjalta pyrittiin parantamaan asiakastyytyväisyyttä mukauttamalla tarjoomaa vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.
Lisäksi yksi opinnäytetyön tavoitteista oli asiakastyytyväisyyden ja uusasiakashankinnan ohella pyrkiä tasaamaan myyntiä koko päivän ajalle sekä lisäämään kahvila- ja tilauspalveluiden osuutta kokonaismyynnistä. Tähän pyrittiin kasvattamalla markkinointitoimenpiteitä muun muassa lehti-ilmoittelun, lähialueen yrityksille lähetettyjen mainoskirjeiden sekä sosiaalisen median avulla.
Lounaskahvila Tyynin myynti kasvoi tasaisesti kevään ja alkukesän 2011 aikana. Sekä lounas- että kahvila-asiakkaiden määrä kasvoi, mutta sen lisäksi erilaisia tilaisuuksia järjestettiin Tyynin tiloissa enemmän kuin opinnäytetyöprojektin alkaessa. Myös kakkutilauksien määrä kasvoi selvästi.
Koska Lounaskahvila Tyyni on suhteellisen uusi yritys, on vaikea sanoa johtuiko myynnin kas-vaminen ja sitä kautta tuloksen paraneminen markkinointitoimista vai jostakin muusta syystä. Lounaskahvila Tyynin alkuvaiheen tulos oli huomattavasti huonompi kuin puoli vuotta myöhemmin. Alussa investointeihin ja toimintatapojen hakemiseen kului paljon resursseja, minkä takia alkuvaiheen tuloslaskelmat eivät ole suoraan verrannollisia tuoreimpiin laskelmiin. Lisäksi myyntiin vaikuttaa aika: lopputalvesta ja alkukeväästä ihmiset eivät käy paljoa ulkona virkistäytymässä kahviloissa ja ravintoloissa, jolloin myynti on pienempää. Loppukeväästä ihmiset viihtyvät enemmän ulkona ja varsinkin terassikauden avauduttua kahvila-asiakkaiden osuus kasvoi selvästi. Lisäksi esimerkiksi äitienpäivän ja ylioppilasjuhlien aikaan kakkujen ja leivosten myyntimäärät kasvoivat. On siis vaikea sanoa, johtuuko myynnin kasvu markkinointitoimista vai esimerkiksi edellä mainituista seikoista.
Lounaskahvila Tyyni on pieni yritys, joka työllistää vakituisesti vain neljä työntekijää. Siellä ei ole tarkkoja toimintasuunnitelmia eikä ohjeita liittyen markkinointiin, tulosten seurannasta puhumattakaan. Tulevaisuutta ajatellen olisikin järkevää kehittää asiakasrekisteriä ja keskittyä markkinoinnin aiheuttamien menojen ja tulojen tarkempaan seurantaan, jotta markki-nointitoimien todellinen hyöty saataisiin selville. Näin rahat saataisiin allokoitua tehokkaammin markkinointiin ja muihin yritystoiminnan menoihin.
Vuosi 2011 Sivumäärä 41
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittämällä markkinointia parantaa lokakuussa 2010 Järven-päähän perustetun Lounaskahvila Tyynin tunnettuutta ja sen avulla kasvattaa myyntiä ja tulosta. Lounaskahvila Tyyni tarjoaa kahvila- ja tilauspalveluja, mutta sen pääasiallinen toimenkuva on tarjota asiakkailleen terveellistä, kotiruokamaista lounasta buffetista kuutena päivänä viikossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ylläpitää olemassa olevia asiakassuhteita hyvän asiakaspalvelun avulla sekä hankkia uusien lounasasiakkaiden lisäksi erityisesti kahvila- ja tilausasiakkaita. Asiakkaista kerättiin tietoa asiakaskyselyn, haastattelun ja asiakaspalautteiden avulla. Saatujen tietojen pohjalta pyrittiin parantamaan asiakastyytyväisyyttä mukauttamalla tarjoomaa vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.
Lisäksi yksi opinnäytetyön tavoitteista oli asiakastyytyväisyyden ja uusasiakashankinnan ohella pyrkiä tasaamaan myyntiä koko päivän ajalle sekä lisäämään kahvila- ja tilauspalveluiden osuutta kokonaismyynnistä. Tähän pyrittiin kasvattamalla markkinointitoimenpiteitä muun muassa lehti-ilmoittelun, lähialueen yrityksille lähetettyjen mainoskirjeiden sekä sosiaalisen median avulla.
Lounaskahvila Tyynin myynti kasvoi tasaisesti kevään ja alkukesän 2011 aikana. Sekä lounas- että kahvila-asiakkaiden määrä kasvoi, mutta sen lisäksi erilaisia tilaisuuksia järjestettiin Tyynin tiloissa enemmän kuin opinnäytetyöprojektin alkaessa. Myös kakkutilauksien määrä kasvoi selvästi.
Koska Lounaskahvila Tyyni on suhteellisen uusi yritys, on vaikea sanoa johtuiko myynnin kas-vaminen ja sitä kautta tuloksen paraneminen markkinointitoimista vai jostakin muusta syystä. Lounaskahvila Tyynin alkuvaiheen tulos oli huomattavasti huonompi kuin puoli vuotta myöhemmin. Alussa investointeihin ja toimintatapojen hakemiseen kului paljon resursseja, minkä takia alkuvaiheen tuloslaskelmat eivät ole suoraan verrannollisia tuoreimpiin laskelmiin. Lisäksi myyntiin vaikuttaa aika: lopputalvesta ja alkukeväästä ihmiset eivät käy paljoa ulkona virkistäytymässä kahviloissa ja ravintoloissa, jolloin myynti on pienempää. Loppukeväästä ihmiset viihtyvät enemmän ulkona ja varsinkin terassikauden avauduttua kahvila-asiakkaiden osuus kasvoi selvästi. Lisäksi esimerkiksi äitienpäivän ja ylioppilasjuhlien aikaan kakkujen ja leivosten myyntimäärät kasvoivat. On siis vaikea sanoa, johtuuko myynnin kasvu markkinointitoimista vai esimerkiksi edellä mainituista seikoista.
Lounaskahvila Tyyni on pieni yritys, joka työllistää vakituisesti vain neljä työntekijää. Siellä ei ole tarkkoja toimintasuunnitelmia eikä ohjeita liittyen markkinointiin, tulosten seurannasta puhumattakaan. Tulevaisuutta ajatellen olisikin järkevää kehittää asiakasrekisteriä ja keskittyä markkinoinnin aiheuttamien menojen ja tulojen tarkempaan seurantaan, jotta markki-nointitoimien todellinen hyöty saataisiin selville. Näin rahat saataisiin allokoitua tehokkaammin markkinointiin ja muihin yritystoiminnan menoihin.