Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ruokatuotteen kehitysprosessi Yritys A:ssa

Parkkinen, Ville (2009)

 
Avaa tiedosto
Parkkinen_VIlle.pdf (305.1Kt)
Lataukset: 


Parkkinen, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023600
Tiivistelmä
Ville Parkkinen

Ruokatuotteen kehitysprosessi Yritys A:ssa

Vuosi 2009 Sivumäärä 45

Opinnäytetyön lähtökohtana on kuvailla, suunnitella ja kehittää ruokatuoteprosessia Yritys A:ssa. Toimivalla ruokatuotteenprosessilla pyritään varmistamaan asiakkaille tarjottavien tuotteiden hyvä laatu ja kilpailukyky sekä samalla tehostaa prosesseja.

Opinnäytetyössäni tulen kertomaan ruokatuoteprosessin etenemisestä ja kehityksestä Yritys A:ssa. Yrityksen liiketoiminta on jaettu useaan liikesektoriin, jotka ovat koulusegmentti, sairaalasegmentti, yrityssegmentti ja yrityspuistoihin. Työssäni tulen keskittymään yrityssegmentin ruokatuotteen kehitykseen ketjuuntumisen avulla. Tämän työn lähtökohtana on ollut kilpailukyvyn parantaminen, joka tarkoittaa vahvempaa ketjuuntumista yrityksen toiminnoissa. Tässä työssä tulen rajaamaan ketjuuntumisen ainoastaan ruokatuotteeseen ja siihen liittyvien prosessien kehittämiseen.

Ruokatuotteen kehitysprosessin suunnittelun aikana toteutettiin asiakaskysely, joka toimii työni tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli toimia ravintolapalvelujen laadun mittarina ja mitata ruokatuotteen kehitysprosessin onnistumista. Kysely on kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin keittiöiden esimiehille eli yrityksen sisäisille asiakkaille. Tutkimus lähetettiin 80 henkilölle, joista 66 osallistujaa vastasi. Tutkimus tuloksista on poimittavissa projektin onnistuminen kokonaisuudessaan. Työn tuloksena uudistuneet prosessikuvaukset ovat tehostaneet tuotekehityksen toimintaa ja samalla ruoan laatua on saatu nostettu reseptiikan avulla. Ketjuuntumisen tuomia säästöjä on ollut havaittavissa jo lyhyen ajan kuluessa Yritys A:ssa. Tutkimuksen tuloksissa käy selvästi esiin myös toimipaikkojen tyytyväisyys uudistuneeseen ruokalistaan ja komponenttivalmistukseen.

Ruokatuotteen kehitys on pitkäjänteinen prosessi, joka edellyttää yritysjohdon ja koko henkilöstön sitoutumista. Opinnäytetyö sisältää käyttökelpoista tietoa ruokatuotantoprosessista ja sen vaikutuksesta asiakkaalle tarjottavien tuotteiden laatuun.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että ruokatuotteenprosessiin kannattaa panostaa, sillä asiakas on aina laadun lopullinen arvioija.

Asiasanat: ruokatuote, prosessi, kehitys, kilpailukyky, ketjuuntuminen, asiakaskysely, laatu sitoutuminen
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste