Ruokatuotteen kehitysprosessi Yritys A:ssa
Parkkinen, Ville (2009)
Parkkinen, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023600
Tiivistelmä
Ville Parkkinen
Ruokatuotteen kehitysprosessi Yritys A:ssa
Vuosi 2009 Sivumäärä 45
Opinnäytetyön lähtökohtana on kuvailla, suunnitella ja kehittää ruokatuoteprosessia Yritys A:ssa. Toimivalla ruokatuotteenprosessilla pyritään varmistamaan asiakkaille tarjottavien tuotteiden hyvä laatu ja kilpailukyky sekä samalla tehostaa prosesseja.
Opinnäytetyössäni tulen kertomaan ruokatuoteprosessin etenemisestä ja kehityksestä Yritys A:ssa. Yrityksen liiketoiminta on jaettu useaan liikesektoriin, jotka ovat koulusegmentti, sairaalasegmentti, yrityssegmentti ja yrityspuistoihin. Työssäni tulen keskittymään yrityssegmentin ruokatuotteen kehitykseen ketjuuntumisen avulla. Tämän työn lähtökohtana on ollut kilpailukyvyn parantaminen, joka tarkoittaa vahvempaa ketjuuntumista yrityksen toiminnoissa. Tässä työssä tulen rajaamaan ketjuuntumisen ainoastaan ruokatuotteeseen ja siihen liittyvien prosessien kehittämiseen.
Ruokatuotteen kehitysprosessin suunnittelun aikana toteutettiin asiakaskysely, joka toimii työni tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli toimia ravintolapalvelujen laadun mittarina ja mitata ruokatuotteen kehitysprosessin onnistumista. Kysely on kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin keittiöiden esimiehille eli yrityksen sisäisille asiakkaille. Tutkimus lähetettiin 80 henkilölle, joista 66 osallistujaa vastasi. Tutkimus tuloksista on poimittavissa projektin onnistuminen kokonaisuudessaan. Työn tuloksena uudistuneet prosessikuvaukset ovat tehostaneet tuotekehityksen toimintaa ja samalla ruoan laatua on saatu nostettu reseptiikan avulla. Ketjuuntumisen tuomia säästöjä on ollut havaittavissa jo lyhyen ajan kuluessa Yritys A:ssa. Tutkimuksen tuloksissa käy selvästi esiin myös toimipaikkojen tyytyväisyys uudistuneeseen ruokalistaan ja komponenttivalmistukseen.
Ruokatuotteen kehitys on pitkäjänteinen prosessi, joka edellyttää yritysjohdon ja koko henkilöstön sitoutumista. Opinnäytetyö sisältää käyttökelpoista tietoa ruokatuotantoprosessista ja sen vaikutuksesta asiakkaalle tarjottavien tuotteiden laatuun.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että ruokatuotteenprosessiin kannattaa panostaa, sillä asiakas on aina laadun lopullinen arvioija.
Asiasanat: ruokatuote, prosessi, kehitys, kilpailukyky, ketjuuntuminen, asiakaskysely, laatu sitoutuminen
Ruokatuotteen kehitysprosessi Yritys A:ssa
Vuosi 2009 Sivumäärä 45
Opinnäytetyön lähtökohtana on kuvailla, suunnitella ja kehittää ruokatuoteprosessia Yritys A:ssa. Toimivalla ruokatuotteenprosessilla pyritään varmistamaan asiakkaille tarjottavien tuotteiden hyvä laatu ja kilpailukyky sekä samalla tehostaa prosesseja.
Opinnäytetyössäni tulen kertomaan ruokatuoteprosessin etenemisestä ja kehityksestä Yritys A:ssa. Yrityksen liiketoiminta on jaettu useaan liikesektoriin, jotka ovat koulusegmentti, sairaalasegmentti, yrityssegmentti ja yrityspuistoihin. Työssäni tulen keskittymään yrityssegmentin ruokatuotteen kehitykseen ketjuuntumisen avulla. Tämän työn lähtökohtana on ollut kilpailukyvyn parantaminen, joka tarkoittaa vahvempaa ketjuuntumista yrityksen toiminnoissa. Tässä työssä tulen rajaamaan ketjuuntumisen ainoastaan ruokatuotteeseen ja siihen liittyvien prosessien kehittämiseen.
Ruokatuotteen kehitysprosessin suunnittelun aikana toteutettiin asiakaskysely, joka toimii työni tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli toimia ravintolapalvelujen laadun mittarina ja mitata ruokatuotteen kehitysprosessin onnistumista. Kysely on kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin keittiöiden esimiehille eli yrityksen sisäisille asiakkaille. Tutkimus lähetettiin 80 henkilölle, joista 66 osallistujaa vastasi. Tutkimus tuloksista on poimittavissa projektin onnistuminen kokonaisuudessaan. Työn tuloksena uudistuneet prosessikuvaukset ovat tehostaneet tuotekehityksen toimintaa ja samalla ruoan laatua on saatu nostettu reseptiikan avulla. Ketjuuntumisen tuomia säästöjä on ollut havaittavissa jo lyhyen ajan kuluessa Yritys A:ssa. Tutkimuksen tuloksissa käy selvästi esiin myös toimipaikkojen tyytyväisyys uudistuneeseen ruokalistaan ja komponenttivalmistukseen.
Ruokatuotteen kehitys on pitkäjänteinen prosessi, joka edellyttää yritysjohdon ja koko henkilöstön sitoutumista. Opinnäytetyö sisältää käyttökelpoista tietoa ruokatuotantoprosessista ja sen vaikutuksesta asiakkaalle tarjottavien tuotteiden laatuun.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että ruokatuotteenprosessiin kannattaa panostaa, sillä asiakas on aina laadun lopullinen arvioija.
Asiasanat: ruokatuote, prosessi, kehitys, kilpailukyky, ketjuuntuminen, asiakaskysely, laatu sitoutuminen