Tunnekasvatuksen toteutuminen varhaiskasvatuksessa
Jenni, Roininen (2021)
Jenni, Roininen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051978
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten tunnekasvatusta toteutetaan varhaiskasvatuksessa. Työ tutki tunnekasvatuksen toteutumisen ilmiötä. Työ hyödyttää varhaiskasvattajia kehittämään tunnekasvatuksen toteuttamista. Tutkielmassa toteutettiin kysely Facebook-ryhmissä, joissa oli varhaiskasvattajia. Tutkielman tulokset tullaan julkaisemaan vastaajille, jotka jakoivat sähköpostiosoitteensa, kun työ on hyväksytty. Julkaisulla on tarkoitus kehittää työelämää. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen ja tutkii ilmiötä tunnekasvatuksen toteutumiseen varhaiskasvatuksessa. Vastauksia analysoitiin aiheperusteisella sisällönanalyysillä. Kysymykset jaettiin kahteen pääteemaan. Pääteemat olivat tunnekasvatuksen suunnitelmallinen toteutuminen ja kasvattajan mielipide tunnekasvatuksesta. Opinnäytetyön kyselyn tuloksissa selvisi, että tunnekasvatusta toteutettiin hyvin monipuolisesti sekä tunnekasvatuksen harjoittaminen vahaiskasvatuksessa koettiin erittäin tärkeäksi. Haasteeksi nousi kiire sekä koulutuksen puute tunnekasvatuksesta.
Opinnäytetyö pohjautuu varhaiskasvatussuunnitelmien perusteisiin sekä Varhaiskasvatuslakiin 540/2018 ja Huttusen ja Mannisen (2020) tutkimukseen tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana. Tutkimuksessa on haastateltu varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimuskysymys oli, millaisena varhaiskasvatusopettajat kokevat tunnekasvatuksen ja sen merkityksen. Huttusen ja Mannisen tutkimuksen tuloksissa selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tunnetaitokasvatuksen tärkeänä. Tunnetaitokasvatus koettiin tärkeänä osana lapsen varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajat toivovat lisäkoulutuksia tunnetaitokasvatukseen.
Aikaisempien tutkimuksien tavoin myös opinnäytetyön kyselyntulokset osoittavat, että kasvattajien omat arvot vaikuttavat tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Kasvattajat kokivat tunnekasvatuksen tärkeänä ja käyttivät monipuolisesti eri materiaaleja. Tunnekasvatus on siis osa arkea, mutta haasteena on omien erilaistenarvojen kautta toteutettava tunnekasvatus. Kasvattajat toteuttavat tunnekasvatusta omien arvojen kautta. Tunnekasvatusta varhaiskasvatuksessa toteutetaan siis eri variaatioin ja yhtenevää linjausta ei ole. Kasvattajat perehtyvät itse tunnekasvatukseen, jos he kokevat sen tärkeänä osana varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö pohjautuu varhaiskasvatussuunnitelmien perusteisiin sekä Varhaiskasvatuslakiin 540/2018 ja Huttusen ja Mannisen (2020) tutkimukseen tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana. Tutkimuksessa on haastateltu varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimuskysymys oli, millaisena varhaiskasvatusopettajat kokevat tunnekasvatuksen ja sen merkityksen. Huttusen ja Mannisen tutkimuksen tuloksissa selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tunnetaitokasvatuksen tärkeänä. Tunnetaitokasvatus koettiin tärkeänä osana lapsen varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajat toivovat lisäkoulutuksia tunnetaitokasvatukseen.
Aikaisempien tutkimuksien tavoin myös opinnäytetyön kyselyntulokset osoittavat, että kasvattajien omat arvot vaikuttavat tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Kasvattajat kokivat tunnekasvatuksen tärkeänä ja käyttivät monipuolisesti eri materiaaleja. Tunnekasvatus on siis osa arkea, mutta haasteena on omien erilaistenarvojen kautta toteutettava tunnekasvatus. Kasvattajat toteuttavat tunnekasvatusta omien arvojen kautta. Tunnekasvatusta varhaiskasvatuksessa toteutetaan siis eri variaatioin ja yhtenevää linjausta ei ole. Kasvattajat perehtyvät itse tunnekasvatukseen, jos he kokevat sen tärkeänä osana varhaiskasvatusta.