Moniaistisen markkinoinnin mahdollisuudet palvelumuotoilun keinoin
Kankare, Samuli (2011)
Kankare, Samuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218124
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Matkailumarkkinoinnissa luovuus, elämyksellisyys, yhteisöllisyys sekä asiakkaiden muuttuvat tarpeet ja uudet viestintämuodot ovat olleet tämän hankkeen kiinnostuksen kohteina. Hank-keessa kiinnostuksen kohteina on ollut erityisesti moniaistisuus matkailun markkinoinnissa, eli tuoksujen, näön, makujen, kuulon sekä kosketuspintojen yhtäaikainen käyttö sekä niiden liittäminen markkinointiviestintään. Ajatuksena on, että hyvin suunniteltu moniaistinen vies-tintä lisää elämyksellisyyden ja autenttisuuden tunnetta sekä vaikuttaa positiivisesti asiak-kaan mielikuviin, muistiin ja ostopäätöksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa matkailuyritys Nuuksion Taialle moniaistinen kuvapankki. Kuvapankin onnistumisen edellytyksenä on kehitellä yritykselle sopiva tarinaiden-titeetti, joka sisältää moniaistista materiaalia. Tarinaidentiteetin kehittämisen perimmäisenä tarkoituksena on erottaa kohdeyritys muista Nuuksion alueen matkailualan toimijoista.
Tämän työn toimeksiantajana toimii matkailuyritys Nuuksion Taika, joka on mukana Tekesin matkailupalveluiden moniaistisessa markkinointiviestinnän kehittämishankkeessa.
Hankkeessa on keskitytty erilaisiin moniaistisuuden kombinaatioihin, joiden katsotaan olevan mahdollisuuksien rajoissa suunniteltaessa yrityksen markkinointia. Hankeen aikana on koottu tietoa moniaistisuuden käytöstä yrityksen markkinointiviestinnässä sekä siihen tarvittavan teknologian erilaisista käyttömahdollisuuksista. Hankkeen aikana on koottu haastattelutietoa moniaistisuuden merkityksestä matkailun markkinoinnissa. Palvelumuotoilun keinojen avulla selvitettiin, mitkä moniaistisuuden yhdistelmät soveltuvat asiakkaiden mielestä parhaiten kohdeyrityksen identiteettiin ja sen markkinointiin. Kuvapankin aiheet ja asetelmat suunnitel-tiin yhdessä kohdeyrityksen kanssa ja ne liittyvät erityisesti myyntiä edistäviin toimenpiteisiin sekä erottavat sen muista alueella toimivista matkailualan yrityksistä. Haastattelujen aiheita olivat moniaistisen matkailumarkkinoinnin mahdollisuudet, kohdeyrityksen käyttämät markki-nointikanavat sekä kuvapankin ja moniaistisuuden kohtaaminen asiakkaiden keskuudessa.
Haastatteluiden tulokset osoittavat, miten moniaistisella markkinoinnilla voidaan vaikuttaa asiakkaiden tunteisiin, mielialaan, kokemuksiin ja ostokäyttäytymiseen. Tulokset tarkastele-vat sitä, miten viesti erottuu, kun mukana on erilaisia viestintäkanavia sekä moniaistisuutta. Sosiaalisen median palvelut tarjoavat mahdollisuuden suunnitelmien, aineistojen ja kokemus-ten jakamiseen, mutta käytännön toteutus on haaste tässä kuviossa. Painettu teknologia mahdollistaa moniaistisuuden tuomat edut markkinointiviestinnässä, jolloin asiakas saa jo-tain, jonka hän voi tuntea ja haistaa, mahdollisuuksien mukaan myös kuula. Eri aisteihin ve-toamisen pitää olla luonnollista, koska liiallisella moniaistisuudella voidaan saada aikaan jopa negatiivisia tunteita. Oikean moniaistisen yhdistelmän luominen vaatii käyttäjien, toiminta-alueen ja tilanteen hyvää tuntemusta.
Asiasanat; Kuvapankki, markkinointi, moniaistisuus, palvelu muotoilu
Matkailumarkkinoinnissa luovuus, elämyksellisyys, yhteisöllisyys sekä asiakkaiden muuttuvat tarpeet ja uudet viestintämuodot ovat olleet tämän hankkeen kiinnostuksen kohteina. Hank-keessa kiinnostuksen kohteina on ollut erityisesti moniaistisuus matkailun markkinoinnissa, eli tuoksujen, näön, makujen, kuulon sekä kosketuspintojen yhtäaikainen käyttö sekä niiden liittäminen markkinointiviestintään. Ajatuksena on, että hyvin suunniteltu moniaistinen vies-tintä lisää elämyksellisyyden ja autenttisuuden tunnetta sekä vaikuttaa positiivisesti asiak-kaan mielikuviin, muistiin ja ostopäätöksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa matkailuyritys Nuuksion Taialle moniaistinen kuvapankki. Kuvapankin onnistumisen edellytyksenä on kehitellä yritykselle sopiva tarinaiden-titeetti, joka sisältää moniaistista materiaalia. Tarinaidentiteetin kehittämisen perimmäisenä tarkoituksena on erottaa kohdeyritys muista Nuuksion alueen matkailualan toimijoista.
Tämän työn toimeksiantajana toimii matkailuyritys Nuuksion Taika, joka on mukana Tekesin matkailupalveluiden moniaistisessa markkinointiviestinnän kehittämishankkeessa.
Hankkeessa on keskitytty erilaisiin moniaistisuuden kombinaatioihin, joiden katsotaan olevan mahdollisuuksien rajoissa suunniteltaessa yrityksen markkinointia. Hankeen aikana on koottu tietoa moniaistisuuden käytöstä yrityksen markkinointiviestinnässä sekä siihen tarvittavan teknologian erilaisista käyttömahdollisuuksista. Hankkeen aikana on koottu haastattelutietoa moniaistisuuden merkityksestä matkailun markkinoinnissa. Palvelumuotoilun keinojen avulla selvitettiin, mitkä moniaistisuuden yhdistelmät soveltuvat asiakkaiden mielestä parhaiten kohdeyrityksen identiteettiin ja sen markkinointiin. Kuvapankin aiheet ja asetelmat suunnitel-tiin yhdessä kohdeyrityksen kanssa ja ne liittyvät erityisesti myyntiä edistäviin toimenpiteisiin sekä erottavat sen muista alueella toimivista matkailualan yrityksistä. Haastattelujen aiheita olivat moniaistisen matkailumarkkinoinnin mahdollisuudet, kohdeyrityksen käyttämät markki-nointikanavat sekä kuvapankin ja moniaistisuuden kohtaaminen asiakkaiden keskuudessa.
Haastatteluiden tulokset osoittavat, miten moniaistisella markkinoinnilla voidaan vaikuttaa asiakkaiden tunteisiin, mielialaan, kokemuksiin ja ostokäyttäytymiseen. Tulokset tarkastele-vat sitä, miten viesti erottuu, kun mukana on erilaisia viestintäkanavia sekä moniaistisuutta. Sosiaalisen median palvelut tarjoavat mahdollisuuden suunnitelmien, aineistojen ja kokemus-ten jakamiseen, mutta käytännön toteutus on haaste tässä kuviossa. Painettu teknologia mahdollistaa moniaistisuuden tuomat edut markkinointiviestinnässä, jolloin asiakas saa jo-tain, jonka hän voi tuntea ja haistaa, mahdollisuuksien mukaan myös kuula. Eri aisteihin ve-toamisen pitää olla luonnollista, koska liiallisella moniaistisuudella voidaan saada aikaan jopa negatiivisia tunteita. Oikean moniaistisen yhdistelmän luominen vaatii käyttäjien, toiminta-alueen ja tilanteen hyvää tuntemusta.
Asiasanat; Kuvapankki, markkinointi, moniaistisuus, palvelu muotoilu