Jippo Futiskingi -lautapelin lanseeraus
Tahvanainen, Timo (2011)
Tahvanainen, Timo
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518614
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä vaaditaan menestyksekkääseen uuden tuotteen lanseeraamiseen. Opinnäytetyön taustalla on loppuvuodesta 2009 toteutettu projekti, jossa työn toimeksiantaja Jippo Ry. lanseerasi uuden lautapelin, Jippo Futiskingin, alueen markkinoille. Projektin jälkituotoksena on syntynyt tämä toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käydään läpi kyseisen lautapelin lanseeraus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käydä läpi lautapeliprojektin kaikki osa-alueet ja tutkia teorian pohjalta projektin onnistumiset ja epäkohdat. Lisäksi ajatuksena oli, että toimeksiantaja voi jatkossa käyttää opinnäytetyötä työkaluna vastaavanlaisten tuotteiden lanseeraamiseen tulevaisuudessa. Lukijalle opinnäytetyö antaa kuvan lanseerausmarkkinoinnin kokonaisuudesta ja auttaa käsittämään, kuinka laaja-alaista ja suunnitelmallista työstä lanseerauksessa on kyse.
Opinnäytetyö aluksi käydään läpi lähtökohdat, esitellään toimeksiantaja ja lautapeli sekä kerrotaan projektityönä tehdystä toiminnallisesta opinnäytetyöstä. Seuraava osio keskittyy teoriaan, jota tuotteen lanseeraamiseksi tarvitaan. Painoarvo on erityisesti markkinointiviestinnällä, joka oli ajallisesti pitkäkestoisin lanseerausprosessin osa-alue. Toiminnallinen osuus kertaa toteutetun lautapelin lanseerauksen aikajärjestyksessä jokainen osa-alue kerrallaan. Opinnäytetyön lopuksi pohditaan lanseerauksen ja opinnäytetyön onnistumista, annetaan kehitysehdotuksia ja arvioidaan omaa oppimista projektin loputtua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käydä läpi lautapeliprojektin kaikki osa-alueet ja tutkia teorian pohjalta projektin onnistumiset ja epäkohdat. Lisäksi ajatuksena oli, että toimeksiantaja voi jatkossa käyttää opinnäytetyötä työkaluna vastaavanlaisten tuotteiden lanseeraamiseen tulevaisuudessa. Lukijalle opinnäytetyö antaa kuvan lanseerausmarkkinoinnin kokonaisuudesta ja auttaa käsittämään, kuinka laaja-alaista ja suunnitelmallista työstä lanseerauksessa on kyse.
Opinnäytetyö aluksi käydään läpi lähtökohdat, esitellään toimeksiantaja ja lautapeli sekä kerrotaan projektityönä tehdystä toiminnallisesta opinnäytetyöstä. Seuraava osio keskittyy teoriaan, jota tuotteen lanseeraamiseksi tarvitaan. Painoarvo on erityisesti markkinointiviestinnällä, joka oli ajallisesti pitkäkestoisin lanseerausprosessin osa-alue. Toiminnallinen osuus kertaa toteutetun lautapelin lanseerauksen aikajärjestyksessä jokainen osa-alue kerrallaan. Opinnäytetyön lopuksi pohditaan lanseerauksen ja opinnäytetyön onnistumista, annetaan kehitysehdotuksia ja arvioidaan omaa oppimista projektin loputtua.