Aromi-järjestelmä sairaalan ruokatuotannon tukena: potilasruoan tilaus- ja tuotantoprosessit Ravioli Meilahdessa
Huotari, Pasi (2011)
Huotari, Pasi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518622
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus tarkastella, miten Aromi-ravintotietokanta-ohjelma ja siihen liittyvät WebMysli- sekä Eväs-ohjelmat ovat vaikuttaneet ruokatuotannon prosessien hallintaan ja suunnitteluun, esimiestyön ja muiden käyttäjien näkökulmasta.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin syksyllä 2011 Raviolin henkilökuntaa sekä HUS:n ravitsemusterapeutteja ja suunnittelijaa. Henkilöstölle suunnattiin myös jokaiselle avoin kysely, jolla pyrittiin kartoittamaan eri yksiköiden ja henkilöiden eroja, kuinka he ovat suhtautuneet Aromin, WebMyslin ja Evään käyttöön.
Koska potilaat ovat merkitykseltään Ravioli Meilahden suurin asiakasryhmä, opinnäytetyössä on myös tarkoitus pyrkiä kuvaamaan, miten potilasruoan tilaami-nen tapahtuu ja miten oikea ruoka saadaan oikeaan paikkaan ja aikaan ja mitkä toiminnot ohjaavat ruokaprosessien ja ruokalistojen suunnittelua.
Ruokalistasuunnittelu ja tuotannon prosessien hallinta ei ole pelkkien aterioiden suunnittelua, vaan se on myös budjetti, jolla pyritään pitämään menot kurissa ja säilyttämään asiakaslähtöinen palvelu.
Ruokalistasuunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon ruokailijoiden ikä ja erillisten ruokailijaryhmien odotukset. Listojen kiertoaika tulee harkita riittävän pitkälle, samoin kuin ruokien ja tuotteiden nimikkeet ja mahdolliset vaihtoehdot. Pitkäaikaishoidossa olevat asiakkaat pyritään ottamaan mukaan suunnitteluun ja pyritään huomioimaan arkipäivien ja pyhien erilaisuus.
Ruokaprosessien hallinnoimiseksi on yhdessä ohjelmatalojen kanssa kehitetty erilaisia IT-sovelluksia, joita tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Aromin, Web-Myslin ja Evään kautta, ja pyritään esittämään, millä tavalla esimiesten työkentely on muuttunut ohjelmien käyttöönoton jälkeen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin syksyllä 2011 Raviolin henkilökuntaa sekä HUS:n ravitsemusterapeutteja ja suunnittelijaa. Henkilöstölle suunnattiin myös jokaiselle avoin kysely, jolla pyrittiin kartoittamaan eri yksiköiden ja henkilöiden eroja, kuinka he ovat suhtautuneet Aromin, WebMyslin ja Evään käyttöön.
Koska potilaat ovat merkitykseltään Ravioli Meilahden suurin asiakasryhmä, opinnäytetyössä on myös tarkoitus pyrkiä kuvaamaan, miten potilasruoan tilaami-nen tapahtuu ja miten oikea ruoka saadaan oikeaan paikkaan ja aikaan ja mitkä toiminnot ohjaavat ruokaprosessien ja ruokalistojen suunnittelua.
Ruokalistasuunnittelu ja tuotannon prosessien hallinta ei ole pelkkien aterioiden suunnittelua, vaan se on myös budjetti, jolla pyritään pitämään menot kurissa ja säilyttämään asiakaslähtöinen palvelu.
Ruokalistasuunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon ruokailijoiden ikä ja erillisten ruokailijaryhmien odotukset. Listojen kiertoaika tulee harkita riittävän pitkälle, samoin kuin ruokien ja tuotteiden nimikkeet ja mahdolliset vaihtoehdot. Pitkäaikaishoidossa olevat asiakkaat pyritään ottamaan mukaan suunnitteluun ja pyritään huomioimaan arkipäivien ja pyhien erilaisuus.
Ruokaprosessien hallinnoimiseksi on yhdessä ohjelmatalojen kanssa kehitetty erilaisia IT-sovelluksia, joita tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Aromin, Web-Myslin ja Evään kautta, ja pyritään esittämään, millä tavalla esimiesten työkentely on muuttunut ohjelmien käyttöönoton jälkeen.