Slow Tourism Now and in the Future
Soininen, Tiia (2011)
Soininen, Tiia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717500
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu tutkimuksesta uuteen matkailun trendiin; hitaaseen matkailuun. Matkailun toimiala muuttuu jatkuvasti ja uusia matkailun muotoja kehittyy koko ajan. Huomio keskitettiin hitaaseen matkailuun ja matkustamiseen, koska se on kehittynyt viime vuosikymmenellä Italiassa Slow-liikeestä vastaiskuna nopealle matkustamiselle ja massaturismille.
Hidas matkailu tunnistettiin hitaaksi matkustamiseksi, paikallisessa kulttuurissa elämiseksi arvostaen kestävän kehityksen matkailua. Päätavoite tutkimuksessa oli ottaa selvää mitä hidas matkailu on nyt ja tulevaisuudessa, sekä hitaan matkailun asiakkaiden kartoittaminen.
Tutkimus perustui teoreettisten lähteiden etsimiseen ja havainnointiin internetissä hitaan matkailun markkinoista. Lukuisia sekundaarisia lähteitä kuten nettisivuja, uutisia ja artikkeleita löydettiin opinnäytetyön teoreettiseen osaan. Hitaan matkailun empiirisessä tutkimuksessa tuotteita ja ohjelmia analysoitiin hitaan matkailun periaatteiden valossa.
Tutkimus näytti että hidas matkailu on vielä pieni markkina-alue matkailussa ja se on avoin keski-ikäisille, keski-vertoa varakkaammille matkailijoille. Tutkimuksen löytöjen perusteella hitaalla matkailulla on kuitenkin suhteelli-sen suuri mahdollisuus kasvaa, koska se panostaa ympäristöystävällisiin tekoihin jotka ovat korostettuina tämän päivän matkailussa. Lisäksi hidas matkailu kunnioittaa rentoutumista ajan kanssa kiireellisessä maailmassa. Hidas matkailu vastasi tämän hetken ja tulevaisuuden matkailun sekä matkailijoiden trendeihin. Siksi hitaaseen matkailuun tulisi jatkossakin kiinnittää huomiota, jotta näkisimme miten se kehittyy tulevaisuudessa.
Hidas matkailu tunnistettiin hitaaksi matkustamiseksi, paikallisessa kulttuurissa elämiseksi arvostaen kestävän kehityksen matkailua. Päätavoite tutkimuksessa oli ottaa selvää mitä hidas matkailu on nyt ja tulevaisuudessa, sekä hitaan matkailun asiakkaiden kartoittaminen.
Tutkimus perustui teoreettisten lähteiden etsimiseen ja havainnointiin internetissä hitaan matkailun markkinoista. Lukuisia sekundaarisia lähteitä kuten nettisivuja, uutisia ja artikkeleita löydettiin opinnäytetyön teoreettiseen osaan. Hitaan matkailun empiirisessä tutkimuksessa tuotteita ja ohjelmia analysoitiin hitaan matkailun periaatteiden valossa.
Tutkimus näytti että hidas matkailu on vielä pieni markkina-alue matkailussa ja se on avoin keski-ikäisille, keski-vertoa varakkaammille matkailijoille. Tutkimuksen löytöjen perusteella hitaalla matkailulla on kuitenkin suhteelli-sen suuri mahdollisuus kasvaa, koska se panostaa ympäristöystävällisiin tekoihin jotka ovat korostettuina tämän päivän matkailussa. Lisäksi hidas matkailu kunnioittaa rentoutumista ajan kanssa kiireellisessä maailmassa. Hidas matkailu vastasi tämän hetken ja tulevaisuuden matkailun sekä matkailijoiden trendeihin. Siksi hitaaseen matkailuun tulisi jatkossakin kiinnittää huomiota, jotta näkisimme miten se kehittyy tulevaisuudessa.