Tapaustutkimus erään lastenkodin osaston arjen toiminnasta ja sen kehittämisestä sosiaalipedagogisin keinoin
Tukiainen, Heidi (2011)
Tukiainen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218022
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tapaustutkimuksen kautta kehittää erään lastenkodin osaston toimintaa sosiaalipedagogisin keinoin lasten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä lisäävään suuntaan.
Ensin on havainnoimalla selvitetty, millaista on lastenkodin osaston arki. Havainnointien avulla selvitettiin, mitä osastolla tehdään, minkä verran toimintoihin kuluu aikaa ja ketkä toimintoihin osallistuvat. Tämä oli tärkeää toiminnan kehittämisen kannalta. Tämän jälkeen tehtiin henkilökunnalle haastattelu, jossa selvitettiin, minkälaista lasten ja aikuisten yhdessä toteuttamaa toimintaa vastaanotto-osastolle toivotaan. Toiminnan olisi tarkoitus olla mahdollisimman yksinkertaista sekä edullisesti toteutettavissa. Osaston henkilökunnan oli tarkoitus osallistua lasten kanssa tapahtuvaan toimintaan. Toimintana lasten kanssa oli kahdesti piparkakkujen leipomista sekä kerran toteutettu metsäretki. Toimintajakson jälkeen henkilökunnalle toteutettiin kysely, jossa kysyttiin henkilökunnan palautetta lasten kanssa tapahtuneesta toiminnasta, sen onnistumisesta sekä sen siirrettävyydestä pysyvämmäksi osaksi osaston arkea.
Opinnäytetyön keskeisin käsite on sosiaalipedagogiikka, jossa keskeistä on osallisuus ja yhtei-söllisyys. Sosiaalipedagogiikkaa on lähestytty lähinnä Kurjen ja Hämäläisen teosten pohjalta. Käsitteiden avaamisessa on käytetty myös muita kirjoittajia. Varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa työskenneltäessä tärkeään rooliin nousevat myös lapsilähtöisyyden käsite sekä lapsen kehityksellinen tukeminen. Lopulta kaikki teoreettiset viitekehykset linkittyvät toisiinsa. Yhdessä ne luovat pohjaa lapsen hyvälle arjelle sekä kasvun ja kehityksen turvaamiselle myös laitoksessa.
Tutkimustuloksista selventyi, millainen on osaston arki sekä osastolla tapahtuva toiminta. Tulosten mukaan pienten lasten perushoitoon kuluu paljon aikaa. Vastaanotto-osastolla tehdään paljon lastensuojeluun liittyvää selvitystyötä, mikä näkyy toimistotöihin käytettävissä tunneissa. Lasten kanssa tapahtuvan toiminnan osuus oli vähäistä. Toiminnan kehittämiseksi suunniteltiin ohjaajien ja lasten yhteistä toimintaa
Ensin on havainnoimalla selvitetty, millaista on lastenkodin osaston arki. Havainnointien avulla selvitettiin, mitä osastolla tehdään, minkä verran toimintoihin kuluu aikaa ja ketkä toimintoihin osallistuvat. Tämä oli tärkeää toiminnan kehittämisen kannalta. Tämän jälkeen tehtiin henkilökunnalle haastattelu, jossa selvitettiin, minkälaista lasten ja aikuisten yhdessä toteuttamaa toimintaa vastaanotto-osastolle toivotaan. Toiminnan olisi tarkoitus olla mahdollisimman yksinkertaista sekä edullisesti toteutettavissa. Osaston henkilökunnan oli tarkoitus osallistua lasten kanssa tapahtuvaan toimintaan. Toimintana lasten kanssa oli kahdesti piparkakkujen leipomista sekä kerran toteutettu metsäretki. Toimintajakson jälkeen henkilökunnalle toteutettiin kysely, jossa kysyttiin henkilökunnan palautetta lasten kanssa tapahtuneesta toiminnasta, sen onnistumisesta sekä sen siirrettävyydestä pysyvämmäksi osaksi osaston arkea.
Opinnäytetyön keskeisin käsite on sosiaalipedagogiikka, jossa keskeistä on osallisuus ja yhtei-söllisyys. Sosiaalipedagogiikkaa on lähestytty lähinnä Kurjen ja Hämäläisen teosten pohjalta. Käsitteiden avaamisessa on käytetty myös muita kirjoittajia. Varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa työskenneltäessä tärkeään rooliin nousevat myös lapsilähtöisyyden käsite sekä lapsen kehityksellinen tukeminen. Lopulta kaikki teoreettiset viitekehykset linkittyvät toisiinsa. Yhdessä ne luovat pohjaa lapsen hyvälle arjelle sekä kasvun ja kehityksen turvaamiselle myös laitoksessa.
Tutkimustuloksista selventyi, millainen on osaston arki sekä osastolla tapahtuva toiminta. Tulosten mukaan pienten lasten perushoitoon kuluu paljon aikaa. Vastaanotto-osastolla tehdään paljon lastensuojeluun liittyvää selvitystyötä, mikä näkyy toimistotöihin käytettävissä tunneissa. Lasten kanssa tapahtuvan toiminnan osuus oli vähäistä. Toiminnan kehittämiseksi suunniteltiin ohjaajien ja lasten yhteistä toimintaa