Laadukkaan perehdyttämisen kautta yrityksen menestyjäksi
Sivonen, Venla (2011)
Sivonen, Venla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116792
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli Sampo-konserniin kuuluva Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö eli Mandatum Life, joka tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille varainhoitoa, sijoittamista, säästämistä, palkitsemista ja sitouttamista sekä henkilöriskivakuuttamisen palveluita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä henkilöstön kehittämisen menetelmiin sekä pereh-dytysprosessiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Mandatum Lifen Suurasiakastiimin perehdytysohjelmaa.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan henkilöstön kehittämistä ja perehdyttämistä. Valinta perustui Mandatum Lifen antamaan toimeksiantoon. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin henkilöstön kehittämisprosessin ja perehdytysprosessin tutkimiseen ja perehdyttämisen toteuttamiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty perehdytysprosessia etenkin uuden työntekijän kannalta. Salassapitovelvollisuuden vuoksi Case-osio eli Mandatum Lifen Suurasiakastiimille luotu perehdytyssuunnitelma on liitteenä eikä sitä julkaista.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensimmäisessä osa-alueessa keskitytään henkilöstön kehittämiseen. Henkilöstön kehittämisellä tarkoitetaan tiedon, ammattitaidon ja työtaitojen ylläpitämistä sekä kasvattamista, joilla turvataan henkilöstön selviytyminen nykyisistä ja tulevista entistä haastavimmista työtehtävistä. Opinnäytetyössä kuvataan henkilöstön kehittämistarpeet ja -menetelmät sekä syvennytään osaamisen kehittämiseen oppivan organi-saation ja oppimiskyvyn kehittämisen kautta.
Toisessa osa-alueessa paneudutaan perehdyttämiseen. Koska perehdyttäminen on yksi tär-keimmistä työpaikalla tapahtuvista koulutuksista, on sen suunnittelu ja toteutus kokonaisuus, johon tulee paneutua. Perehdyttämisprosessin yhteydessä uusi työntekijä perehdytetään muun muassa yrityksen organisaatioon ja sen toimintatapoihin, liikeideaan, henkilöstöstrategiaan ja –politiikkaan sekä organisaatioympäristöön. Opinnäytetyössä avataan perehdyttämistä käsitteenä, sen tavoitetta, merkitystä ja hyötyä sekä menetelmät laadukkaasti toteutettuun perehdyttämiseen.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvalitatiivinen tutkimus syksyn 2011 aikana. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköpostihaastatteluna, jossa kohderyhmänä olivat Suurasiakastiimin työntekijät. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa perehdytyksen nykytilasta. Ongelmakohtiin saatiin tutkimuksen kautta konkreettisia kehitysehdotuksia. Tutkimuksessa saadut ehdotukset sisällytettiin opinnäytetyön empiriaosuuteen. Tutkimustuloksia käytettiin myös perehdytyssuunnitelman toteutuksessa.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan henkilöstön kehittämistä ja perehdyttämistä. Valinta perustui Mandatum Lifen antamaan toimeksiantoon. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin henkilöstön kehittämisprosessin ja perehdytysprosessin tutkimiseen ja perehdyttämisen toteuttamiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty perehdytysprosessia etenkin uuden työntekijän kannalta. Salassapitovelvollisuuden vuoksi Case-osio eli Mandatum Lifen Suurasiakastiimille luotu perehdytyssuunnitelma on liitteenä eikä sitä julkaista.
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensimmäisessä osa-alueessa keskitytään henkilöstön kehittämiseen. Henkilöstön kehittämisellä tarkoitetaan tiedon, ammattitaidon ja työtaitojen ylläpitämistä sekä kasvattamista, joilla turvataan henkilöstön selviytyminen nykyisistä ja tulevista entistä haastavimmista työtehtävistä. Opinnäytetyössä kuvataan henkilöstön kehittämistarpeet ja -menetelmät sekä syvennytään osaamisen kehittämiseen oppivan organi-saation ja oppimiskyvyn kehittämisen kautta.
Toisessa osa-alueessa paneudutaan perehdyttämiseen. Koska perehdyttäminen on yksi tär-keimmistä työpaikalla tapahtuvista koulutuksista, on sen suunnittelu ja toteutus kokonaisuus, johon tulee paneutua. Perehdyttämisprosessin yhteydessä uusi työntekijä perehdytetään muun muassa yrityksen organisaatioon ja sen toimintatapoihin, liikeideaan, henkilöstöstrategiaan ja –politiikkaan sekä organisaatioympäristöön. Opinnäytetyössä avataan perehdyttämistä käsitteenä, sen tavoitetta, merkitystä ja hyötyä sekä menetelmät laadukkaasti toteutettuun perehdyttämiseen.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kvalitatiivinen tutkimus syksyn 2011 aikana. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköpostihaastatteluna, jossa kohderyhmänä olivat Suurasiakastiimin työntekijät. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa perehdytyksen nykytilasta. Ongelmakohtiin saatiin tutkimuksen kautta konkreettisia kehitysehdotuksia. Tutkimuksessa saadut ehdotukset sisällytettiin opinnäytetyön empiriaosuuteen. Tutkimustuloksia käytettiin myös perehdytyssuunnitelman toteutuksessa.