Toiminnanohjausjärjestelmän vaihtumisen vaikutukset yrityksen toimintamalliin
Nurmi, Juha (2011)
Nurmi, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517305
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni liittyy kohdeyritykseni toiminnanohjausjärjestelmän vaihtumiseen ja siihen, miten tämä vaikuttaa yrityksen toimintamalliin. Kohdeyrityksenäni toimii Isoworks Oy, missä myös itse työskentelen. Keskusteltuani Isoworksin henkilöstön kanssa opinnäytetyöni aiheesta, sain tehtäväkseni ottaa selville, kuinka uusi toimintamalli toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton jälkeen otettiin vastaan henkilöstön toimesta ja mitä hyviä ja huonoja puolia uudessa mallissa on.
Opinnäytetyöni keskittyy siis siihen, miten toimintamallia on toteutettu sen jälkeen, kun toiminnanohjausjärjestelmä 4.10.2010 vaihtui. Tarkoitukseni oli kyselyn avulla selvittää Isoworksin tiimin vetäjiltä ja esimiehiltä, miten uusi toimintamalli on otettu vastaan, kuinka sitä toteutetaan ja onko se heidän mielestään toimiva malli. Uutta toimintamallia verrattiin myös vanhaan toimintamalliin. Kysely lähetettiin 22 esimiehelle ja tiimin vetäjälle ja heidän tuli vastata viiteen kysymykseen, jotka liittyivät tiimin tuloksiin, tapoihin tehdä töitä ja mielipiteisiin. Opinnäyte sisältää myös kuvauksen uudesta ja vanhasta toimintamallista sekä toiminnanohjausjärjestelmä. Käydään myös hieman läpi vaiheita yleisellä tasolla, miten uusi toiminnanohjausjärjestelmä ja toimintamalli on toiminut ja miten sen toimintaa ollaan tuettu.
Vanha toimintamalli oli, niin kuin uusikin toimintamalli, suoraan verrattavissa siihen, millainen toiminnanohjausjärjestelmä on käytössä. Vanha toiminnanohjausjärjestelmä nimeltä Servasure oli erittäin vanhanaikainen ja kömpelö. Yli 20 vuotta vanhalla, tekstipohjaisellä järjestelmällä ei pystynyt reaaliajassa kirjaamaan töitä pois ja työt ohjautuivat usein täysin väärille osapuolille, mikä aiheutti ylimääräisiä kustannuksia ja viivytyksiä. Uusi toiminnanohjausjärjestelmä tuli siis todelliseen tarpeeseen ja se muutti koko yrityksen toimintamallin. Uudeksi järjestelmäksi valittiin Microsoft Dynamics AX ja FSA. Uusi järjestelmä toi työntekijöille käyttöön selainpohjaisen käyttöliittymän, joka mahdollistaa reaaliaikaisen ja huomattavasti selkeämmän työn kirjaamisen. Uusi järjestelmä siis täysin uudisti yrityksen toimintamallin eli tavan jolla töitä tehdään. Dynamicsin ansiosta työt ohjataan oikeille tahoille nopeasti ja helposti, jonka ansiosta työt myös tehdään nopeammin ja tämä vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön lopputulos muodostuu kyselystä saatujen vastausten perusteella. Tuloksien perusteella pyrin löytämään toimintamallin hyvät ja huonot puolet. Tarjoan niiden perusteella Isoworksille kehitysehdotuksen, minkä pitäisi tuoda toimintamallista esiin enemmän hyviä puolia.
Opinnäytetyöni keskittyy siis siihen, miten toimintamallia on toteutettu sen jälkeen, kun toiminnanohjausjärjestelmä 4.10.2010 vaihtui. Tarkoitukseni oli kyselyn avulla selvittää Isoworksin tiimin vetäjiltä ja esimiehiltä, miten uusi toimintamalli on otettu vastaan, kuinka sitä toteutetaan ja onko se heidän mielestään toimiva malli. Uutta toimintamallia verrattiin myös vanhaan toimintamalliin. Kysely lähetettiin 22 esimiehelle ja tiimin vetäjälle ja heidän tuli vastata viiteen kysymykseen, jotka liittyivät tiimin tuloksiin, tapoihin tehdä töitä ja mielipiteisiin. Opinnäyte sisältää myös kuvauksen uudesta ja vanhasta toimintamallista sekä toiminnanohjausjärjestelmä. Käydään myös hieman läpi vaiheita yleisellä tasolla, miten uusi toiminnanohjausjärjestelmä ja toimintamalli on toiminut ja miten sen toimintaa ollaan tuettu.
Vanha toimintamalli oli, niin kuin uusikin toimintamalli, suoraan verrattavissa siihen, millainen toiminnanohjausjärjestelmä on käytössä. Vanha toiminnanohjausjärjestelmä nimeltä Servasure oli erittäin vanhanaikainen ja kömpelö. Yli 20 vuotta vanhalla, tekstipohjaisellä järjestelmällä ei pystynyt reaaliajassa kirjaamaan töitä pois ja työt ohjautuivat usein täysin väärille osapuolille, mikä aiheutti ylimääräisiä kustannuksia ja viivytyksiä. Uusi toiminnanohjausjärjestelmä tuli siis todelliseen tarpeeseen ja se muutti koko yrityksen toimintamallin. Uudeksi järjestelmäksi valittiin Microsoft Dynamics AX ja FSA. Uusi järjestelmä toi työntekijöille käyttöön selainpohjaisen käyttöliittymän, joka mahdollistaa reaaliaikaisen ja huomattavasti selkeämmän työn kirjaamisen. Uusi järjestelmä siis täysin uudisti yrityksen toimintamallin eli tavan jolla töitä tehdään. Dynamicsin ansiosta työt ohjataan oikeille tahoille nopeasti ja helposti, jonka ansiosta työt myös tehdään nopeammin ja tämä vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön lopputulos muodostuu kyselystä saatujen vastausten perusteella. Tuloksien perusteella pyrin löytämään toimintamallin hyvät ja huonot puolet. Tarjoan niiden perusteella Isoworksille kehitysehdotuksen, minkä pitäisi tuoda toimintamallista esiin enemmän hyviä puolia.