CRM-järjestelmän hyödyntäminen liiketoiminnassa
Sillman, Laura (2011)
Sillman, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717399
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mitä CRM eli customer relationship management (suom. asiakkuudenhallinta, asiakashallinta) tarkoittaa ja mitä siihen sisältyy. Työn tavoitteena on selvittää miten järjestelmätoimittajan olisi mahdollista auttaa asiakasta tavoittamaan CRM-käyttöönottoprojektin tavoitteet sekä jatkokehittää asiakkuudenhallintajärjestelmää ja liiketoimintaprosesseja myös käyttöönottoproejktin jälkeen. Tutkimus perustuu asiakkuudenhallinnan ja IT-alan tietokirjallisuuteen, haastatteluihin, asiakastapaamiseen sekä kirjoittajan omaan kokemukseen järjestelmätoimittajan palveluksessa 10 vuoden ajalta.
Järjestelmätoimittajan rooli on muuttumassa tai jo muuttunutkin yhä enemmän konsultoivammaksi ja proaktiiviseksi entisen traditionaalisen teknisen toteuttajaroolin sijaan. Tämä asettaa haasteita järjestelmätoimittajalle, mutta antaa mahdollisuuksia asiakasyrityksille yhä enemmän hyödyntää erikoisasiantuntijoiden kokemuksia, osaamista, tietämystä ja näkemyksiä muussakin kuin pelkästään teknisissä toteutuksissa. Tulevaisuuden järjestelmätoimittaja on enemmän konsultti ja kumppani kuin pelkkä toimittaja.
CRM-järjestelmän käyttöönoton onnistuminen vaatii panostusta asiakkaan johtotasolta alkaen. Avoin sitoutuminen järjestelmän käyttöön, käytön seurantaan sekä kertyvän tietosisällön aito hyödyntäminen ovat avaimet liiketoiminnallisten hyötyjen saavuttamiseen. Aktiivisuuden pitää jatkua myös käyttöönottoprojektin jälkeen ja yritysten tulisi enemmän hyödyntää järjestelmän toimittaneen yrityksen osaamista myös toimituksen jälkeen ja nähdä toimittaja kumppanina.
Tutkimuksen lopputuloksena saavutettiin joukko konkreettisia kehitysideoita, joita jalostamalla järjestelmätoimittaja voi laajentaa palvelutarjontaansa. Osa ideoista on geneerisiä, mutta esille tuli myös yksilöllisesti tai asiakaskohtaisesti toteutettavia ajatuksia.
Järjestelmätoimittajan rooli on muuttumassa tai jo muuttunutkin yhä enemmän konsultoivammaksi ja proaktiiviseksi entisen traditionaalisen teknisen toteuttajaroolin sijaan. Tämä asettaa haasteita järjestelmätoimittajalle, mutta antaa mahdollisuuksia asiakasyrityksille yhä enemmän hyödyntää erikoisasiantuntijoiden kokemuksia, osaamista, tietämystä ja näkemyksiä muussakin kuin pelkästään teknisissä toteutuksissa. Tulevaisuuden järjestelmätoimittaja on enemmän konsultti ja kumppani kuin pelkkä toimittaja.
CRM-järjestelmän käyttöönoton onnistuminen vaatii panostusta asiakkaan johtotasolta alkaen. Avoin sitoutuminen järjestelmän käyttöön, käytön seurantaan sekä kertyvän tietosisällön aito hyödyntäminen ovat avaimet liiketoiminnallisten hyötyjen saavuttamiseen. Aktiivisuuden pitää jatkua myös käyttöönottoprojektin jälkeen ja yritysten tulisi enemmän hyödyntää järjestelmän toimittaneen yrityksen osaamista myös toimituksen jälkeen ja nähdä toimittaja kumppanina.
Tutkimuksen lopputuloksena saavutettiin joukko konkreettisia kehitysideoita, joita jalostamalla järjestelmätoimittaja voi laajentaa palvelutarjontaansa. Osa ideoista on geneerisiä, mutta esille tuli myös yksilöllisesti tai asiakaskohtaisesti toteutettavia ajatuksia.