Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työn turvallisuutta tarkastelemassa. : Riihimäen kaupungin henkilöstön kokemuksia asiakkaiden taholta tulleista uhka- ja väkivaltatilanteista.

Ryhänen, Satu (2011)

 
Avaa tiedosto
Ryhanen_Satu.pdf (512.2Kt)
Lataukset: 


Ryhänen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717471
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Riihimäen kaupungin eri hallinnonalojen työntekijöiden työssä kokemia asiakkailta tai ulkopuolisilta henkilöiltä tulleita uhka- ja väkivaltatilanteita, sekä niitä riskejä, joiden koettiin aiheuttavan työssä asiakkaiden tai ulkopuolisten henkilöiden taholta uhkaavaa tai väkivaltaista käyttäytymistä.

Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Riihimäen kaupungin henkilöstö. Kysely lähetettiin sähköpostijakeluna kaikkiin voimassa oleviin sähköpostiosoitteisiin (263 kpl). Kyselyn vastaus-aktiivisuus oli 60,1 %. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla kevään 2011 aikana. Aineisto tallentui Zef-ohjelmaan, josta tulokset poimittiin kesän 2011 aikana. Kyselyn avoimet kysymykset analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin.

Työssä koettujen uhka- ja väkivaltatilanteiden riskitekijöiksi yli kolmanneksella vastaajista nousivat aggressiiviset asiakkaat, psyykkisesti sairaat asiakkaat, päihteiden käyttäjät asiakkaina sekä yksintyöskentely. Tilanteet, joissa uhkaa tai väkivaltaa oli koettu, olivat yksintyöskentely, asiakkaan hoitotoimenpiteisiin liittyvät tilanteet, joissa asiakkaan sairaus altisti uhkaavalle tai väkivaltaiselle käyttäytymiselle sekä erimielisyydet asiakkaan asioiden hoidosta. Syyt, jonka vuoksi uhka- tai väkivaltatilanne oli syntynyt, oli tulosten mukaan asiakkaan hankala elämäntilanne, joka purkautui hallitsemattomana käytöksenä, asiakkaan mielenterveyden ongelmat tai asiakkaan päihtymys.

Yli puolet vastaajista oli kokenut työssään uhkaa tai väkivaltaa. Näkyviä vammoja uhka- ja väkivaltatilanteista oli tullut 13,8 % vastaajista, miltei kaksi kolmannesta kärsi tilanteiden vuoksi henkisistä pulmista, esimerkiksi pelosta, ahdistuksesta tai unettomuudesta. Yleisimpänä uhka- ja väkivaltatilanteena koettiin asiakkaan epäasiallinen kielenkäyttö, haukkuminen, huutaminen ja nimittely, jota viikoittain tai kuukausittain koki alle kolmannes vastanneista.

Henkilöstöstä yli puolet koki valmiutensa kohdata uhkaava tai väkivaltainen henkilö melko hyväksi. Turvallisuutta parantavina keinoina mainittiin hälytysjärjestelmät tai laitteet avun saamiseksi, ajantasainen tiedonkulku työntekijältä toiselle, yksintyöskentelyn välttäminen, koulutus, poistumistiet ja kalusteiden sijoittelu, tilanteiden ennakointi, ovien lukitseminen, riskien kartoitus sekä turvakamerat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste